Šárka po roce domalována a stavidlo jako bonus

DOKONČOVÁNÍ DVOU PLÁTEN

bonmot-500

Z loňska už znáte tenhle bonmot – můj jediný, když nepočítám metaforu „Kniha je strom s popsanými listy“ z 1. stupně základní školy a výrok „Bobr mě bobrozil, abych ho povozil,“ kterým jsem vytrvale otravovala spolužáky na střední škole.

Bonmot je připsán na barevně utlumeném výřezu z loňského plátna. To jsem malovala v Praze v Šárce, ve sluneční výhni na vršku, v uzounkém stínu borovice ve společnosti kolegyně-velkoumělkyně Lenky2. A ona se dokonce stala i námětem. Seděla tam v trávě, malovala a nad ní se tyčily stromy a přes údolí mezi nimi prosvítal protější kopec.

Námětu jsem se zhostila odzadu a shora, takže sedící žena zbyla až na konec. Až na příští léto 2018. Původně na místě v parném hicu jsem postupně namalovala tohle:

sarka-2542-500

sarka-2545-500

Tady už byl základ položen. A klobouk.

sarka-2549-500

Obrazy jsme odnesly k nám domů, pokryly obývák igelitovou plachtou a jaly se je dopracovávat.

sarka-2557-500

Lenka2 pak odjela, svůj obraz cesty nořící se do lesních hlubin si pověsila v kuchyni nedokončený a já začala vypiplávat klacky na obloze. Vím, že jsem je přemalovávala osmkrát. Připadalo mi to pořád dokola a donekonečna. Pak už mě ty šustící igelity štvaly a obrázek jsem dala do skříně. Popředí jsem nechala zatím být. Věděla jsem, že scenérii mám vyfocenou a dívku můžu v nejhorším s pomocí fotky domalovat až někdy.

A to se stalo o rok později, tenhle měsíc, když jsem Lence2 týden hlídala dům a malé kotě v něm. Pouštěla jsem si z počítače načtené knihy Agathy Christie a u toho dodělala šárecký obraz – není moc velký, má rozměr 40 x 50 cm. Pozadí už bylo hotovo, dodělávala jsem sedící ženu a trávu.

sarka-divka-nedodel500

Až jsem to v den odjezdu těsně před vyběhnutím na nádraží prohlásila za hotové:

sarka-final-500

Tím jsem završila malovací týden č.2, z roku 2017. O pár dní dříve jsem dodělala na stejném místě za poslechu detektivních příběhů stejné spisovatelky obrázek stavidla. Ten patří do letošního  v pořadí 3. malovacího týdne, konaného v jihočeské Křemži. Načaté stavidlo už jste viděli – jen jsem si ho jednou před obědem nahodila a pak jsme šly k rybníku malovat tu popelnici.

500-05-stavidlo1

Stavidlo je netypicky umístěno v netypickém a komplikovaném rozměru a tady ho máme hotové, rozměr je myslím 30 x 65 cm:

stavidlo500

Perspektivu má určitě křivou, ale to nevadí, mě udivilo, že jsem vůbec byla schopná aspoň přibližně udělat něco takového s pravými úhly. Ty mi dělají potíže, nemám to natrénováno, proto taky maluju radši vzdálené stromky než město nebo místnost. Druhý důvod je, že krajina mi připadá vždycky krásná, rozmanitá a hodná zaznamenání. Proč tedy maluju stavidlo? Protože je vetknuto do (kulturní) krajiny a působí v ní chladivě, na vodě, modré, zajímavé. Asi jako popelnice u rybníka, je to něco zábavného, co mě rozradostní a není pro  mě nuda to malovat. Je to život i s přiznaným lidstvím ovlivňujícím krajinu. Já jsem přece taky člověk, já, co to zrovna teď maluju, jsem pozorovatel i oživovatel toho obrazu, tak proč by lidské prvky nebyly i v motivu, nejsem dryjáda, ale lidská bytost.

Nechápu, jak se mi podařilo to stavidlo umístit do takového formátu tak, že se na to můžu koukat. Původně jsem ho chtěla mít výš a víc vlevo, aby dole bylo trochu prostoru pro vodu, která protéká; to by byla logická kompozice, když už to nemaluju naležato. Začala jsem stavidlo malovat a ono se samo umístilo níž a vpravo a zvětšilo se, no. Takhle jsme spolupracovali. Pak jsem dodělala listoví, v podstatě zpaměti, a mám to a zkusím si ho pověsit.

A tady velkoumělkyně Lenka2 má stejné pracovní šaty a klobouk jako loni v Šárce:

500-05-siesta

.

Příspěvek byl publikován v rubrice Ars Vulpeculae, Zákoutí. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

30 komentáře u Šárka po roce domalována a stavidlo jako bonus

  1. ratka napsal:

    jsou moc krásné, velmi se mi líbí. Zejména ten uprostřed se sedící ženou.

  2. barča napsal:

    Liško nádhera! (ten s malující ženou)
    dokonalý pro mě vším…..

  3. barča napsal:

    2. motiv, kompozice, nálada, barvy, harmonie celkově……áááách :-)

  4. Saul napsal:

    Sedici divka ma i ve finalni verzi pravou ruku moc dlouhou a v neprirozene pozici.
    Ale jinak vse perfektni.
    Nejlepsi obraz,co jsi uverejnila.

  5. ratka napsal:

    Ony sedí obě. Myslíš první nebo druhou. Mě se líbí oba. Ale dívka na druhém se mi jeví přirozeněji

  6. Saul napsal:

    5:
    Finalni verzi Ratko.
    Takze ta posledni:-)
    Je to jen jeden obraz.

  7. barča napsal:

    3. jemnej, lehkej, přitom výraznej všemi rovinami …každá rovina zaujme a jako celek dokonalý.

  8. barča napsal:

    Liško, moc moc se ti to povedlo.

  9. Díkes!
    Jo, dívka je poměrně dlouhoručka, to se jí třeba bude ještě v životě hodit! : )

    Zkusím si dívku a stavidlo pověsit nad sebe a uvidím, jak dlouho to vydržím. U stavidla už teď mám cukání dodělat šedý břeh vlevo, je nějakej podezřele jednolitej.

  10. rulisa napsal:

    Stavidlo jako kompilát měr délkových a váhových.
    Míra časová protéká mimo obraz pouze naznačeně tušená.

    Líbí se mi finální verze dívky, ale tam ta ruka v té ostatní dokonalosti přeci jen trošku vadí.
    Zato na dívce sedící v letním dni pod atomovým hřibem nevadí nic. Se mi taky líbí.

    Celkově u mě zatím pořád jako adept na zeď vítězí popelnice.

  11. ratka napsal:

    6. To je furt jede obraz?? Tak to jsem opět zcela mimo :-))

  12. rulisa napsal:

    11
    Jj., to je přímo obrazový vývoj. :-)

  13. ratka napsal:

    Na těch prvních obrazech měla dívka ruce tak zvláštně pokrčené, jakoby cvičila.

    A na tom posledním je to jakoby měla ruce v klíně. Je to celé vyklidněné… ruce splývají ze zelení a mohu je zcela vypustit ze zorného pole. Splynou krássně se zelenou loukou. Tedy kromě ramena, to je trochu spálené… ale zbytek jakoby nebyl. a to je úžasně uklidňující… líbí se mi. Od boxu ke klidu

  14. zuzi napsal:

    Moc hezké, Liško, je hezká i ta zvětšenina sama o sobě. A kdybys ještě zmákla obě předloktí, bylo by to dokonalé…

  15. ratka napsal:

    Ta zvětšenina zmizela? anebo jsem už úplně pomatená :-(

  16. Milan napsal:

    Moc pěkné, paní. Moc pěkné. Oba obrazy. Vy zrajete jak víno. Asi si budu muset pořídit nějaký klobouk, abych ho mohl smeknout.

  17. Saul napsal:

    15:
    Nezmizela.
    Ale zmátla jsi mne zase tak,že jsem se o tom musel přesvědčit.:-)

  18. Milane,
    děkuji, pane! Budu dále trénovat.
    Klobouků máme hodně, jen samé dámské.

  19. ratka napsal:

    17. taky jsem se zmátla :-)) si to bude sklíčidlem

  20. Saul napsal:

    No, tak jsi to zase hezky zkomplikovala a teď sklíčidlem rozkličuj ten tvůj pobyt v klášteře:-)

  21. Psice napsal:

    Oooch! A ja musim napsat, ze se mi jeste o kousinek vic nez velke finale, libi ten prvni barevny nacrt zeny s kloboukem. Je to takove lehounke a svezi. Ale finale je vyborne, taky se moc tesim na Lisku za 20 let. To bude jako sampano vylovene z Titanicu:)

  22. rulisa napsal:

    21
    Žejo! Ten první…

  23. 21,22
    díky vááám, budu to zkoušet.
    Přesně tak, ty první náčrty jsou vždycky nejvíc svěží a nejvíc chytnou a jsou takový nejdynamičější, odvážný, rychlý atd.
    Jenže to tak jde nechat v tom akvarelu (nebo to udělat poněkolikátý znova akvarelem takhle svěží), kdežto plátno dopracovat si žádá čas a trpělivost, jinak je to nicmoc nehotový, málokdo by si to pověsil a já bch v tom pořád viděla, s čím si ten autor nedokázal poradit – že neprovedl pozadí nebo popředí nebo… takovej Manet si s některejma věcma podle mě neporadil (Monet naopak, to je mistr).
    - takže cílem je si zkoušet s tím celkem poradit.

  24. Saul napsal:

    No,já nevím s tím srovnaváním Moneta a Maneta.
    Sice jsou ze stejné školy,ale tím a tou podobností jmen to končí.
    Každopádně tvůj finál se blíží spíš Manetovi.
    Kdybys Lenku svlékla a přimalovala tam třeba mne,jak se jí ve fraku dívám přes rameno…nikoliv do klína,ale na vznikající dílo,bylo by to ještě dokonalejší,než nějaká Snídaně v trávě.
    A lekníny až potom,tam už být nemusím:-)

  25. Saule 24
    Lekníny budu dělat v důchodu. Dřív je asi nezvládnu uspokojivě. Monet je taky dělal až ve stáří :) až když byl zazobanej a mohl si koupit zahradu.

    nene, žádná sídaně v trávě nebude, tu nemám ráda, navíc je to obšlehatůra – tu kompozici Manet obšlehnul a vlastně i v tomhle případě i motiv odjinud. On moc kompozice neuměl a pozadí mi připadá, že často taky radši vynechal, prostě neporadil si tak kompletně s obrazem jako ostatní impresionisti.

  26. Saul napsal:

    21:“ až když byl zazobanej a mohl si koupit zahradu.“

    Jako Ru :-)

  27. Saule 26
    :-))
    jo. Já bych si koupila zahradu jedině se zahradníkem.

  28. rulisa napsal:

    Ru má zahradu zatím jen v nájmu. :-)

  29. M. napsal:

    Žena v trávě je nádherná… obraz jako živý, krásná kompozice… úplně cítím to slunce, vidím, jak se jemně pohupují stébla trávy a listy stromů… a líbí se mi ten kontrast osluněných a tmavých ploch, dodává to obrazu hloubku… námět mi trochu připomněl Maneta, ale tohle je lepší :-))

  30. M.
    tak to je skvělý (on ten obraz je ve skutečnosti o trochu svítivější, ne tak potemnělý).
    Tak to vypadá, že tudy vede cesta. Takže si budu dávat pozor na hladké plochy, aby nebyly moc placaté, jednolité, spíš kultivovat náměty, kde je víc mihotání, puntíků a čárek.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>