Dvorní

DVORNÝ TRUVÉR?

ostatky truvérovy

 

Putoval dvorný dvorní truvér ode dvora ke dvoru s loutnou, až doputoval na náš dvůr v Břevnově?

Nebo je to spíš mandolína?

Kdo šlápnul pěvci do jeho lyry a do úsměvu?

Úplná detektivka!

 

 

Příspěvek byl publikován v rubrice Zákoutí se štítky . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

64 komentáře u Dvorní

  1. Liška napsal:

    Škoda že mu do nástroje šlápli, než mi stihnul zapět pod oknem. Ale soudíc podle lokalizace loutny (nebocotoje), beztak truvér nevěděl, že nemám okna do dvora.

  2. TS napsal:

    na podobnou hrával můj brotha, dokud se jeho hudební skupina nestala slavnou :) čistě soukromně jsem nástroji říkal bzukalína

  3. Liška napsal:

    TS: :-)) bzukalína.
    A v jaké skupině skupin se stala skupina slavnou? Bluegrass nebo tak?

  4. TS napsal:

    o, ne… něco mnohem, mnohem divočejšího. :Dokaz na web přikládám

  5. Liška napsal:

    Hohó, právě si pouštím ukázku Go, Johnny, go…

    Bluegrass je "divokostí" srovnatelnej s Go Johnny go :)

  6. TS napsal:

    škoda že neznáš píseň … já jsem malá žu-žu-žu, toto je moj mikrofon… kterou častokrát zpívají rozdivočelé fanynky přímo na podiu držíce v ruce takový asi takhle dlouhý oválný předmět… no, řekněme že to mikrofon :)

  7. Lenka napsal:

    Kdo to v dvoře zmizel,
    odkud šel a kam,
    jaký to měl svízel,
    komu nezahrál…..
    Čípak je ta loutna,
    která písně zpívala…
    Byla něžná či hravá?
    Komu asi patřila?
    Po břevnovském dvoře
    jenom Liška loví (fotoaparátem!)
    nikdo nic nepochopí,
    nikdo se nic nedoví….

  8. Liška napsal:

    [6] A [7]
    Moc pěkné!

  9. Saul napsal:

    já ti nevím Liško s tím trubadůrem.
    To spíš vypadá na Ukrajince s balalajkou.:-))
    Flaška vodky se někde poblíž nenašla???

  10. Ada napsal:

    Zajímavý nález. To já na takhle poetické rozšláplotiny zdalka nenarážím. Ačkoli… na podzim jsem v Zámeckým parku viděla lavičku, na které byly rozprostřené noviny a dole pod ní, přesně v místě, kde na nich dotyčný seděl, byla velká, ale fakt obrovská hromada vajglů. Taky poezie. Jen si představ to dlouhé, marné čekání… :D

  11. Liška napsal:

    Ahoj Ado! Ráda tě vidím! (pořád si nemůžu zvyknout na livejournal, jsem asi úplný konzervativec:)
    Poezie vajglů je taky vlastně příběh. Ty kam šlápneš, všude příběhy! :-))

  12. Liška napsal:

    Saule (už jsem odpovídala odpoledne, dvakrát, ale blbě, zmizelo to, tak znova:)

    Balalajka je víc do trojúhelníku.
    Vodku bych hned vzala. Možná tam byla a někdo jiný ji odnesl, kdo ví.

  13. Saul napsal:

    12:
    máš recht,vzpomněl jsem si na Mrazíka,tam tuším Ivánek na ni někde hrál a fakt to byl trojúhelník.
    Když jsme u toho Mrazíka-máš taky copy Liško?:-))))

  14. Liška napsal:

    Jéje, Saule, ty máš krásné asociace z Mrazíka na copy! Mívala jsem jeden docela dlouhý cop. Postupně jsem ho raději rozpouštěla, pak jsem zdrdolovatěla a to mě nebavilo, až jsem se nechala obšmiknout ve 23 letech. Stejně jsem ty dlouhé vlasy neuměla pořádně česat a z toho mě bolely vždycky ruce. Někdo na to prostě není šikovnej. Já ne.

  15. Liška napsal:

    Ušmiknutí mých vlasů mou kamarádkou-dvojčetem se konalo v Orlických horách na naší základně (oddílové a spol.) a předcházel mu regulérní souboj i se sekundanty. Bodovaly se zásahy a jelo se do první krve. Mno a prohrála jsem, zranila jsem budoucího bývalého manžela dřevěným mečem na krku. Měli jsme skvělé sekundanty. Rituál jak když vyš-mikne.

    … nonic, navrhuju návrat k trubadůrům :)

  16. Saul napsal:

    kdyby to byly asociace jen z mrazíka:-)
    Magda Vašariová v Postřižinách tam taky naskočí.
    Třeba v té vaně:-))))
    No nic,Mrazík je stejně geniální,jak tam ti loupežníci vyhazovali klacky a potom jim padaly na hlavu.
    Taková karma v praxi:-)))))

  17. Liška napsal:

    "To jsou ty naše klacky!"

    No vida, že byl v Postřižinách někdo ve vaně, to ani nevím. Na kole, to jo. Holičství, to jo. Komín, to jo. Vana se mi vymazala.
    Pivo a uzeniny zůstaly. Mňam.

    Jdu ven, prožít olympijskou přímopřenosovou noc. Uvidím, jestli budu během ní připuštěna k internetu.
    Plim plam plam plim (asociace na znělku Rozhlasu za Pražského povstání, nyní Vltava).

  18. Saul napsal:

    17:
    jak ven?
    Snad do hospody,ne?:-0000
    Můj děda říkal,že ženskou je pořeba pořádně zapřáhnout do pluhu,aby neměla roupy.
    Tak já du orat,dej vědět Liško jak to dopadlo.
    Hmm,"nová doba".

  19. Liška napsal:

    Tvoji asociaci na roupy nechápu ; má to něco společného se mnou?
    Do jaký hospody, jsem tady v domáckém kutlošském olympijském studiu, máme čtyři obrazovky se čtyřmi ruznými kanály a jsem tři.

  20. Liška napsal:

    Hurá, olympijská noc dobríá – dvě medaile jsme získali. Až na ten závěrečný mač Kladno:Finsko – to byla žabařina, fuuuj.

  21. Liška napsal:

    Mít loutnu, sáhnu do strun. Opěvovala bych brankáře a běžkaře a brusloběžkyni. Anebo taky někoho úplně jiného.

  22. ratka napsal:

    LIsko, gratuluju stastnym :o)

  23. Christabel napsal:

    Ahoj Liško, článek mi evokuje tuhle hodně starou písničku:

    http://www.youtube.com…zBKsuxiGXI

    Je to sice o jiném hudebním nástroji, ale řekla bych, že se to hodí k tématu.
    Text je oslavou ruských osvoboditelů, ale není ideologicky zatížený. Bylo to ještě před okupací.

  24. Liška napsal:

    Christabel, nojo, ta písnička je podobná. A mně písnička evokuje tu dětskou písničku krokodýla, co jsme zpívali ve škole:
    Ja igráju na garmóške
    u prachóžich na vidůůůůů
    K sažaléniju děň ražĎénija
    toľka raz v gáááá-důůů.

  25. Liška napsal:

    … a to mi zas evokuje, jak Kanada v noci vyklepla Rusy hned na začátku první třetiny a vypadalo to, že snad dostanou deset gólů…

  26. ratka napsal:

    jeee lisko, tu pisnicku znam, taky jsme ji zpivali

  27. signat napsal:

    [7] Pěkná alternativa k originálu :)
    [24] Tu neznám, ale vzpomínám na jeden úryvek z
    básničky..kukla Nina, kubiky i mjač, baraban, mašina.
    Víc fakt nevím, už je to pár let..

  28. Liška napsal:

    [27]
    Jojo, baraban tam byl … tu si taky nepamatuju, jenom začátek:
    Vot Tamára pasmatrí
    i igrúški nazaví:
    a pak byl výčet těch igrúšek.

    Nikdy jsem nepochopila tuhle:

    My jéděm jéděm jéděm
    v daljókije krajá,
    my visjólyje ribjáta,
    my ribjáta aktjabrjáta.

    Jako že říjnové děti? Děti VŘSR? Ale proč se o projevuje tím, že jedem vesele v daleké kraje?

  29. Liška napsal:

    ..barabán, mašína,
    kóška i kartína!

    Mupy mup.

  30. Liška napsal:

    At ulýbki chmúrnyj děň svitléj,
    at ulýbki v njébo ráduga prasnjótsja,
    padělís ulýbkaju svajéj
    i aná k tibjé niráz jišjó vjirnjótsa.

    I tagdá navěrnjaká
    vdrug zapljášut ablaká
    i kuznjéčnik zapilíkajet na skrípkje,
    /: z galubóbo ručejká
    načinájetsja riká
    nu i drúžba načinájetsa z u lýbki. :/

    Nebo podobná Šírje krug:

    Šírje krug, šírje krug,
    múzyka zavjót
    vsjech druzjéj, vsjech padrúg
    v šúmnyj charavód.

    Drúžat pčólka i cvětók,
    drúžat list i matyljók,
    drúžat mórje i ljesá,
    drúžat v chórje galasá.

    Šírje krug…itd.

    Náhodou ty písničky a básničky, co zná člověk ze školy nwebo odjinud v různých jazycích, se hodí na získání důvěry cizinců. Oni hned roztajou, když jim člověk řekne třeba maďarsky:
    Voda je dobrá, pivo je lepší a plzeňské je nejlepší.

    Jenže pak pojmou ideu, že člověk v tom jazyce umí komunikovat. A on jen říkanky… Taky je ošemetné jim něco v tom jazyce číst se správným přízvukem (třeba za srandy) – oni pak nevěří, že vůbec nechápu, co čtu.

  31. Liška napsal:

    To byly stejně tendenční písně, ty ruské. Fuj. Jako kdyby nemohli vybrat něco kvalitnějšího netendenčního, hajzlíci.
    Ale normalizace už nebyla nic proti 50.letům. Máme někde zpěvník mojí mámy a tam byla samá Kantáta a Stálině a další hrůzy :(

  32. Liška napsal:

    oprava: místo hajzlíci my mělo být gajzlíci nebo chajzlíci :)

  33. Liška napsal:

    … z komentářů vyplývá, že nikdo se nic nedoví a že hudebník měl snad něco společného s ruštinou. Nástroj se jmenuje nejspíš bzukalína a za svého života se asi nevyhnul některým tendenčním písním.

  34. Roj napsal:

    pjesňa nam strójit i žid pamagájet
    ana kak drug – i zavjót i veďót
    i tot kto s pjesněj pa žízni šagájet
    tot nikagdá i nigděé ně prapaďót.

  35. Liška napsal:

    Existují dnes u nás tendenční písně? Kromě reklamních? A kromě Landy a fašistů? – no takže existují. Ble.

  36. Liška napsal:

    [34]
    Američani by to pojmenovali "Singing forever", nejspíš :)

    To neznám. Je tam žid, anebo žiť?

  37. Saul napsal:

    32:
    mělo být "svoloč"
    Krásné ruské slovíčko,které jsme se ve škole kupodivu neučili a ke kterému jsem se dopracoval až samostudiem.
    A to ho přitom prý často používal i sám velký vožď J.V.Stalin.

  38. Liška napsal:

    Svoloč znám od matky.
    Připomíná mi svlačec, a proto se mi to slovo líbí.

  39. Roj napsal:

    [36] No jo, ty me jeste neznas :-) Na tyhle moje mikroulety si musis casem zvyknout, ale tenhle tvar slova je opravdu infinitiv :-)

    Česky:
    Rozmilá písnička vytryskla na lukách
    …. (nevím)
    a zpěváček, který písničku zpíval,
    byl šťasten mlád, a proto se usmíval

    Píseň nám pomáhá stavět a žíti,
    jak přítel vede nás do boje vpřed
    a kdo s ní dovede životem jíti,
    nikdy se neztratí a dobude svět.

    (my jsme si jako deti mysleli, ze je tam "…a kdo bude svět" a tim se nam smysl ponekud zamlzil, ale melo to fakt dobrou melodii, mozna to je Sostakovic nebo nekdo dobrej.

  40. Roj napsal:

    Tady jsem si to mohl udělat, než sem jsem vlezl..
    je to tohle:

    http://hudba.hradiste.cz…OLKKOQUK

    kdyz znas cely vers, je hracka zjistit vsechno :-)

  41. Saul napsal:

    38:
    já to tušil,že budeš z intelektuálské rodiny.
    Moje matka jednoduše řekla "ty kurvy".
    A přitom vychovala intelektuála.
    Podivuhodný výkon,který budu obdivovat až do definitivního zblbnutí(což většinou bývá osud intelektuálů):-00

  42. Liška napsal:

    [41]
    za mých dětských let se u nás doma vulgárně nemluvilo a na třídní schůzky má vždyelegantní matka chodila s provokatovní zálibou a někdy i v klobouku. Sprostě se nemluvilo – pouze při televizních zprávách máma neustále vykřikovala "vy kurvy bolševický."

  43. Liška napsal:

    roji,
    ale na tom odkazu stejně nejsou noty.

    Jo komsomol. No tě pic.

  44. Liška napsal:

    - teda začao to truvérem s evokací spívat někomu pod oknem; jenže s těmihle písněmi, které tu všichni citujeeme, by truvér neuspěl. Kdyby ho jen polili jen vodou, mohl by být ještě rád.

  45. Saul napsal:

    tak pozor lištice zrzavá:-))
    Moje maminka nikdy nemluvila sprostě,jen nazývala věci pravým jménem.:-0
    To jí koneckonců vydrželo do dneška,když má Klause za hajzla.
    Já bych jí tak rád opravil v tom smyslu,že není hajzl,ale stejná kurva,jako tuším 60% národa,která se k němu hlásí,ale poněvádž mám vychování,tak mlčím.
    Aspoň někde!

  46. Roj napsal:

    [43] Sou tam noty!!!! Si na ne klikni, ne? :-)

  47. Liška napsal:

    44:
    jééé, já jsem napsala spívat se S!! jak je to možný?! To jsem ještě nikdy nenapsala! Chachá, to je sranda se mnou :-)

  48. Liška napsal:

    [46] potažmo [40]
    Ajó, jsou tam noty!
    Melodie refrénu je mi nějaká povědomá.

    Když jsem si to (potichu :) zahrála na flétnu, tak se ukázalo, že je mi pořád stejně povědomá.
    Což mi VELMI zalichotilo – že umím tak pěkně vyčíst melodii z listu, aniž bych použila hned nástroj na přehrání, to jsem do sebe neřekla!

    Jdu se chválit dál:
    Předvčírem v práci kolegyně mi taky dala noty k nějaké uhlířsko-svěrákovské písni, že to potřebuje natrénovat – a já tu melodii z toho taky přezpívala celou dobře krom dvou míst (ty takty, kde se začíná sloka nějkým vyšším tónem, než se dosud v písni objevil, a takty, co končí sloku nebo refrén – ty mi dělaly potíž i v té tvé ruské veselé písni teď).

    A předtím v neděli že napíšu kamarádce noty na jednu dětskou písničku. Předpokládala jsem, že si to budu hrát po kouskách na flétnu a průběžně zapisovat, ale najednou jsem si jen představila, že tu flétnu mám a viděla jsem, jaké tóny hraju a bylo to celý bez chyby!! Napsal jsem to napřed, pak teprve ze svých not přehrála.
    To vůbec nechápu.
    To se mi předtím nikdy nestalo, byla jsem v tom nejistá.
    Na klavír zahraju písničku, co znám zpsměti, ale neznám její noty, to jo. Ale bez nástroje, to teda čumim.
    Musím tu dovednost rozvíjet, ne ji zase spokojeně odhodit.

  49. Liška napsal:

    Výborně – jsme stále u tématu hudba a hudební nástroje!

  50. Liška napsal:

    Ještě jinou hudební dovednost pozoruju u sebe v poslední době:
    V práci mám možnost někdy si něco brnkat na klavír, když je čas a když to neruší…
    Na klávesách mám fixou napsané tóny cdefgah atd několik oktáv (on je to starý klavír a notně rozladěný a ta písmenka tam byla už přede mnou, já je jen obtáhla). Jinak bych nemohla hrát z not – nejsem klavírista, nikdy jsem ke klavíru neměla přístup a uměla jen ovčáky z dětství a podobné blbiny. Když něco brnkám na klávesy, musím na ně koukat. A když hraju z not, musím stíhat koukat na oboje a to moc nejde, zpomaluje to hru. Když mám na klapkách aspoň písmena, jde to o něco líp.

    Mnohem efektivnější je pro mne proto nehrát z not, hrát zpaměti, co znám (stejně se zasekávám v rytmu, protože prostě klavír není můj nástroj, není violoncello, moje ruce na něj nejsou cvičené). Takže si hraju jednoduché věci, co mě napadne a na co si vzpomenu (co se zpívalo ve škole:-)

    No a ta záhada je, že si řeknu třeba: zahraju hymnu. A ťuknu na nějaký tón a POZNÁM (nechápu, jak), jestli ta hymna se má hrát od toho tónu, anebo by to bylo moc komplikované (tj. víc než jeden křížek nebo jedno béčko). Nechápu, jak to, že vždycky něco zahraju tak, že černé klapky nejsou prakticky potřeba. (Jo černé klapky nemám popsané :-)))

    Pak třeba vidím tu stejnou písničku ve zpěvníku v notách, tam je od jiného tónu a má třeba dva křížky. Kdybych ji chtěla hrát z not a viděla ty dva křížky, tak jdu od toho, protože vím, že se svou klavírní zkušeností by mě to celou dobu pletlo a dělala bych hrozný pauzy a bylo by to nepoužitelný,neposlouchatelný drnkání a nikdo by k tomu nemohl zpívat tu písničku. Byl by to opruz pro všechny.

  51. Liška napsal:

    No a poslední dovednost je, že nedrnkám jen prstem melodii, ale loni jsem nějak vydedukovala, že k tomu můžu hrát o oktávu níž levou rukou kvintakordy nebo jen dvěma prsty tercie, to radši. Někdy i kvarta je dobrá, ale nechápu, proč jen výjimečně u některých písní. Třeba u valčíku na rozloučenou.

  52. Liška napsal:

    - teda nepředstavujte si, že hraju kdovíco!
    Jen jednoduché písničky a celkem pomalu a s překlepy a hlavně se zadrháváním!

  53. Liška napsal:

    To takovej roj, to je jinší hudební kalibr! Viď, roji? Pochval se taky. teda jestli ještě hudebničíš, já vlastně nevim…

  54. Liška napsal:

    51
    že by ta kvarta šla jen u těch, co kvartou začínají? Já vůbec nevím. To by bylo Když jsem k vám chodíval přes ty lesy.

    To je hrůza, mě nikdo neumlčí, když je to můj vlastní blog, na kterém pindám, jak jsem dovedná (a přitom to nechápu:)

  55. Roj napsal:

    :-)))Je toho moc najednou, ale si nejen hezka, ale i dobra!

    Takže to, že taknějak poznáš, jak máš začít, abys nemusela hrát na černých klapkách – to je normální, to zvládne každá, kdo má solidní hudební sluch.
    Zaujalo mě to s těma kvartama a kvintama… ty hraješ na hudební nástRoje a nevíš to? Kdo tě učil???? To je přece věc ze základů harmonie…. ale je to na trochu delší vysvětlování…

    Hymnu zahrát podle sluchu není zas tak těžké, ale trivialní to taky není, hraješ tam v jednom místě fis a gis a nejde se tomu vyhnout :-)

    Hudebničím, ale podle not už jsem hezky dlouho nehrál a fakt se to dá zapomenout, jsem živoucí důkaz. Lovím to, nestíhám rytmus, dvojhlas… pruseriosní!

    Ale daleko největší dovednost, o které píšeš, je to ZPÍVÁNÍ Z NOT!!!! To zdaleka nezvládne každá! To znamená, že máš vynikající sluch, možná dokonce absolutní.

    Já jsem to kdysi zkoušel, jsou na to dvě metody. Tonální a intervalová, dobré je zvládnout obě. Pro poslounosti typu "stupnice" se používá první, pro větší skoky druhá.

    Si dobrá!

  56. ratka napsal:

    je to moc zajimave. mam pry dobry sluch a tak slysim kdyz je neco falesne. znot umim jakztakz taky zazpivat melodii (neznamou) poznam akordy, zda j emol nebo dur, tercku, kvintu. doladim se se. kdyz je to rychle, rozjizdim se protoze sluch mi to nestiha chytnout. vetsinou se musim doladovat formou pokus cyhba pokus chyba pokus OK :o)) a to trva. a pokazde ten ton nechytnu. nemam pamet na posloupnost tonu. vymyslim si to svoje.
    Ono to funguje v muzice podobne jako v matice. clovek si pamatuje urcitou strukturu. ale nepamatuje si zpameti text (melodii)

  57. ratka napsal:

    kdyz jsem koncertovala na housle, tak jsem mela vyjimku a smela jsem hrat z not. Proste jsem si tu melodii nezapamatovala. Utikala mi furt nekam jinam. a ja si vymyslela.

  58. Liška napsal:

    No roji, ono to není tak dokonalé, bezchybné.
    Taky spíš pokus-omyl.

    A v LŠU byla hudební nauka pro mě dost hrozná; spousta těch věcí se na violoncellu nepoužívá (nebo aspoň ne, když je ti osm let) a já nechápala, proč se to učíme, co to je, na co to je. Stavěla jsem akordy dle návodu, ale nechápala, proč. A rychle jsem to radši zapomněla. Ten učitel mi moc neseděl. Vůbec. V porovnání s tím, jak byla ZŠ levou zadní, nauka v LŠU byla úplně jiná, stresující.

    ratko, oho!
    Jo hrát zpaměti mi taky moc nešlo – když se některá část opakovala, automaticky mi po ní naskočila ta, co po ní byla první, takže jsem pořád kroužila dokola a nemohla napojit konec skladby :-)

    Vlastně jsem zpaměti hrála jen jednu věc, jinak jsme vždycky měli noty.

  59. Liška napsal:

    Pro mě nějaké "zamuzicírovat si" jen tak, spolu s kamarády pro radost je představa velkýho stresu, něčeho, co nechci podstoupit (vida, co z člověka udělá svinský dirigent z orchestru LŠU a protivný učitel nauky). Ono nakonec to jde, ale cítím se u toho rozklepaně, jako při zkoušce (teda hůř, znalostní zkoušky mě tak neznervózněj).

  60. Liška napsal:

    - ale v posledních dvou případech dobrý – když hraju jen ve dvojici s někým, kdo má mou důvěru, tak to jde.

  61. Roj napsal:

    No holkyja jsem naopak z not hral nerad a noty mu slouzily vzdycky jen na to, abych se pisnicku postupne naucil nazpamet a hral ji bez not.
    A naopak, nemam problemy zahrat, co slysim, pokud na to mam technicky, coz vetsinou nemam.

    No, cello asi neni uplne nejlepsi nastroj pro takoveto skupinove muzicirovani a jamovani, ale tose podda :-)

  62. Liška napsal:

    To já vim a obdivuju, že zahraješ, co slyšíš, a chápeš k tomu ty akordy a tóniky, subdominanty, dominanty a jánevímco!

    Pro skupinové muzicírování je dobrý každý nástroj, to zase bacha, neurážej violoncella.

  63. Roj napsal:

    Pro skupinove ano, ale ne pro NAHODNE. Ja vemu kytaru do hospody a kdyz tam ma kytaru (nebo jiny nastroj) jeste nekdo jiny, bez problemu si s nim zahraju. Dokonce je to veci blaho nez hrat sam :-)

  64. Liška napsal:

    Tak to jo, do hospody brát cello není zrovna harmonické.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>