Občan Schwarzenberg říká, že mám držet hubu!

A TO MĚ DOSTÁVÁ DO LEVICOVÉ NÁLADY…

A to jsem nebyla na žádné demonstraci od roku 1989 resp. 1990. A příště půjdu. Přece nebudu držet hubu.

Přináším odkazy na články o sobotní demonstraci a o zlomku politické situace u nás.

Neříkám, že se se všemi ztotožňuju do mrtě. Říkám, že v každém z nich nalézám pro sebe něco resonujícího a něco zajímavého.

Článek Ivana Štampacha, podnětný, o reakcích na demonstraci 21.5.2011 – deník Referendum.

Projev Terezy Stöckelové na demonstraci 21.5.2011, poměrně radikální – ProAlt.

Článek Milana Valacha zdaleka nejen o Schwarzenbergově výroku, ale i o dění v Evropě.

Jiří Pehe o současné politické kultuře.

A samozřejmě Jan Keller o sociálních dávkách a vládě a o demonstraci (před týdnem na stejném místě v Parlamentních listech – před pár hodinami jsem to ještě měla, teď nemohu najít – je to pryč?)

A JINÝ ÚHEL POHLEDU:

Pravicový pohled Michala Doktora, bohužel plný primitivních vyčpělých klišé.

No a spousta očekávaných článků v mas-médiích jako obvykle, znáte to, Steigerwald a podobně.

Ostatně ať si každý najde zprávy a komentáře dle svého gusta. Můžete sem přihodit odkazy na svoje oblíbené. Právo na vlastní názor nikomu neberu. Očekávám totéž.

Příspěvek byl publikován v rubrice Výštěky a jeho autorem je Liška H. ryška. Můžete si jeho odkaz uložit mezi své oblíbené záložky nebo ho sdílet s přáteli.

161 komentářů u „Občan Schwarzenberg říká, že mám držet hubu!

  1. bohužel plný primitivních vyčpělých klišéale no tak. stejnou nálepku můžeš oprávněně vrazit na všechny odkazy výše, u kellera se ani nemůžeš minout.
    zrovna doktor je ojedinělým ódéesákem – není papaláš ani primitiv, tak proč by nestál za přečtení bez předem urážlivých komentářů.
    ale dnes se nadávky schovávají za právo na vlastní názor. tak ať slouží.

  2. hmm, lední brtníku,
    jak někdo začne oslovení "ale no tak", už je mi jasné, že žádný dialog nebude…

    Urážlivého nepíšu nic. Psala jsem názor, psala jsem svůj postřeh – že jsem objevila několik vyčpělých klišé. Nepsala jsem nic o tom člověku, vůbec ho neznám – nehodnotím jeho osobně ani jeho jiné výpovědi. Jen ten článek, ten text. To je v pořádku, není to napadání, je to to "nejkorektnější" (hnusný slovo, co?), co můžu dělat.

    K napadání máš ty blíž, když tak píšeš o nadávkách.

  3. … doplnění:
    ano, našla jsem i "levicově" orientované články, které byly slabota, nic moc. Samozřejmě. Ty jsem sem nedala. Proč bych odkazovala na blbosti!

    Pravicový jsem našla ten, co jsem našla. Když do komentářů někdo dáte nějaký kvalitní provládní, tak si ho ráda přečtu – neobjevila jsem žádný další krom uvedeného, co by mi za to stál (takže je to spíš jeho ocenění :-)).

    V článku, co má v nadpise, že jsem v levicové náladě, snad nikdo nebude očekávat, že se budu angažovat v hledání pravicových perel. Proto jsem to sem prskla – doufajíc, že někdo mi něco kvalitního provládního v odkazech poskytne. Něco, co mě obohatí a ne jen zahrne stále opakovanými řečmi bez dostatečného podložení.

  4. Prostě potřebuju nějakého provládního člověka, nejlépe z ODS, aby mi ukázal nějaký dobře napsaný a podložený článek, který má rád, který mu mluví z duše.

    Na to já nemám talent – furt mi do vyhledávače lezou ti levičáci :-)

    Zmýlil se Nečas, nebo lže:
    http://rusy.blog.idnes.cz…ze.html

  5. oprava: též – má být téže; aspoň myslím

  6. Á, našla jsem "pravičáka", jehož článek není nic k aktuálnímu dění ve státě, ale je to krásná výpověď člověka s názorem, který respektuje druhé (aspoň v té výpovědi; neznám ho :-)

    Tomáš Haas:
    http://sumavak.bloguje.cz…opu.php

  7. nojo, mame tady kapitalismus. takovy ten v ty nejdrsnejsi vykoristovaci forme. Ted uz nijak nejde predstirat ze je to "pro dobro" celku.
    Uz po padestace zacina spousta fyzických potízí a muzi i ženy kteží težce pracují zacínají být sedření. A ráno nemůžou ani pořádně vstát z postele. Ono chvilu pracovat jde, ale dela t kazdy den 8 hodin ve vedru a neco tezkého zvedat, prenáset ci svařovat je v sedesati neskutečne nárocné. A pozdeji už proste clovek padne vysilením.

    Stejne jsou pracovne nejvykonnejsi rocniky od cca 25 do 50 let. Pak uz vykonnost jasne klesa. At pracuji mladi a ctizadostivi. Kteri chteji neceho dosahnout, mít uspech.
    Ti starsi by meli postupne ustupovat a delat na pozadani, nemeli by mladym prekazet.

  8. Copak se u nas deje? Obcas jen otevru Ihned, a tam nic neni…je mi jasne, ze je to spis moje lenost hledat dal, nicmene me tesi, ze se konecne nedrzi huba a krok. Clanky prectu odpoledne. Co se tyce kroku vlady, sla bych demonstrovat uz davno! Mimochodem, k te pravici a levici: kdy konecne prestane byt v Cechach slovo "levicak" nadavka? A to si spousta Cechu neuvedomuje, jak jsou mnohem vic levicaci nez pravicaci, jenze zrovna u nas se tomu tak nerika? Cili prestanme po sobe hazet nalepkami (a klise) diskutujme. Protoze to je vysada demokracie.

  9. me zase prijde divne, ze je tolik lidi volilo, dyt prece uz z programu bylo jasne o co jde. rekli to predem. ze si budou delat takove zakony a takova pravidla ktera budou vyhovovat tem co maji hodne. asi aby meli jeste vic a nemuseli se s nikym delit. :o(

  10. Kdysi jsem zaznamenal heslo "kdyby volby mohly něco změnit, už by je vládnoucí strana zakázala" – byť je to celkem anarchisticky laděné, nasměrovalo mě to před časem na stránky, které obsahují zajímavé články (částečně tendenční, ale to se nevylučuje). Doporučil bych k tématu tyhle dva:
    http://www.zkracovatko.cz/RW2pTT
    http://www.zkracovatko.cz/YzMVt1

    Bohužel na debatu na tohle téma, z různých důvodů, nemám – omlouvám se, Liško. Asi mi vadí počet odvětví a úseků, do kterých politika mluví, ten bych snížil, ale netuším jak.

  11. Netušil jsem , že něco takového někdy napíšu, ale pokud v příštích volbách nebudou mít Zelení reálnou šanci dostat se do sněmovny, budu volit ČSSD. Po totální diskreditaci všech tří vládních stran, a pravděpodobnost, že by kterákoli z nich získala moji důvěru, je po tom všem minimální, už žádná jiná alternativa neexistuje, nebo ji aspoň nevidím. Navíc ČSSD snad pochopila, že lidi nechtějí populismus, a poučila se z kritového Paroubka…

  12. Myslim, ze hlavnim problemem v Cechach je, ze si myslime, ze rozdil mezi totalitou a demokracii je ten, ze v demokracii si zvolime "slusne" politiky, ucinene samaritany a holubicci natury, kteri budou pracovat pro nase dobro, aniz bychom je museli jakkoli kontrolovat nebo korigovat. Nekdy mam pocit, ze jsme zamrzli jeste na urovni kralovstvi: chceme dobreho a spravedliveho krale, ktery to tam za ty ctyri roky dobre a spravedlive odkraluje, zatimco my muzeme delat jine veci. Jenze tak to bohuzel nefunguje a nikdy fungovat nebude, protoze myslim, ze pro politickou karieru je potreba nebyt holubicci a nesobecka povaha (jestli vubec neco takoveho existuje), a proto je treba politiky hlidat a korigovat cele volebni obdobi. Je to pruda, ale tak to zkratka je. Mame politiky, jake si zaslouzime: pokud je budeme tlacit, budou lepsi, budou muset pracovat lepe. Dejistem demokracie neni jen volebni mistnost, tam to jen zacina, dejistem demokracie je take ulice. A samozrejme nam chybi prostor pro politologickou a odbornou elitu, ktera by mohla diskutovat o vecech na akademicke a nejen akademicke pude, protoze obcan neni vseznalek a potrebuje se informovat. Zkratka, v tehle vecech jsme stale dedici diktatury, a proto jsou veci tak, jak jsou. V Chile se to hybe ted, po dvaceti letech od padu totality, jenze tady je situace trochu jina, protoze tu ta totalita trvala jen dvacet let, a navic je mozna kontakt se svetem lehci, protoze spanelstina je svetovy jazyk. Jsem zvedava, co z toho bude a preju, at zacneme skladat ucty vlade soucasne i tem predchozim v Cechach co nejrychleji…

  13. Konecne jsem mela cas proletet ony clanky a doslo mi, ze mi behem minuleho vikendu usla velmi podstatna vec, ktera se u nas deje, a SLAVA, SLAVA, SLAVA za to skladani uctu! Jen me hrozne udivuje, az kam jsme klesli v nasi poslusnosti, ze si nekdo vubec dovoluje zpochybnovat, zda by se melo smet rikat to, co bylo receno (alespon v projevu). Schwarzenberg mi vzdycky prisel jako surfer na absurdni vlne popularity, o niz mi vubec nebylo jasne, kde a jak k ni prisel, takze jsem rada, ze slapl vedle. Doktorovy nazory me sokuji: jak muze soudny clovek rict, "Měl jsem potřebu na to upozornit, protože ty jasně formulované věty popouzející a vyvolávající nesnášenlivost mezi lidmi, tam prostě slyšitelné byly" a zaroven mlcet pred tim, ze mezi nase politicke elity patri takovi fasouni jako Joch, nebo sedet ve vlade s VV, jejichz volebni program byl v podstate extremne pravicovy, jen schovany za peknymi sluvky? Je to zase jen straseni, o extremizaci levice (nechapu, ze nekdo vubec podobne slovo pouziva), jako nas strasili, ze dopadneme jako Recko, cemuz nechapu, jak mohl nekdo verit. Jen houst!!!!

  14. A proč na tom nejsme zatím jako Řecko a Śpanělsko?

    Jestli se položí Německý trh, tak se můžeme jít klouzat.
    Politika je svinstvo od nepaměti a vždy bude a přijde mi, že idealizmus v tomhle smyslu pouze škodí. Osobně volím menší zlo a to rozhodně není naše momentální levice. Možná jednou dojde k nějakému kvalitativnímu skoku v lidské povaze a nebude se muset střídat kolečko konzervativec-liberál (lidi strhá- lidem uleví a zadluží).

    Žijeme si v Čechách oproti většině zeměkoule moc dobře (myslím životní úroveň) a je náš problém, že to nevidíme. Ve světě, kde jeden národ pracuje od nevidím do nevidím a jiný stávkuje, aby měl na oběd tři hodiny a rozpouští miliardy na párádní úřednický luxus teplých míst…

    Zajímalo by mne jak to vidíte z dlouhodobého ekonomického hlediska- tu výhodu levice? Odhlédněme od šaškáren a šašků, emocí.

  15. planeto, ahoj,
    v současnosti mi připadá vidět, že ty evropské země, které byly v posledních (deseti)letech víc sociální, jsou stabilnější, mají stabilnější "ekonomiku." Německo, Dánsko, Skandinávie (přibližně).

    Irsko, Řecko to nějak rychle rozjely a výchozí stav byl křehčí; původně byly dost pozadu za vyspělými evr.zeměmi. Já nevim. Já tomu totiž nerozumím – ačkoli nějakou politologii a politickou geografii a komunální politiku jsem na VŠ měla – a podobně jako Jirka* můžu klidně prohlásit, že na politickou debatu nemám. Jen na kousky a útržky – ale to nevadí, ať každý řekněme svůj postřeh a útržek, o to jde, to je dobré.

    Žijeme si tady u nás oproti jiným částem zeměkoule parádně – ano, to jo. Souhlasím a vnímám to a jsem vděčná, že nemám hlad a nechodím pro vodu dvanáct kiláků. Jenže to neznamená, že relativně v rámci ne celé zeměkoule, ale Evropy nebo v rámci měřítka naší republiky bychom nemohli žít ještě líp jako celek nebo snáz – totiž kdyby diferenciace společnosti nejela dál a dál tam, kde už to ani není nutný.

    Je mi jasné, že po nivelizující společnosti za komoušů musela přijít diferenciace jak platů, tak celkových příjmů lidí a taky společenského postavení v naší společnosti. To známe, na to jsou grafy a podobné serepetičky, je to půda probádaná. Ale zbytečně příliš koncentrovat prachy jen pár lidem, kteří už beztak mají milonkrát celou svou rodinu zajištěnou? A nemyslím jen politiky – myslím taky podporu nadnárodních společností, podporu aktérů, co mají ohromný prachy (a naše malá zemička je malý trh, naše státní roční HDP není nesrovnatelný s obratem nějakého globálního jednoho (!) aktéra). Mají prachy a tedy moc, sílu lobbovat a korupce je tu, jak by nebyla!

    Já neznám přesně žádné zákony a nic, ale nepřipadá mi, že by byli podporovaní malopodnikatelé, místní lidi. Investice spíš šly na velkovýrobce aut a podobných věcí (ano, aby nevznikla velká nezaměstnanost v některých ohrožených regionech, já vím… není to jednostranné), byly jim odpuštěny daně – a někomu z nás, co žijeme z ruky do huby, snad taky? Ani prd.

    Pravicovou vládu já si představuju jako vládu podporující podnikání. Ale ne jen podnikání globálních aktérů, kteří mají dost a dost, ale podporu drobných podnikatelů. Ti jsou ohrožení – jeden dva dodavatelé jim odmítnou zaplatit a oni kvůli tomu zkrachujou. Globální aktér nezkrachuje. A globálnímu aktérovi je srdečně u zadku, jak běží naše společnost a naše ekonomika. Je to pán. A i kdyby mu lidi odešli, najde za každého náhradu. Třeba si ji doveze z Číny, to se mu vyplatí. Je mu to jedno. Stát je proti němu slabej. Stát se pak bude starat o ty dovezené dělníky s Číny (například), stát s tím bude mít potíže, ne ta pobočka nadnárodní firmy, kterou tady naše některé vlády tak vítaly.

    Výhoda levice? No nevýhoda je podle mě v tom, že taky moc nepodporuje podnikání (místní), ale podporuje taky spíš zaměstnance. Jenže plus k tomu je, že tolik nepodporuje obry. Že se snaží (v ideálním případě :-) o ne tak bujnou a bezhraniční (!) příjmovou diferenciaci společnosti. A to nese stabilitu.

    Proč – protože kde jsou nůžky velmi rozevřené, vzniká prostor pro extrémismus. Vzniká velká skupina hodně chudých, hodně frustrovaných lidí. Vznikají nepokoje. I násilné. A ty žádná vláda nechce. Tak proč nemít levicovou vládu?

    Ještě k levici a pravicci – já je nevnímám jako nesmiřitelné soupeře. Já je nevnímám jako bojovníky stojící proti sobě. Stát proti sobě mohou a mají v krátkém předvolebním období, dobrá. Ale jindy mají podle mě kooperovat. Tím si zajistí trochu respektu u občanů, ne tím, že si budou vzájemně nadávat, jak je to u nás třeba v televizních pořadech. Proč by měli? Proč je tahle bojovnost u nás podporovaná v médiích? Došlo to tak daleko, že pak Topolánka a Paroubka a jiné většina lidí nesnášela. A jsou pryč, dobrá. Ale je pryč i ta bojovnost levice mezi pravicí? – No teď na chvilinku jo, protože se bojuje uvnitř vlády :-)

    Dostalo se tam VV uskupení, které lidi volili, protože "byli znechuceni politikou." Volili jakoby a-politicky, chtěli vyjádřit zhnusení. Čehož využili jistí prapodivní lidi a založili VV. A využili toho známé firmy, které chtějí být čisťoučké a nepošpiněné těmi "disgustujícími" politickými čachry (které sami dělali) – a založili TOP09. Já myslela tehdy, že se posměju – někdo se pojemnuje TOP09 jako americká hitparáda. A hle – oni dostali tolik hlasů…

  16. Kojote [13]
    tak jsme na tom totožně! Zelené jsem chudáky podpořila ve volbách minule a teď by to bylo ČSSD. No kdoví, co bude za měsíc :-)
    Myslím, doufám, že ODS se snad zmátoří. Tu jsem teda nevolila snad nikdy, pokud si vzpomínám, ale pořád nějak chci, aby byla schopná a přiměřená a tak (ačkoliv ty osoby, co tam jsou, jsou pro mě nedůvěryhodné, všechny). Jen ta idea – mít nějakou schopnou solidní pravicovou stranu (bez ohledu na konkrétní její členy) – mi nedovoluje na ODS úplně plít.
    TOP09 se mně osobně protiví – jenže myslím, že spíš to bude ona, co bude ještě získávat.

    Jo, to jsi řekl výborně – kdyby ČSSD definitivně pochopila, že lidi nechtějí populismus, to by bylo dobrý!

  17. Prosím vás,
    mě by hrozně zajímalo, co si myslíte o nově vznikajících občanských uskupeních (jo, cítím, že teď je přesně ta doba, kdy tahle hnutí budou vznikat!).

    Já nevím, jestli zas nejsou nějak moc radikální… některé ty formulace… no nevím. Co myslíte?
    Mám na mysli

    NEO2011 (MUDr. Hnízdil)
    http://www.neo2011.cz/

    a ProAlt
    http://www.proalt.cz

    a takové to trio Václav Bělohradský + Pehe + Keller nebo kdo.
    Tedy tohle trio teď mám celkem v oblibě (víc než před rokem jsem Bělohradského ani Pehe moc ráda neměla) – jejich články mi připadají podnětné. Ne všechny a ne celé, často, ale to je jedno – to je normální, jinak to nejde.

    Jsou ještě další uskupení?
    Třeba Roj by mohl vědět, co Piráti a spol. :-))

  18. ratko [8][11]
    jo, díky! Ty vždycky koukáš z takového jinačího úhlu, který má taky hodně co říct!

  19. TS [10]
    Dík.
    Musím ti říct, že leckdy zůstanu dýl v práci a pouštím si některá videa na Spotter TV
    http://www.media.bloguje.cz

    Posledně v pátek o vzniku terorismu a hrozby terorismu – na straně Ameriky i blízkovýchodních zemí. Zatím první díl. Další si dám ve středu nebo ve čtvrtek, dřív to nestihnu (doma se mi videa zasekávají). Nebo jde nepouštět je rovnou z internetu, ale nahrát? Nejde, že ne?

  20. Terezo, [9][14][15]
    díky za názory!

    Chodit do ulic – v tom jsem byla doteď "taková spořádaná"; říkala jsem si, že přece v demokracii to moc není potřeba, že tam je dialog, že jistě probíhá jednání různých skupin s politiky – odborů, různých profesních sdružení, institucí atd. – že je to přece náplň práce těch politiků a taky že existuje spousta nezávislých fungujících kontrolních orgánů, které jistě dozírají na demokratičnost všeho. A že třeba na jednání o změně územního plánu může přijít každý a úspěšně ho připomínkovat, vyjádřit názor, který má váhu. Taková naivní důvěra v dobro demokracie… že chodit do ulic je zbytečné, že je to to poslední, že už je to téměř revoluce nebo výtržnictví, že je to snad i proti demokracii, že je to pro mě už těžký kalibr.

    A to jsem se mýlila.
    Jak říkáš, myslela jsem si, že nemusím nic dělat, že je to na jiných – zvolených ve volbách i vybraných v řádných a kvalitních výběrových řízeních na profesní místa. Že TO je demokracie.

    Pravda, podivovala jsem se, že v médiích mají slovo spíš politici než politologové a různí odborníci. Přičítala jsem to neschopnosti novinářů a jejich časové tísni – že je pro ně snazší dělat rozhovory pořád se stejnými politiky a nikým jiným. Což asi je… Navíc když se to od nich nadřízenými žádá…

    jo a to souvisí s "mediálním miláčkem" panem Schwarzenbergem. Evidentně byl médii vyvolen za klaďáka a roztomilého brumlu. Asi aby nějaký klaďák vůbec byl? On musí být někdo klaďák? A proč zrovna on – má to konkrétní důvody??? To mi není jasné.

    A přesně – taky nechápu, jak někdo může skočit na průhledné primitivní strašení, používající trapná klišé a (příliš podezřele) snadné a krátké slogany
    – např. "Nechceme jít řeckou cestou!"

    To říkali VV i jiní a bylo to směšný. Pak se člověk potká se svým známým, nějakým sympaťákem nebo sympaťačkou, a slyší to od nich! Achjo! Proč?
    Je to pořád ta totožná strategie (kterou už dvacet let používá především ODS, bohužel). Vsadím se, že se to ti politici učí na nějakých školeních! Takové ty (klausovské) kydy pronášené s teatrálně ustaranou tváří:
    "Opravdu se obávám návratu komunismu."

    Hovno. Je to blbost! Žádný komunismus nebude, přece světové okolnosti jsou úplně jinde a bez toho to nejde, to snad je jasný. Žádné "návraty" neexistují. Nové hrozby prosim. Ale do jaké míry je to hrozba zvenčí a do jaké míry je to hrozba jen proto, že to někdo má v hlavě a bojí se toho?!

  21. [12] Jirko*,
    pročítám tvoje odkazy,ještě nemám dočteno.

    Na debatu na tohle politické téma taky nemám. Kdo na to plně má? Nikdo, kdo není uvnitř mezi politiky – jenže ten zase tuhle debatu venku mimo ně nepovede. Kdo plně chápe třeba jaderné elektrárny? Ale vyjádřit se k nim možné je. Každý má svůj kousek. A dát kousek k dispozici je dobrý.

  22. Levicová nálada? Taky neznám. Jde patrně o emoci, co by mě oslabila. :p

  23. [21] jsem na tom stejně. Kdybych zůstal denně v práci o 3 hodiny déle, bude mi trvat víc než rok abych shlédnul všechno, co na webu mam.
    Kromě pochopení, jak široké souvislosti z dokumentů vyplývají, jsem pochopil, že na důležitá témata našeho života už nelze pouze dívat online, nebo stahovat na harddisk.
    Sám hledám cestu, co tedy lze.

  24. TS
    tojo.
    Jako jeden krok je pořád lepší koukat na vybraná videa, o která mám zájem nebo která jsou k aktuálním tématům, než koukat na zábavní show v televizi nebo než si omílat svoje názory bez vnímání a hledání jiných názorů.

  25. ad 23) Tak ten kousek tedy :-)
    – už zmíněné zasahování do politiky ve větším měřítku, než je zdravé. Vadí mi, když narážím na politikaření (a chování, které jasně politika předurčuje) na místech, jako je městská samospráva (hlavně stavební část a správa majetku), nebo obyčejné kastování mezi lidmi ve městě. Pomalu abych si na malým, dvacetitisícovým městě, nemohl koupit bez keců oranžový triko. Přijde mi, že přitom právě tady vzniká ten falešný diktát o tom, co je "moderní politická vlna" a jde jen o lidi, kteří toho zneužívají, nebo se naopak pasivně vezou, za použití hantýrky, která jim dočasně klestí cestu. Chci tím říct, že je politická příslušnost až na druhém místě za osobností, a to se tímhle stírá – v tom s tebou souhlasím (doufám, že jsem pochopil správně). Michal K. kdysi, v debatách na stejné téma u Hančí, zmínil nějakého známého, který například humbuk kolem voleb – myšleno kolem diktátu, že pravá je bez debat ta správná – pojmenoval termínem zažitého "přepólovaného dejavu" z osmdesátých let. Do té míry souhlasím. Jenže bych řekl, že je to spíš otázka lidského přístupu těch, kdo chtějí politiku přečíst kvůli soukromé analýze, rozhodování a ne otázka politiky jako takové a už vůbec ne rpzdílů mezi pravem a levem. Chyby jednoho by neměly vést k tomu, že začnu podporovat automaticky druhého, ale budu se snažit, aby toho prvního nahradil někdo jiný. Samozřejmě to můžu řešit předáním hlasu protistraně, aby toho prvního za neúspěch vyhodili, ale pak se vracet zase k prvnímu? To mi přijde jako blbá cesta, která nevyřeší fakt, že lidé jsou spíš líní zjišťovat pravdu a nechají se ovlivnit ve svém úsudku. Anebo, v tom horším případě, toho schválně využívají a dělají ze sebe blbce a přitom se vezou na vlně výhod, které jim z toho plynou, byť vědí, že jde o slepu ulici (což byla asi hlavní příčina dlouhotrvajícího komunismu s rádoby dobrou tváří).
    Chování dnešní pravice se mi taky nelíbí – moc tlačí na pilu a dělají se přitom chyby v oblastech, kde určitá sociální solidarita státu nesmí zaniknout, ale levicový náhled je pro mě pořád takový, že je nevolím a ani to nemám v úmyslu.
    Politiku nemám rád, protože nejde zrušit :-)

    hergot… asi jsem připálil pečeni…

  26. 18. necitim se dostatecen fundovana na debatu a tak ani nemuzu diskutovat k tematu. Opet jen par postrehu.
    Pises ze lide nechteji populismus, ale me se zda ze chteji. Ze populismus urcuje nakonec vyseldky voleb. Kdo co naslibuje a tak. Jakoze my to umime nejlip. takove to placani se po ramenou jak to dobre umime a jaci jsou ti druzi pitomci. takze tohle ne. neverim nikomu ani nos mezi ocima.
    uz dlouha leta mame s manzelem strategii, co nejvic se oddelit od vlivu statu. a to ted i do budoucna. at se bude dit cokoliv, jakekoliv zakony ci pravidla, dokazat se nejak protlouct. Mit nekde nejake zasoby, kousek pozemku, nejaky zahonek /snad neprijde znarodneni/ pak nejakou cennost na duchod. Udrzovat se zdravy, nic nechtit, nikam se nuepisovat, nikam se nezavazovat. Zmizet statu z očí. Detem umoznit vzdelani a naucit je samostatnosti. A opet co nejvetsi nezavislost na zasazich statu. pouze nejnutnejsi kontakt.

  27. [29] ratko, a patří do té bohulibé rodinné strategie i takové drobnosti, jako kam odtéká to, co spláchnete na WC, kdo a kam odváží plné popelnice, kdo bude mít 24/7/365 rodinnou ozbrojenou hlídku proti vagabundům atd… ? To, že to nemusíme až tak řešit, jsou totiž v důsledku projevy výkonu zatím ještě fungující společnosti. Byť prakticky ten stát odírá občany, je plný korupčníků a okrádá nás na daních kde se dá,
    Nejsem žádným příznivcem absurdistánu, co se děje kolem nás, nicméně se vší vážností se děsím asociálního individualismu, který bývá uhlazen pod rouškou Když vidím co ONI dělají špatně, tak se radši JÁ se o sebe postarám SÁM.

    Častokrát to je spíš "postarám se SÁM JEN o SVOJE" a ostatní mne zajímá pouze pokud mi to k něčemu je a nekříží to mé kruhy.

    Došel jsem k názoru, který není čerstvou vodou na ultrapravicové vysmívače socialistických archetypů. (k jejich smutku)
    Je naopak o osobní svobodě, odpovědnosti a zároveň vůli ji sdílet a ze svého rozumu usilovat o to, abychom dokázali co nejsnadněji a co nejvíc přispívat do kvalitního společenství. Protože jedině tak jsme schopni společně přežít. To, že tady takové společenství není, je chybou. Ale nemůže být definitivním argumentem, že JÁ za to nemůžu a ani NECHCI s tím mít nic společného.

    Věřím ratko, že to cos napsala je jen přímočará reakce na to, co se děje… nezavazovat se..protože kdosi jiný si ze závazků udělal byznys dluhové spirály. Chápu že primární sebezáchovná reakce je odmítnutí.
    Je však skutečně dostatečná a funkční, když to odmítání samo nic nebuduje?

    Bude takové odmítání dost intenzívní, když každé narozené dítě se rodí do splečnosti plné zákonů, které jsou čím-dál-tím víc omezující jeho svobody? Nejsme daleko od chvíle, kdy každé narozené dítě bude fakticky zadluženo nesmazatelným dluhem a následně kriminalizováno, když nebude schopné nebo ochotné takový dluh platit.

    Takže se ptám: Je ratka svým modelovým ustřiháváním od matrixu schopná přežít vždy, všude, a za všech okolností, nebo pouze sází na kouzlo náhody kořeněné tezí "už to nějak ve skromnosti do smrti doklepem" ?

    Kdosi napsal, že v dnešní době jsou nejvíc vysmátí důchodci s mírnými úsporami a důchodem, kteří skutečně už nic podstatného neřeší. Dílem na to nemají kapacity a dílem už je jim to fakt jedno.

    Já dodávám, že tento generační segment je svým světonázorem strašně nakažlivý pro ty, kteří nemají kapacity mít svůj vlastní názor nebo sílu získat vlastní zkušenosti.

    To jen tak na okraj… Byť bych s ratkou souhlasil v prvním plánu, tak v tom druhém to není moc udržitelné. A i proto se celá Evropa dnes bouří.

  28. TS, naprosto rozumim tomu co pises. jsem statu vdecna za tu moznost. denne dekuji ze jsem se narodila tady a ne v Bangladesi nekde v zapalvove oblasti. Jsem za korektni slusny a kooperativni vztah se statem. Nepodvadet a nelhat. Uz jsem psala, dat mu vse co je v mych silach za moznost vyuzivat jeho vymozenosti. BYt vdecna za ochranu. Tohle vsechno si uveodmuji a proto mam k statu vskrze pozitivni vztah. Budu ho branit co je v mych silach.
    ale jsem opatrna co se tyce ruznych zajmovych skupin, ideologickych sdruzeni, ktere lakaji sve cleny k sobe proti nekomu, proti necemu, nekoho shodit, znicit, znemoznit.
    Jsem individualista v mezich vymezenych. TAkze budu podporovat vzdycky mistni remeslniky, hospodare ci zemedelce. Uprednostnovat pri nakupech lidi z okoli. Nepridavat se k zadnym nenavist roznecujicim sdruzenim. opet nabadam k opatrnosti.
    vim co se delo kvuli Radiozurnalu s TAcheci. Dodnes mam z toho husi kuzi. At maji tihle "vykonavaci spravedlnosti a vule lidu" jakekoliv spravedlive a opravne pohnutky, desi me to.
    A vim dobre ze je to asi spatne. ze ma mit clovek nazor, ale tohle se da hrozne lehko zneuzit zvenci. ve jemenu necejo jineho. tyhle sily jsou pro me nevypocitatelne.

  29. [31] ratko, zdá se, že si asi v principu rozumíme, přestože některé detaily by byly na rozebrání.
    Personalizace státu je trochu účelově vybudovaný nesmysl, .. ale řekněme, že to je v zájmu srozmitelnosti. Státu nemusíme být vděčni, .. pokud jsou daná pravidla (ústava) tak pro stát (a zároveň pro sebe) fungujeme na základě společenské dohody. Jestli něco nefunguje, pak to neni chyba státu, ale konkrétních lidí kteří se za slobem stát skrývají a přímými, nebo nepřímými a strukturovanými kroky ostatním ŠKODÍ.

    No, ale jinak tu nechme místo na další diskusi. Třeba o (j)elitě národa, které nám svrchovaně doporučuje držet hubu, … Potlačuji nutkání být prorokem ale zároveň se tím dobrovolně ochuzuji o tak vzrušující virtuální ukamenování od ideologických fundamentalistů… (teď nemyslím ratku, ani lišku:)

  30. TS. vytrhujes vetu o "drzeni huby" z kontextu. lze ybrat vetu a napsat na ni dlouho sta’t jak knizata pohraji lidem. ale to vsecko je máchaní křídly. Prijde vudce, předhodí jelito a lide knizete sezerou zaziva. ale lide sezerou i sveho oblibence z lasky :o) nedelam si iluze.
    System je dany. doplnuje se libovolne ruznymi figurami. knizetem nebo nejakym jinym tajtrdlikem. nemam iluze i kdyby jim med z huby proudem tekl.
    Souhlasim plne s tebou ze spoelcnost se tvori zdola. Domov, pocit sounalezitosti. A to je rozsekane na padrt globalizaci a odcizenim.
    Mam rada misto v kterem ziju. Mesto i prirodu, spousta veci se zde zmenila. Nejsem nejaky oslavovaci a shromazdovaci typ. ale rada se zucastnim ruznych akci pokud to zvelebi ducha mista :o) jedni radni vyhazuji jine radni, vzajemne se udavaji, jedna skupina nenavidi druhou skupinu. jak nahore tak dole. system se kopiruje jako razitka.
    nemuzu zastavit vzrusujici kamenovani kohokoliv. i kdyz se postavim primo do proudu kamenu. nikoliv jako obhajce toho nebo onoho nazoru nybrz z principu nesouhlasu s hazneim kamenu. Budu ukamenovana s obeti. Proc? Pro nic. Takova obet se mi moc nelibi :o/ A tak uz nelezu kde se bijou.

  31. Jen jsem chtela dodat, ze nikdo z nas jiste na tu debatu "nema", ale myslet si neco muzeme a bylo by fajn, kdyby existovala skutecna akademicka debata, ktrea by cloveka nutila premyslet o svych vlastnich nazorech. Ale verim, ze se postupne ona debata vytvori, Keller, Belohradsky a Pehe jsou jen zacatek. Cili myslim, ze i kdyz na to "nemame", debatovat musime, protoze jinak nas prevalcuje vsechna propaganda typu "recka cesta", kterou pak do zblbnuti opakujou i lide, kterych si vazime (jak rikas, Lisko, obcas nejaky ten sympatak, v mem pripade jsou to hlavne moji rodice, ale i par kamaradu). Planeto [16], Liska myslim odpovedela vyborne, takze to podepisuju take. Mimochodem, nezapominam na nic, zila jsem nejriv v Cechach, pak pet let ve velmi blahobytne zemi, ve Francii, kde mi doslo, proc to u nas funguje tak spatne (protoze se nezajimame a nechame politikum vsechno projit) a ted ziju v zemi, o niz nas pan prezident prohlasil, ze je rozvojova, v Chile. Ktere ma mimochodem s nami spolecne to, ze se demokracii uci.

  32. Jo, a jeste k tomu, jak se u nas nemame spatne: "z ruky do huby", pise Liska, a ja si presne pamatuju, jake to bylo, proto jsem sla pryc z Cech, protoze jsem takhle zit nechtela, po dvou letech po univerzite jsem jako ucitel stale zila hur nez za studii, vsichni mi rikali "tak delej neco jinyho", coz je podle me absurdni argument, nemela jsem na zaplaceni uctu, jedla jsem, co bylo nejlevnejsi, a strachovala jsem se, co zase prijde. Tak jsem odjela do Francie a najednou jsem mela (s minimalnim platem) na pronajmuti bytu, na zaplaceni faktur, a na jidlo. Luxus :-). Jiste, v Chile je situace jeste horsi, v tom mas Planeto pravdu, ale nevim, proc bychom se meli v Cechach konejsit podobnou skutecnosti…

  33. O aktivitěratko, TS, dík za diskusi.

    zaujalo mě něco, co nebylo okrajové a bylo to případně řečeno:
    TS [30]
    že lhostejnost (jestli to tak můžu interpretovat) je styl "nakažlivý pro ty, kteří nemají kapacity mít svůj vlastní názor nebo sílu získat vlastní zkušenosti."

    Jo, taky mi připadá, že lidi, co (zatím) neměli odvahu nebo možnost si urvat kus života pro sebe a získat vlastní zkušenosti, mají tendenci přejímat cizí, vnější postoje, většinou obecné. Osobně je ztotožňuju s lidmi, co mají výraznou zálibu ve sledování zábavných televizních pořadů dalších a dalších a nakupování barevných časopisů nových a nových, i když jsou si všechny a pořád podobné.

    A musím si klást otázku, jak moc se od nich liším. Já si přece taky nechci nechat zkazit svůj krásný svět (teď jsem ležela odpoledne na trávě tři hodiny nahoře bez na sluníčku a četla si a bylo to slastné). Nevolím cestu "přetloukání" a utíkání se k telenovelám a show nebo k zahrádkaření. Volím cestu toho, kdo se aspoň občas informuje, aspoň něco z dění sleduje a vyjadřuje se k tomu (třeba mezi blízkými). Ale není to to samý? Není to jen masochističtější ta samá lhostejnost, která nekoná?

    Jenže co je na výběr? Najít si svou (aktivní) cestu, ve které budu spokojený, to je nejlepší, ano. A co to je jako první krok – spojit se s jinými lidmi? Na jakém základě –

    1) na základě iniciativy, které se trochu obávám (jak psala ratka), že může být příliš extrémní na můj vkus?
    2) na základě různých občanských iniciativ, které mají vždy konkrétní cíl a pak třeba zaniknou (včetně možnosti sám takovou věc iniciovat)? To mi přijde dobré. Ovšem funguje to jen na lokální úrovni. Je to dost?
    3)Anebo na základě politické strany?
    4) Cesta nesdružování se – na základě toho, že budu finančně přispívat tam, kde mi to zrovna připadá důležité – různé projekty, charity, konkrétní i třeba včetně daru politické straně?

    Není to snadný najít, zjistit, rozpoznat v sobě a konat.

  34. Jirko*
    díky. Doufám, že jsem to dobře pochopila – taky se mi protiví, když někdo někým pohrdá nebo se chová posměšně proto, že druhý má jen jiný politický názor (jako by to bylo to, co určuje kvalitnost té osoby). Přitom rozmanitost je to, co je živé, a politická rozmanitost vyplývá ze složení společnosti – proč by například horník na Ostravsku měl být vysmíván, že je ostrý levičák? Ze svého postavení a bydliště nemá jediný důvod být pravičák.

    Z tvých odkazů na Bělohradského byl ten o antikomunismu šťavnatější a čtivější, dobrý. Úryvek o časopisu Reflex (mě obzvlášť potěšil, protože ten časopis vůbec nemůžu číst už leta letoucí, jak je tendenční až výsměšný – na můj osobní vkus), citace:

    "Rétorika polarizace a pranýřování

    Časopis Reflex se pod vedením Pavla Šafra stal ukázkovým příkladem archaické terminologie, rétoriky polarizace a pranýřování. Dominantou obálky č. 30 je portrét ministra Kocába ve svěrací kazajce a pod tím rudě titulek Zbláznil se ve funkci?. Ve spodním rohu obálky najdeme heslo Bývalý komunista? Bývalý černoch! z rozhovoru uvnitř čísla. O jednom lidském přesvědčení se tak tvrdí, že je jako „rasa“, člověk je jím navždy určen. Vykládejte ten slogan, jak chcete, na jeho dně bude vždy rasismus: jako je nezměnitelná barva kůže, je nezměnitelný i komunistický názor na svět, je určen geneticky, a dokud ti lidé nevymřou, jsou nebezpeční. O nepohodlných otázkách pak můžeme říci, že jsou příznakem „komunismu“. Jak snadné!

    Uvnitř tohoto čísla Reflexu pak vládne podobná rétorika: Kocáb pomáhá „mladým flákačům“ (dříve nemakačenkové nebo také běloručkové či později máničky), je to „pravdoláskař“. – Existují také lžinenávistníci? A pak přijde vysvětlující úvaha o útěku Romů z Česka, její převažující tón je uklidňující – „důvod romské emigrace do Kanady je hlavně ekonomický“, „rasismus slouží jako prostředek k udělení azylu“, „nejhorší rasismus panuje uvnitř romské komunity“, „i bílí Češi jdou do Kanady za prací, jenže tu nežádají o azyl a nepobírají dávky“. Jako by celková situace romské komunity, na níž vydělávají různí romští bossové, nebyla důsledkem rozsáhlé diskriminace nepřizpůsobivých lidí v Česku. A nemůže tu chybět ani úvaha o nutnosti jednat s Ruskem jen z pozice síly, varuje se nepřímo před jaderným odzbrojením.

    Věřím, že existuje přímá souvislost mezi brutalizací českého veřejného diskurzu, házením vajíček po představitelích sociální demokracie (ti ovšem sklízejí, co zaseli, když v roce 2005 označili „technaře“ za „nebezpečně úchylné lidi“) a házením zápalných láhví do romských domů. Archaická terminologie, rétorika polarizace a pranýřování – návrat k malosti – připravují půdu pro brutalitu fyzickou, nemůže tomu být jinak."

    Zdroj:
    http://www.multiweb.cz…razdno.htm

  35. Kojote [39]
    jo, že ČSSD pokud se nezmátoří jako schůdná alternetiva, tak vznikne prostor pro extrémisty spíš než pro komunisty – to jo. Ale přece jen bych ty komunisty nepodceňovala, že je volí jen starci, jak se píše v tom článku. V některých regionech je volí i mladí a můžou to být klidně i intelektuálové, ne jen dělníci. Nemluvím o Praze nebo Brně.
    Mně osobně by nevadilo, kdyby komunisti úplně vymizeli, nikdy je volit nebudu. Ale musím respektovat, že je to parlamentní strana – nesměju se jim. Radši.

  36. [37] jestli se Liško ptáš i mne, … těžko tě můžu soudit, neznaje detaily.

    Jsem si jist, že nikdo z nás si ve svém životě neplánoval události, ke kterým se chtě-nechtě blížíme. Naše životní plány byly vesměs sluníčkově-jásavé… Netvrdím, že ještě nemůžou být. Ale nejistě naznačuji, že spíše nebudou.

    Je známé, že i mezi nevěřícími (ateisty) existují skálopevné ideologie, až skoro rituální mantry, které jim slouží k ukotvení sebe sama a svého světonázoru mezi sobě-podobnou společnost. Jedna z nich je například determinismus…

    Co je na výběr? jak bych to jen v pár slovech napsal…
    Před lety jsem byl přesvědčen, že na výběr je v životě všechno téměř bez námahy k zvolení + přijetí.
    Poté jsem trpce poznal, že na výběr není téměř NIC. že jsme otroci ve vlastních, i cizích poutech.
    Nyní jsem v dalším období, které bych popsal "Na výběr je stále ještě velmi mnoho, ale za podmínek že máme sílu a vůli zvolit si to sami a jít za tím"
    … eh, jsou to taková klišé, ale lepší slova neumím formulovat.

    Mám-li být konkrétnější, tak jako Liška jsi statisticky vzato jedna z mála lidí, kteří jsou svobodní, mají relativně dobré vzdělání, možnost komunikovat po internetu, možnost sebevzdělávat se a zároveň vědomovat sebe a svět kolem sebe. Tvou sociální zařazenost nehodnotím, přestože nejezdíš v bávu a nekonzumuješ světové hotely podobně jako my konzumujeme jízdu v MHD – není to důležité – prostě žiješ tak, že zatím neřešíš existenciální situace.
    Takových lidí co mají dostatek dobrých dispozic k rozvoji je docela málo. Přesto to není vrchol, kterého se dá dosáhnout. (ne, nemyslím že každý MUSÍ být vyjímečným, ale zároveň myslím, že každý může, když CHCE být)

    Jak kdo chce, nebo to vnitřně cítí, tak se zabývá zájmy, které jej někam posunují A ZÁROVEŇ i posunují své prostředí v kterém žijí. A dělají to vědomě, nikoliv mimoděk, nebo dokonce nechtěně. Tisíce variant, možností, příležitostí, témat, oblastí… A má to kouzlo nejen toho, co už známe.. ale i toho, co ještě neznáme. Objevování nových cest… Klidně odmítni ty odpuzující věci, jako je politika… politika neni princip žití… Je to jen nadstavba která může, ale nemusí být funkční.

    V době ještě celkem nedávné, v době objevování základních vynálezů nebo objevů ti nejlepší lidé jednali PROTO, že tak skutečně cítili že něco prpžívají, tvoří… přináší.. že to nedělají pro sebe, ale pro všechny. Společnost, děti, budoucnost. Podobně cestovatelé, objevujíc nové světadíly.

    Dnes jsme ve světě jiném. V mnoha věcech již vynalezeném a objeveném. Každý nový objev či vynález už se nedělá na koleně doma, jsou to většinou obrovsky nákladné a strukturované činnosti. Proto se prvotní výzkum posunul mimo náš život. Náš život se stal jiným, než byl život předcozích generací. Lepším?… nelze srovnat.

    Mnoho dnešních lidí dělá úžasné věci na hranici svých lidských schopností.. ale jen proto, že se tím BAVÍ. (často taky pro peníze :) Svět je plný neuvěřitelně podivných a úžasných pošuků, kteří dělají neuvěřitelně úžasné věci jen proto, že se tím baví… Cítíme všichni ten propastný rozdíl? Je to dobře, nebo špatně? … bez širokého kontextu obepínajícího dějiny posledních 2000 let na to neexistuje dobrá odpověď. Ten, kdo tu odpověď řekne v jedné holé větě, vpodstatě nepojal složitost otázky.

    Taky je potřeba zpracovat to, co se neustále dynamicky rozvíjí. Chápat nejen sama sebe (jako své nitro) ale i svět v kterém žijeme.
    Nyní se jeví, že chápat dynamiku společnosti začíná být náročnější úkol, než když Kolumbus objevoval Ameriku nebo Edison vynalézal žárovku.

    Takže abych to jen zkrátil… Liško, zatím máš před sebou skutečně obrovské pole příležitostí co všechno dělat… To nejtěžší je připustit si to, vybrat co dělat TADY a TEĎ. A pak za tím jít už je jednodušší.

  37. TS,
    ne, to co říkáš pro mě nejsou vůbec klišé.

    Že mám dobré dispozice k rozvoji – to mám. A takových lidí podle mě není málo. V globálním měřítku hodně málo, ale v naší republice je to většina. Nebo přinejmenším většina z ne-starých generací. To si myslím.

    Zajímavý pohled píšeš. Ještě bych dodala, že současná společnost je "náboženství růstu růstu", jak říká Bělohradský a "doba je tekutá", jak říká Zygmunt Bauman. A další představitelé společenských věd říkají další věci – bohužel v našich médiích se to člověk nedoslechne :(

    Tady je ještě jeden popis demonstrace z minulé soboty; ty stránky urfaust.bloguje dřív nebyly takhle profilované, že ne, nebo jsem si toho nevšimla; dřív mě nezaujaly…

    http://urfaust.bloguje.cz…azi.php

  38. Francie žije z Afriky a z Arábie. To, co tam lidé považuji za normální život jde na úkor lidí jinde na světě. Západ stojí na pozici historické moci a využívá zbytek světa. Žila jsem ledackde a procestovala leccos- včetně Afriky. Terezo nevím, kdy jsi žila v Čechách (asi to už nějaký ten rok bude)- vyskoškolský systém je kapitola sama pro sebe, tam se samozřejmě člověk v podstatě neuživí. Což je škoda a reforma je určitě třeba, ale obávám se, že ne levicová. Práce, která vydělá, stojí určité násilí sama na sobě a nebývá ze začátku koníčkem. Jsou odvětví, která poptávají a která ne a člověk se musí přizpůsobit. Taky mi vyhovuje jiný styl a nemám ostré lokty, ale nejsem utopista.

    Německo nikdy levicové nebylo (to je jako říct, že demokrati v USA jsou levice), ve Skandinávii se platí tak vysoké daně, že se ani nevyplatí se tam o něco většího snažit, ale jejich momentální pozici nevím. Celý EU moloch momentálně drží zuby-pěsti řecké a další dluhy, aby se právě Německo nepoložilo. Mě taky pěkně štvou některé věci, hlavně úřední EU nekoncepční Otesán. On už se v té globální rovině nevyzná vůbec nikdo, o akademické debatě mám své pochybnosti…jako proč ne, ale o té to není.

    Nikdo není otrok TS, vždycky máme jednu poslední možnost a to je vnitřní postoj;).

    K těm inciativám a stávkám, člověk by musel skutečně hluboce znát problematiku, jinak bývá loutkou- svých emocí, ideálů a lidí. Ale samozřejmě proti držení huby je naprosto adekvátní se ohradit a požadovat kvalitní výsledky. Jenom bych se asi s většinou neshodla na tom, co je kvalitní výsledek. Pro mě to určitě není levicová cesta tak, jak ji nabízí ČSSD.

  39. Můžu ještě poprosit o odkaz na znění těch navrhovaných reforem proti kterým vzniká ten velký odpor, prosím? Mám teď hrozně málo času a nevím v jakém stavu přesně jsou, ale ráda bych se podívala. Díky, Liši.

  40. planeto, jo prijde mi logicke co pises. ladi to i s mym selskym rozumem. dluhy Recka a dluhy obecne jsou fiktivní čisla. co se to pujcuje? Co to je? co jsou ta cisla v pocitaci? co predstavuji? Urcitu nejakou cenu prace. nečí prace. ale ta je jina v Nemecku (predrazena) a jina treba v REcku. Jinou cenu prace se necha uctovat prcovnik energeticky ci politik a jinou delnik u stroje. A zatimco je cislo jen jedno, jeho hodnota (prace) je pruzna a natahovaci jako gate.
    Nekdo pujci penize Co to pujcuje? Fiktivni praci (ktere cenu nezname protoze zavisi od ceny bud v Nemecku, nebo Africe nebo v REcku) a chce tuto praci nekde odpracovat a vratit zpet.
    Co bylo driv? Vejce nebo slepica?
    Nejsu ekonom, ale cele je to na palicu. Neco udelam, mam vysledek prace a tan predstavuje nejaky peniz. Kdyz prace neni tak ten peniz je jen papirek.
    Pujcky nepolozene nejakou jiz existujici hodnotou jsou z meho pohledu "zlodejinou". Pujcujou se penize, ktere neexistuji (jen na papire nebo jako cislo v pocitaci). Je treba nejdriv neco udelat. Neco vypestovat a prodat. Neco vyrobit a prodat a pak mit penize.

    Toci se to dokola. Hromadi se obrovske penize (fiktivni) a tyto penize predstavuji (meli by) praci lidi kteri tyto penize museli nejak vydelat. Pokud tam ta prace a hodnoty nejsou tak se systemzacne sam v sobe hroutit. je to obycejna pyramida nebo hra letadlo.
    teda to je opet jen moje logicka naivni uvaha.
    REsenim je normalne pracovat, vytvorit nejakou hodnotu a tu prodat nekomu. Zadne pujcky, zadne banky, zadny kapital, navrhuju uplne normalni bezny stereotypni obycejny zivot. nedovazet praci zvenci. sam si udelat a sam si spotrebovat.

  41. 45. jeste neco k pujckam do zemi (ci rodin) ze "slabsi" hodnotou sve pracovni sily. Mame lidi kteri maji lehky pristup k k cislum ktere predstavui penize z ruznych duvodu. Treba se mu objevili v pocitaci najednou (dedictvi), nebo proste v tom umi chodit (viz politici ci sikovni podnikatele), ma "pratele" kteri mu ty papirky tisknou (symbolicky). Proste je sikulka sikovna.
    A pak mame lidi, kteri proste pristup k tem papirkum (cislum) nemaji. Ale existencne je potrebuji. Protoze ten pristup k papirkum znamena zákaldní životní potřeby. A tak ten co ma plny počítač spravných čísel tomu kdo nema kus toho čísla pujčí. A pak začne horor. Protoze v určitý moment se to fiktivní čislo stane žroutem dluznika. nejdřív žere jeho práci, pak žere všecko co ziskal a nakonec sežere celý jeho život. Pritom to bylo jen obycejne číslo a jakou nadelalo příšernou paseku :o/ Tohle jsou lidska pravidla. a rika se tomu zakon. jeden nevi co s penezama furt se mu rodi samy sebou, a druhemu se ty jeho penize furt ztraci. mizí v nejaké díře :o/

  42. nekde jsem videla vedecky porad o vlnách na mori. Vlny se chovaji kvantove. Obcas nejaka vlna zacne žrát energiivedlejsich vln a začne růst a růst a ty vedlejší jsou fur menši a menší a menší a až ta obří vlna vyroste tak vysoko že se už nedokáže překonat gravitaci a spadne a zničí všecko čeho se dotkne.

  43. joo, pohled někoho, kdo žil nebo žije v zahraničí, je vždycky cenný vítr – ratko, Terezo, planeto. Díky.

    Reforma – nó, líp se hledají komentáře k ní, než reforma samotná…

    Sociální reforma:
    http://www.top09.cz…011-4963.html

    Důchodová / penzijní reforma (blbě se hledá):
    http://cs.wikipedia.org…282011%29

    http://www.ct24.cz…i-a-jedna-dph/
    s dalšími odkazy

    Reforma zdravotnictví:
    http://www.top09.cz…dravotnictvi/

    + ministr má své stránky:
    http://www.leosheger.cz

    Reforma školství se hledá nejhůř:
    http://www.kdu.cz…eho-skolst.aspx
    – tj. kritika ze strany KDU ČSL

    http://www.financninoviny.cz…nam=
    – kritika od universit

    + téma státních maturit … což mě zatím nijak nepálí.

  44. Tyhle věci, co vás tak zaměstnávají, jsou jistě důležité, ale když se podíváte do parlamentu, naše pracujícím lidem zvolené poslance trápí něco jiného
    http://zpravy.ihned.cz…zene-platy

  45. … vlastně bych ani o těch reformách nemusela nic vědět – stačilo by mi, že mi jeden z členů vlády říká, abych držela hubu. To samotné mi teda stačí. Nerespekt nerespektuju!

    Proč jméno občana Schwarzenberga někteří lidé nepoučitelně a nevědomě komolí na Schwanzenberg? :-)))
    Dost hrozné přeřeknutí.

  46. Pařezi 49
    no zatím nic v tom nepodnikají, tak těžko říct, co bude – uvidíme!

  47. Tady je článek známého komentátora – ekonoma Jana Macháčka (a diskuse) o zvětšování příjmových nerovností, rozvírání nůžek:

    http://dialog.ihned.cz…k-to-resit

  48. … teda nevím, jak kvalitní je to diskuse, jestli to nejsou jen výkřiky…

  49. Já právě myslím, že je potřeba odhlédnout od výroků jednoho člověka (respektive- ano, je potřeba ho za takovéhle kydnutí pořádně šlehnout, ale to je tak všechno- btw. já považuju odbory- stavební a železniční- za velmi problematické, ale určitě se má jednat s každým slušně) a věnovat se podstatě- to znamená skutečně si přečíst různé návrhy reforem plus přidat k tomu širší ekonomický pohled. Zbytek je pro mě politická šaškárna a emoce lidí postavené hlavně na prastarém- všichni se chceme mít líp a mít moc. Mně je šumák, jestli poslanec má padesát tisíc, nebo sto, pokud si nakrade rozumně a bude mu alespoň parciálně záležet na této zemi. Víc od nich nečekém. Chci lehce chytrého politika, který vykáže práci nejen pro sebe, ale i pro kvalitu státu.

  50. Díky moc liško, za ty odkazy. Myslím, že jejich analýzou bychom se mohli pohnout od prvoplánového pohledu na věc k něčemu hlubšímu.

  51. Jinak mě by se taky líbila silná střední třída…a taková normální buržoazie :D Je to hrozně nesexy, ale takové stabilní?

    Jenže když v Indii naši práci někdo udělá za setinu…
    Je to složitý téma.:/

  52. 57. kdyz nekdo jinde udela praci stredostavovského mistra za setinu, tak cela třída zmizí. její existence nemá smysl.
    jedina varianta: praci mistniho mistra nekdo oceni a nebude srovnávat se setinovou praci inda. coz se ted nedeje. Cele firmy mizi v konkurencnim presu a kdyz nemizi tak se trepou na (pod ) hranici existence. Aniz by mely sanci prezit.

  53. Liška [52]: usilovně se na tom pracuje
    http://zpravy.idnes.cz…domaci_brm
    Ty lidi v parlamentu vaše starosti vůbec nezajímají – cožpak člověk chystající se na příjem 230 tisíc měsíčně vůbec může pochopit situaci dvou třetin obyvatel téhle země – totiž lidí s podprůměrným příjmem? Teď se zrovna bojí, aby je předčasně nevystřídali kumpáni v oranžových tričkách, a udělají všechno, aby k tomu nedošlo. Na běžnou správu věcí veřejných jim ovšem čas a energie žel už nezbude.

  54. Pařezi,
    přece jen bych je do jednoho pytle neházela – to by k tomu mušely být informace o každém jednom. Úplné :-)
    Ještě to není odhlasováno.

  55. 62. vubec jsem nepochopila co z toho je ta ideologicka doktrina, asi ten manifest :o/

  56. 62. to jsou ty iniciativy. takhle je celkem pruhledna, ale nektere jsou hodne hodne "hodnoverne" takze by clovek i naletel. je to uplne stejne jako s prodavaci vysavacu. kdyz je vpustis dovnitr tak te presvedci ze jedine tenhle vysavace vysava spravne

  57. ratka [64]: každý přeci ví, že nejlepší jsou vysavače Vorwerk, ty vyssávají nejsprávněji :-)

  58. 65. proto je musí mit kazdy spravný hospodář (či hospodynka) a zaplatit za ne desetinásobek ceny :o)

  59. Planeto,
    tady hned v úvodu říká Keller, jak se v posledních desetiletích platí daně v Německu – že je čím dál víc platí zaměstnanci a čím dál míň ti, kdo mají prachy:

    http://media.bloguje.cz…ety.php#!

  60. 67. nevim, nebyla bych si tak jista. mam jinou zkusenost. ikdyz zamestnane samozrejme plati velke dane (ve srovnani s Ceskem mensi), plati zde neuveritlené úlevy které radikálně snižují danovou povinnosti. treba i nekolikrat.

    Nejvetší zátěž nese zamestnavatel. Ten platí za každého pracovníka svinské odvody. TAkže pracovnik nic moc, zamestnavatel hodne.

  61. [67] jj, důkaz nebo reference je vždy lepší argument než řeči :) Tak jsem si použití videí představoval.
    [68] jak moc je osobní zkušenost ratky relevantnější, než zkušenost sociologa Kellera, který se tématu intenzívně věnuje svou profesí? :)

  62. ratka [66]: Já ho dostal už jako ojetý, ale po patnácti letech provozu při každodenním používání funguje stále dobře a ještě dlouho bude. Jako alergik, choulostivý na částečky prachu ve zvířeném vzduchu, hodnotím jej vysoko. Ale to jsem odbočil od tématu – nechal jsem se nachytat na zmínku o vysavači :-)

  63. Problém s profesionálem sociologem typu Kellnera je, že chtějí tlačit nějakou ideologii. Každý, kdo někdy dělal studii ví, že interpretace (i statistických výsledků, neřkuli jejich lehko zmanipulovatelný sběr) mohou být často naprosto protichůdné. Tím neříkám, že Kellner nemá pravdu- já to nevím, musela bych si nastudovat, ale apriori nemám důvod se na jeho studii spoléhat více než na celoživotní zkušenost ratky.

    Zaměstnavatel- ono se pořád nadává na bohaté, ale oni, aby si bohatství udrželi, musí neustále dobře investovat, stále pracovat a peníze točit. Není to tak, že si "udělám" pár miliónu a pak na nich dřepím. Podnikatel je točí, expanduje, vůbec to není legrace a většina lidí to neumí, kdyby uměla, tak by to dělala (třeba ne s vlastními, ale jako manažýra:)). Samozřejmě je také utrácí za svoje požitky a to spoustu lidí žere, protože to je to jediné, co vidí. Nicméně i to utrácení za požitky živí dalších xz lidí.

    Jinak obecně v historii- myslím, že vždy vše zaplatili chudí. To máte jak s bytama momentálně- poměr velikost cena jsou nejdražší byty do 6ti- 7mi milionů, protože na ně dosáhne relativně jakýs- takýs počet lidí (ale víc už za život nenastřádají), tak je prodejce hodně nacení a získá z nich největší profit.

  64. Ten Kellner je zajímavý, liš. Problém je, že mi přijde, že stát ještě ok (rozkrade se cosi), ale například EU přerozděluje právě z vybraných peněz strašně…To není tak, že za levicové vlády se ta střední vrstva bude mít o hodně líp. Bude mít o pár stovek víc, ale peníze se za nich nejen rozpustí plus se nežinýrují mrtě zadlužit budoucnost. Panč jsou to populisti.

  65. mam taky ojety vysavac :o) puvodne 1600,- . vysava pres 15 let. nabizeli nam jakysi za 60 tisic. At si ho nechaji :o) ten musi mit motor z letadla.

  66. omluva, ta 74 je na pareze a je taky irelevantni. kazdy ma pravo si koupit vyrobek jaky chce a za jakou chce cenu. Krome mych rodicu. ti se me musi nejdriv zeptat :o/

  67. Keller, Kellner taky. Žíš Freude, Freude, vždycky na tě :).

  68. Planeto, Ratko,
    u Kellera je mi jasné, že je levicový a zabývá se proto určitými tématy. Kdežto jinými ne nebo od určitých věcí abstrahuje – ne že by záměrně nechtěl vidět jiná témata nebo "druhou stranu", to ne, ale jako každý vědec prostš může zkoumat jen něco, ze zvolenéího pohledu.
    Neříkám, že veškerým dokumentům nebo přednáškám atp. nevěřím, ale jsem si vědomá toho, že je v nich subjektivní faktor nebo je to viděno z určitého pohledu a jiného ne, jinak to být nemůže. To je v pořádku.
    Neberu jako nějakou stoprocentní danost, co říká Keller nebo kdokoli. Normálka. Prostě výpověď Člověka – dobře informovaného a dobře myslícího. Kterému věřím jezho přesvědčení o tom, co říká.

  69. demokracii vsude.
    do firem, co je maj co vest sefove proti vuli zamestnancu. odhlasovat kratsi pracovni dobu, vetsi platy, pujcku na dluhy,
    taky do skol, co maj co zaci poslouchat neco co je nebavi. at si odhlasujou koukani na klipy, hodiny facebooku a tak.
    a doma taky. nikdo neni zvedavej na zdravy jidla. chci k veceri cokoladu a zmrzlinu.

  70. dyt je to vlastne uplne obycejne lidsky.
    mit co clovek chtel ale nebejt s tim spokojenej.
    hezky si to oddelit jakoze to spolu vubec nesouvisi.
    mit demokracii ale nebejt spokojenej s tim kam vede.

  71. mimochodem ve firmách klidně "demokracie" – nebo jak to ai myslel or – být může. Viz práce Tomáše Hajzlera a jeho články na blogu:

    http://blog.peoplecomm.cz

    Proč by ne. Proč pracovat pro někoho, s kým nejsem v souladu, pro ideu, se kterou nejsem v souladu a s kolegy, s nimiž nejsem v souladu? Neznám ten důvod. A když potřebuju uživit rodinu? Pořád mám na výběr! Pořád se můžu dohodnout, pořád můžu něco najít nebo něco vymyslet, ne?
    Pro mě je můj život moc důležitej na to, abych pracovala pod kreténem, co mi bude rozkazovat a bude vyvýšený a neslušný, a s kolegy, kterých si nevážím a co nejsou mí přátelé, a pro věc, která mě nezajímá a nepovažuju ji za důležitou. A proč se nedomluvit, kdy si vezmu volno nebo kdy si odskočím, proč ne?!
    Nemám důvod jakkoli trpět. Už nikdy!

  72. 83
    pleteš pátý přes devátý. Že je demokracie ještě neznamená automatické dobro na věky věkův amen a nečinnost občanů, rezignaci.
    To jako jsi chtěl vyprovokovat, aby někdo řekl, nebo mají tvoje věty jiný záměr, Upozorňuju, že to už dávno řečeno bylo, na začátku to řekla Tereza.
    Čus.

  73. … 79, 83 – jo a jako obvykle nemluvíš za sebe, jakoby nevyslovuješ žádný názor (alibisticky?). Jen obecné věci pro nebo proti něčemu nezřetelnému. Pačemů?

  74. rek jsem co jsem chtel a ty si z toho uvar treba asfalt.

  75. ale chapu ze emoce opet zvitezi a ja dostanu vystrahu za podsouvani.

  76. podíval jsem se dnes (ostatně jako každý den) na titulky na aktuálně.centrum.cz a opět (ostatně jako každý den) se mi dostavil takový vtíravý a neodbytný pocit, že nás (dělný lid) pod imaginárním pláštíkem stranické či politické různosti (neboť pokud jde o finanční prostředky do vlastní kapsy, jsou příkladně jednotní) valná část poslanců a dalších politiků bezprecedentně ochcává. Na rozdíl od politiků vysavač:
    ratka [74]: měli jsme několik vysavačů (tehdy byla na trhu pouze ETA), ale teprve poté, co jsem dostal do ruky vysavač s elektrickým rotačním kartáčem v hubici pochopil jsem, že ty bez kartáče nemají pro majitele takřka permanentně línajících koček (máma měla vždycky alespoň jednu) velký smysl.
    Liška [78]: určitě je to ekonomicky mnohem přínosnější, než pořizovat si vlastní – navíc člověk ví, na koho nadávat, když vysavač neplní požadované funkce dle očekávání
    Or [82]: rozhodně je to spíš vlastenecký projev, než projev úcty k podlahovým pokrývkám

  77. to co pisou ruzni experti o svobode v praci jsou kecy, kecy, kecy. Z neceho chytrystikove zit musi. Ze snu lidi, z jejich tuzeb a nadeji. Vedou je schvalne pryc od reality, od TEd a TAdy a rikaji jim. KOukni jak ja v tom umim chodit jak ja si muzu delat co chcu a jak jsem pak stastnej. Delej to jak ja, tak je to spravne, tady mas knihu at se to naucis. Jak sí vydelas penize jen tancem a radosti.

    Trochu prehanim, ale tak nejak mi cely ten byznys "ja ti reknu jak to mas delat spravne" leze krkem.

  78. 88 mám to štěstí, že momentálně tak žiju – ad 84

    Emigrovat jako řešení – proč ne pro někoho jiného, ale pro mě ne.

  79. projev lenosti asi nejvic. a lpění. furt funguje, takže nevyhazuju. a usetrene penize muzu vrazet do foto.
    a peru ve virivce Romo!

  80. 92
    jo, "chytré americké knihy," něco na ten způsob, myslíš :)

    Ale já si "můžu dělat, co chcu." Já se rozhodnu, jestli budu chtít vydělávat hodně nebo málo, s kým, kde, proč, pro koho. Já si z toho vybírám, já si sestavuju fungující celek – nebo "kompromis", kdo to tak chce nazvat.
    Já budu ten, kdo se rozhodne, jestli to, co dělám, dělám dobře a ráda a třeba nemám ani peníze na dovolenou, anebo mě to bude v práci štvát a budu se lopotit a toužit po víkendu a dovolené na Kanárech, kterou si pak koupím. A to může být cokoli, ta náplň práce.

    Protože mám to štěstí, že nežiju někde v přelidněné jižní Asii, kde mě nutěj pracovat 14 hodin denně za půl dolaru a nemám jinou možnost, jak uživit rodinu. Ovšem stejně je tu pořád otázka, jestli opravdu ani v té situaci není možnost volby. Vymyslet alternativu.

    Jsem optimista, co, já vim.

  81. 95
    tak tohle máme podobně :)
    Taky nic proti zančce ETA

  82. … a to je v podstatě pravicová ideologie. Taková, jakou mám ráda.

  83. … jenže to není všechno. Taky existuje celek a jiní lidi než já. A funguje tak bídně, že mi nezbývá, než být levičák.
    :)

    Už asi budu držet hubu, jak říkal pan ministr.

  84. 84 To je obrovský luxus. A je to príma.

    Třeba zodpovědný otec od tří dětí už to má o něco složitější.:) Ale v zásadě platí, že tu luxusní volbu životního stylu tu máme, ale také zodpovědnost. "Právo" na to, aby mě práce bavila, dělal jsem s kámoši a pro dobrou věc a zároveň měl jistý důchod a sociální- to se máme hodně moc dobře ;).

  85. 96. spise jsem ted mela na mysli systematickou praci. rozhodnu se treba prestovat nejaka zvirata, nebo nejake rostliny, nebo zamestnavat lidi kterym platim mzdu a neco vyrabime. Porad svobodna volba. V momente kdyz vytvorim urcitou labilni strukturu (vemu si zvire, pujcku, zamestnance) stava povinnosti. Protoze porad musim (skutecne musim) vhanet do ty struktury energii aby se nerozpadla. Pokud jsem jeji tvurce tak ji musim udrzovat pri zivote nebo ji proste nechat zemrit (zaniknout).

    Ale je mozne ze vstoupim do jiz fungujici struktury, prohlednu si jak bezi, kdo odkud a kam vhani energie, co s cim souvisi a odkud kam plyne. a bude se rozhodnu tu strukturu udrzet zivou nebo pujdu jinam.

    Kde jsou tady penize? Pokud budu penize chapat jako odmenu za pridanou hodnotu tak vetisnou je treba neco vytvorit a vytvorene udrzovat nazivu. Nejen kdyz to cloveka bavi ale i kdyz ho to (zrovna) nebavi. Z titulu odpovednosti za vytvorene. jako clanek v existenci. kdyz nevstoupim do struktury tak samozrejme nemam ani odpovednosti. Odkud ale ziskam penize?

  86. Lisko, tim ti odpovidam na otazku zda jsi pravicak nebo levicak.
    Levicove uvazovani je podle me: Penize prsi z nebe, kazdy ma narok na nejake penize.
    Pravicove uvazovani je: Musim neco vytvorit a prodat. Za to dostanu penize.

  87. 102, 104
    jo, ta zodpovědnost, když jsou v tom namočení jiní lidé – ať závislí z rodiny, nebo zaměstnanci :(
    To je nářez, to jo. Na to sebrat odvahu, to obdivuju.
    V tom to já osobně mám (zatím) hodně snadný.

    105
    jo? Já asi souhlasím s obojím tvrzením :)
    Záleží jaké situace se to týká – jestli to říkám jako zdravý schopný, anebo jako nemocný bezmocný.

  88. Pokud si dobře pamatuji, propagovalo se před rokem 89 heslo: "Každému podle zásluh". Systém shrábne všechny prostředky na jednu hromadu a pak to přerozděluje podle zásluh. Např. – je zásluha být ve straně? Ano – a tak straníci dostanou víc. A tak podobně. Kdo se nechce zapojit, ten to zle schytá. Policie slouží straně a státu. Ceny se určují jako náklady plus přiměřený zisk. Všichni jsou na tom takřka stejně (mizerně). Tohle pro mne reprezentuje levici.
    Naopak pravici si představuji jako silný stát, který sice schopným dá šanci, ale umí se postarat i o ty nemohoucí, a přežije v klidu i ty, co se nechtějí zapojit. Má kvalitní legislativu i exekutivu, ale část obyvatelstva si ji nemůže dovolit. Policie slouží všem. Ceny určuje poptávka. Existují významné sociální rozdíly, nejvýznamnější třídou je vyšší střední třída.
    Když si představím křivku, na které levý vrchol tvoří levice a pravý vrchol pravice, a mezi tím je údolí, tak náš systém je právě v tom údolí – ani ryba, ani rak, převažuje to horší z obou systémů.
    To je má představa levice, pravice, a naší skvělé současnosti.

  89. 105: radule, vole, ja teda tu definici vidim jinak.

    levicactvi: uzivit se praci je tezke, tak je potreba nenechat se brat moc na hul.

    pravicactvi: penize prsi z nebe a proto hrabej a nic nenech.

  90. je to trochu slepice nebo vejce.
    jestli je ten system tak deravej proto ze jsou v nem vychcanci nebo jestli to pritahuje ty vychcanky proto ze je tak deravej.
    lze jen pojmenovat soucasnost: deravej system a v nem vychcankove.
    a zalatat nejde protoze to vychcankove nedovolej.
    ale chtelo by to, on ten system prestane pritahovat vychcanky teprv tehdy az bude plne pruhlednej.

    sorry za tolikere pouziti sprosteho slova, bylo to vyjimecně.

  91. 107. to uz je tam ale hodne z tvych predstav.
    ta prvni varianta je totalita. Strhnuti moci jedinou skupinou vykonavatelkou moci. A v ramci teto moci ma nekontrolovatelne pravomoci a muze si delat co chce. Rozdelovat, nerozdelovat, obesit nekoho ci ho poslat na cestu kolem sveta. to s levici snad ani nesouvisi. to spise zavani feudalismem (rusky vzor)
    Levice je silny stat, protoze je to totalita.
    Ja jsem stat a ja jsem moc! Ja rozhoduju komu dam. Treba vsem stejne a fakticky nic. Kdyz nic nemam.

    pravice NENI silny stat. Odkud by byl kdyz je to pravice. Prvice znamena, ze ridi ten kdo Ma pod sebou kapital ktery koncentruje a tudiz financni prostredky a tudiz vytvari struktury. Stat je pak jen bezzuby kasparek ktery prisluhuje tem kdo maji kapital tudiz moc.
    Kdo kapital nema, nema struktury a nema moc.
    Proc ale se pak v pravicovem state zije "lidu" dobre? (viz treba nemecko a tak dale)
    Nejake predstavy mam… ale to jsou fakt jen kecy
    treba proto ze ten kapital tece a priteka, takze je ho hodne a vytvori se obri kolac, kapital pak kolaboruje se statem (opaji se mocí), odbory a odpousti silny financni tok smerem dolu. K lidu.
    Jak se zastavi tok kapitalu, tak nebudou peníze ani pro "lid" A zacnou stavky… a zacne se to hroutit.
    Kapital vznika formou pyramidalni hry (teda v mych predatavach) je to urcite hromadeni prace masy lidi ktera bud jiz byla vykonana nebo fiktivni která ma být vykonana (kdyz se vyvazi ven do zemi tretiho sveta ci zemi s lacinejsi pracovni silou), jeji svazování a spletání do konstruktu a struktur, ktere jsou taky velice labilni amaji svuj zivot. Do ktereho je treba furt vhanet penize.
    Kdyz se to vzprici (prestane se vhanet energie tisicu,milionu lidi kteri jsou systematicky vykoristovani) tak se cela ta obri vlna zacne naklanet a ritit a pohrbit vsecky ty ldidi pod sebou. takze toje pravice
    Pro me jenebezpeci pravice prave v tom koncentrovani kapitalu a vytvareni obrich zabijackych vln.
    Kdyz se rozdrobí tak budou mit vsichni min, ale nebude mozne vyrobit obri likvidacni vlnu.
    Kdo bude pak zivit ty chude? NO prece obce. Kazdy se bude starat o ty svoje. O sve nejblizsi okoli.

    Kdyz prejdu k socialni demikracii tak dostanu takovy nejaky komicky hybrid. Oni vedi o nebezpeci kapitalu, ale potrebuji ho. Penize chce mit kazdy i treba proto aby je pak zacal rozdelovat. Ale odkud? A ja jk zaridit, kdyz teda sezenu kapital aby jej vsichni kolem nerozkradli a vsem nahore zbylo :o)) no a to jsou pak ty ruzne legracni kabarety.

  92. V tomprvni odstavci jsem se nejak zamotala, levice jsem smichala s komunisty. ja vlastne nevim co je levice, furt mi to zavani prerozdelovanim a spolecnym vlastnictvím vyrobních prostredku :o))

    vim jen co je pravice :o))

  93. jeste neco, tezko se muzeme srovnavat treba s nemeckem. my jsme anarchisti, tezko se podrizujeme nejakym pravidlum ci obecnym normam. Nemec miluje pravidla (vetsinou) a dodrzuje je. O to tezsi to ma pak bez pravidel.
    Jenze bez pravidel nemuze vzniknout system ktery by clenove systemu respektovali. Treba bez pravidla ze co je cizi neni moje. Ze kdyz treba lezi nejake penize na stole (a ja zrovna nejake potrebuju) a nikdo me nekontroluje tak TY penize na stole jsou moje.
    Nemec se zepta komu patri a dal si jich nevsima. On chce svoje. Drzi se pravidel. On chce ty ktere mu patri.
    Jo ted me napada, je to v tech vlastnických vztazich. Proste smysl pro MOJE. to co je tvoje mi nepatri.
    Kdezto u nas vsecko co nekde lezi a nema jasneho vlastnika ktery si t omota retezem ci ostnatym dratem je rozebrano kolemjdoucimi. Protoze nenexistuje smysl pro osobni vlastnictvi. Mit svoje vlastni a do ciziho nestrkat rypak.
    Proto se taky nemec zasebevrazdi i s celou rodinou kdyz prijde o svuj majetek. ztratil sam sebe. MOJE (to prehanim,teda skatulka, jen pro nazornost)

  94. penize vytvari urcitou osobni dustojnost. jake mam auto, jaky dum, co mam oblecene. tohle vsecko je pilirem kapitalisticke pravicove spolecnosti. Identifikuji se se svym kapitalem, se svym majetkem. Tim se strkutura udrzuje. Takovy clovek je neskutecne loajalný vuci spolecnosti a dre jako kun. Nebezpeci jsoupak jeho deti. Pokud se neidentifikuji s majetkem tatinka a vystoupi ze systemu tak prestanou do nej vhanet energii a dochazi k rozpadu… Nemecke deti nechteji pracovat. Nechteji ani studovat. Odmitaji vstupovat do systemu svych rodicu. MIsto nich prichazeji aktivni vzdelani cizinci, verim ze prijdou zastupy citzadostivych ambicioznich mladych Cechu touzicich po uspechu, autu, baraku a skvelych satech a system se pokusi opet postavit na nohy. Treba v cizine, kde pravidla plati.
    U nas jsem nekdy v šoku, jak divoke podminky panuji.

  95. Jasně, učili jsme se ve škole spoustu věcí o levici, ale nic z toho nikdo nikdy nerealizoval. Takže já mohu popisovat pouze osobní zkušenosti s levicí tak, jak fungovala ve východním bloku. Kam se hrabe na levici v Asii či na Kubě. Tam to tepřivá bylo/je maso. Ale tam jsem nebyl, tak nevím.
    Pravice? To je pro mne Británie, Francie, Německo, Amerika. O Francii a Británii nevím nic. Německo neznám, ale párkrát jsem tam byl, a něco vím od emigrantů. Amerika? Tam jsem nebyl, ale zase znám emigranty.
    Určitě je to o vlastnictví (nebetyčný rozdíl vlastnictví veřejného resp. socialistického, a soukromého).
    Často emigranti říkají, že si to příliš idealizujeme. Jak je to tam hrozné. Jenže sem by se vrátili jedině v řetězech, dobrovolně nikdy.

  96. 105:
    ratko,považuju se za levičáka,ale nedělám si nárok na "nějaké" peníze.Dělám si nárok na své!! peníze,které jsem vložil do systému a ze kterých jsem si zaplatil lidi,kteří se dobrovolně přihlásili,že s nimi budou hospodařit.
    A k tomu "padání peněz z nebe".
    Kde ve skutečnosti padají peníze z nebe?
    Právě v pravicových systémech!
    Tam se vymyslely neexistující peníze,které nemají ani hodnotu papíru,na kterém jsou vytištěné.Jsou to virtuální peníze z nebe,bez kterých by se pravicové systémy zhroutily a taky jednou zhroutí.

  97. 114:
    no tak to potěš,jestli se teutonští válečníci začnou flákat a oslabí německou ekonomiku,tak si budeme vytírat zadky mechem,protože oni tu válku nakonec přece jen vyhráli a drží Evropu jakž takž pohromadě.Jen vyměnili uniformy SS za manažerské obleky.:-0

  98. 117. uz se flakaji :o)

    penize by mely byt ekvivalentem nejake jiz vytvorenen hodnoty. A nejsou. jsou nejakym fiktivnim paskvilem. chimerou.

  99. 119. ze se pravicove systemy hrouti samy v sobe jsm psala taky. prave skrzeva chimernost natistenych "penez"

  100. To my jsme měli peníze lepší. Naše socialistické bankovky byly podložené prací. Tím jsme dali smrtelnou ránu Americkému systému, který měl peníze podložené zlatem – a kdokoli si mohl v bance vyměnit peníze za zlato. Museli to v roce 1971 zrušit, protože na měnu podloženou prací si s nějakým zlatým pokladem ve Fort Knox nepřišli :-)

  101. 120. to je dobry. my (nase banka) jsme to zlato komusi prodali :o))

  102. Koukal jsem na síť, a koukal jsem jak blbec: "… část zlatého pokladu v historických mincích i zlatých cihlách byla již v době demokracie po r. 1989 zcela bezostyšně prodána …".
    http://www.narodnyodkaz.sk…mid=73

  103. Lidi, jsem totálně z politiky otrávená a měla jsem možnost malinko pracovně nakouknout..jen nakouknout a bylo mi zle.
    Je fak, že se o ni zajímám málo, ale pokud už je něčeho moc, pak zbystřím a sleduju, co bude dál..a není nic moc..
    Docela mi vadí, že nás to tak štve a nějak jako národ nejsme schopni vypoklonkovat se všemi mocipány, co tu nakradli, zmizli..A s nimi peníze o kterých se nám ani nezdá..
    Tak my jen brbláme, všichni víme, jj. každý má dost starostí se sebou i díky nim.
    Chytají se malé ryby..ty velké, až když už se nedají přehlédnout, tam se udělá hmbuk, ale jen tak na oko a pak ticho po pěšině..
    Teď budu asi za kruťase, zpátečnici nekulturní, ale neva.
    Naši předkové neměli moc možnost vzdělání a tolika info, ale párkrát si poradili. Selským rozumem. Jsou lidi a situace, kdy slušnost a kulturnost je už k ničemu, jen taková výmluva doby, že bychom měli mít jistou úroveň apod. Ale ono to, jak vidno, vždy neplatí ;)
    A pokud čl. se slušností nikam nedojde..pak by měl dostat dotyčný pořádnou facku, by si uvědomil, že už dost..

  104. Tak si říkám ratko a spol, že kdybyste svou energii, kterou utrácíte diskutováním na blozích vložili do elektrické zásuvky, tak na to svítí půl města. :))

    Mám pocit, že diskutujeme sice "odpovědně" ale dost pozdě a víceméně o ničem. Nářky jak jsme všichni rozčarovaní skutečností ani tak nevypovídají o té skutečnosti samotné, jako spíš o vlastní lenosti nebo sebezahleděnosti a sebehnípavosti, o pošetilých sebeklamech, které jsme si donedávna pěstovali. Co takhle se věnovat něčemu smysluplnějšímu? Nějaké konstruktivní návrhy?

  105. Hahoj!
    106 jsem psala já, Liška

    122 Pařezi, kniha o zlatém pokladu by mohla být zajímavá. Asi ji pořídím rodičům, ať to zhodnotí.

    126 TS,
    to je mi známo, že diskuse "do mrti" tobě osobně nic neříká a dáváš přednost jiným věcem. Ale neznamená to, že taková diskuse nemá hodnotu pro jiné.

  106. … a zároveň to neznamená, že dělat něco by nebylo užitečnější :)

    Jak pro koho, ať si každej rozhoduje o sobě sám, co v tu chvíli chce dělat nebo nedělat.

    Já například – co se týče blogu, ne mého celosvěta – chci už nadhodit jiné téma. Jenže to, co jsem chtěla, jsem zapomněla a nové mě ještě nenapadlo.
    A co se týče celosvěta, potřebuju navštívit telefonního operátora, konečně už, a neplatit jak blbec takové sumy za nic. Jenže takovéhle zařizování "nedůležitých" praktických věcí mě baví ze všeho na celosvětě nejmíň. Pár let už stojí ve frontě očkování proti tetanu, návštěva gynekologa a zubaře a podobné užitečnosti. V porovnání s nimi raději volím diskusi o úplně jiných věcech. Taková jsem já, matinko.

  107. ja zase kmitam ve fabrice kazdy den 9-10 hodin. Nekdy i vic. V kratkych prestavkach si beru cas pro sebe a uvolnuju se, vylepsuju svuj zivot(a tim i tech kolem me). Abych nebyla unavena a otravena. abych se mohla smat a blbnout. Abych byla kamaradkou pro sve deti a pratele. abych neotravovala a nekysala. abych byla užitečná. lidem.
    Kvadratura kruhu. Intentzivni prace a relax. Bud ve velkem:
    dlouhe pracovni useky a kratke dovolene.
    nebo v mensim: pracovní doba a realax po prac
    nebov uplne malinkem: behem pracovni doby napeti, řešení, konání a uvolnění, přijímání, sdílení. (s obcasným mrknutím co píše Liska)

  108. vzhledem k tomu, ze mam tak malo casu, vetsinu ukolu jako pojištovaci, řešení operátorů, návštěvu ruznych instituci alei navštěvu různých lékařů a zubařů nechávám na svém partnerovi. nejak to zanedbávám (hodně) Svůj čas si ale vždycky najdu pro děti, pro rodiče, a taky pro přátele když cokoliv potřebují. A když nepotřebují nic tak se sem tam sejdeme jen tak a uděláme nejaký výlet či si upečeme špekáček. Chvilky s rodinou a s přátelí jsou pro mě moc vzácné a jsou na nejvyšším místě. Jsou mojí radostí ze života.
    Práce je na druhém místě. Kdybych ji zanedbávala, a nevěnovala ji dost pozornosti, tak bych nebyla užitečná. stala bych se pro kolektiv přítěží. parazitovala na kolektivu.

  109. ratko,
    jo, chvíle spolubytí strávené s blízkými jsou to nejlepší.

    Akorát si říkám, jestli to vůbec jde – "parazitovat na kolektivu." Je na "kolektivu", aby si dohodl, jak to bude chodit a šlapat. Pokud dobrovolně dovolí "parazitaci" – když to tak drsně nazýváš – tak OK. Pokud je proti, tak to nenastae. Normálka. Pro mě o nic moc nejde. Je to dvojstranné (nejmíň).

  110. no jistě – a ty ať si volí každý podle sebe. Jako všechno, ostatně: např. na škále mezi póly individuální – kolektivní /společné (priority), rodina – přátelé, aktivita – pasivita (a kde kdy s kým proč), atd.

  111. lide jsou casto tlaceni ke zdi (ci k zemi) okolnostmi do kterych se dostali vlastni volbou. Zvolili si rodinu, zacali si treba stavet dum, vzali si pujcky, dostali se do situace kdy prevzali odpovednost.
    jasne ze muzu rict, jsou blbi. Nemeli si poridit rodinu, nemeli si stavet dume, nemeli se jakkoliv vazat mohli by zit volne jako ptak a letet si kam chteji. ale to mi prijde fakt blby :o/
    zde je odkaz na jeden clanek. http://remcal.bloguje.cz…bide.php
    mluvi mi ze srdce a je asi i o soucitu a poctu sounalezitosti.
    z meho pohledu delam co je v mych silach. Kdysi jsem to videla jinak, rikala jsem si, no a co. kdyz to nepujde tak pujdu jinam. ted uz to beru hodne zodpovedne :o/

  112. ratko,
    jo ten Remcal má jiné podnětné články. Dík za tip. Budu Remcala sledovat.

  113. 137
    zatím jsem se nekoukala, jen četla úvod a zběžně tu první část o náboženství a připadá mi to nějaké naivní. Jednak opakování faktů – zajímavých, to jo – ale vyvozování primitivních závěrů, jednoznačných a přitom jakoby neodborných. Taková dikce nediskutující a spíš negativistická, založená na předpokladu, že všichni křesťani jsou tupci a jejich pojetí víry je a v průběhu celých dějin bylo primitivní. Jenže to hází do jednoho, hrubého, pytle i veškeré vzdělance své doby atd. Připadá mi to jako pohled spíš naivní a povrchní.
    Ale ten třetí díl by mohl být dobrý -aspoň ta myšlenka, když možná ne ta forma. Kouknu se, jakmile budu mít dostatek času.

  114. Liška [132]: nejvzácnější bývá to, co provází pocit, že toho má člověk málo. V mém případě je to samota :-)

  115. prvni tretina mne fakt bavila.
    no vlastne mne moc potesilo ze uvodni blok je od Chogyam Trungpy Rinpockeho. hodne surovy zaseky do iluzi prakticky vsem. jo jo, kdyz jde o pravdu, tak to boli.

  116. 140. zajimalo by me, kde a v cem byl ten syrovy emu surovy zasek? me prijde ze to bylo opakovani takovych tech obecnych pravd. Ze finance (majetek) svetem vladnou to vi kazde decko :o/

  117. finance? ja jsem myslel jen ty asi prvni tri minuty. asi od "neustojime tady a ted, proto utikame do minulosti a budoucnosti". to povazuju za zasek.
    naproti tomu, uplne uvodni "duchovno ma co do cineni s intuici" je hezke pohlazeni :-)
    no asi aby masíčko do kterého budeme za chvíli tnout, neuteklo :-)

  118. 143. vidim to spis tak, ze utikame do minulosti a budoucnosti protoze muzeme. protoze to mozne je. a co je mozne to se taky deje pokud to jde a pokud je kombinace namaha/uzitek z hlediska organismu vyhodna. Zvire nemuze utect (nema na to vybaveni) a proto zije porad v TED a TAdy. ale pokud muze tesknit tak teskni. Pokud muze se radovat tak se raduje. Vsecko co je mozne se deje ve vsech moznych variantach. Nakonec se prosadi ty nejagresivnejsi (nejsilnejsi) a to tak dlouho dokud nejsou nahrazeny jinymi.

  119. hezky pokus. ale kdyby to bylo tak bezduvodne, jak rikas, jen tak, ze muzeme, a zadny duvod za tim, pak by tomu mela odpovidat rovnomerna statistika ze tretina zustane, tretina hup do minulosti a tretina hup do budoucnosti.
    no a tu prvni, osvicenou tretinu, nejak nepozoruju :-)

  120. koukni na les jak roste. Zda se ti ze ro ste dle tretin ci desetin presne podle mozných dřevin? kdepak roste tak jak se jednotlive dreviny uchytily a prosadily. kdyz kus lesa vyhori nebo se vykácí a není obdělán tak zaroste tim co tam zrovna je a kdyz to trvá dýl, tak ty slabší uhynou (nebo sestárnou) a třeba buky vyrostou a zustanou. Tak dlouho dokud nevyhoří nebo je nevykací a cele to začne znovu. Prázdné místo se zaplní. Stačí chodit po lese pozorovat. nejhori jsou agresivni nálety. Třeba akat. Ten jak se chytí tak hned zacne upravovat pudu, takze jine rostliny tam nemuzou rust, zacne vypoustet z korenu hromady dusiku a tim zabraní jiným stromum v rustu. a vsude rostou mraky kopriv.

  121. vyborny (teda pro me a muj zpusob uvazovani) je posledni clanek od KOjota. TAk nejak ladi s tim, nad cim jsem zrovna vcera premyslela. jak sladit racionalno a iracionálno do sebe. Liska pise (u me) ze jde sjednotit. ale doopravdy? nevylucuje se to?

  122. 140, 142, 143 ad to video:
    noi já z toho slyšela akorát tak ty tři první minuty a přišlo mi to jako ratce staré známé věci, nic nového.

    145 co to zase je za skoky a "třetiny"??! – radši nevysvětlovat, vlastně to nechci vědět :-)

  123. Ore, bezduvodne. existuji urcita pravidla, ktera vypadaji zdanlive nesmyslna a bezvyznamna.
    ale ve svem duledku hraji ohromnou roli.
    např. energie zaujme jakoukoliv formu ktera je mozná(paleta nahodnych variant), pokud k tomu ma dostatek času.
    jakakoliv forma ma nutkani se opakovat dokud to de. neco jako zakon zachovani rovnomerne rychlosti ve vakuu:o))
    no a to posledni co me zrovna napadlo je zakon shlukovani forem. Vse co se muze spojit se spoji, pokud energie spojenych části je mensí nez energie jednotlivych samostatných částí.
    Tahle pravidla plati jak v žive prirode tak v jednotlivých částicích a nevidim duvod proc by nemeli platit i v duchovnim svete. Podle me je to furt stejne.

  124. 147
    proč by se racionálno a iracionálno mělo vylučovat? ještě ke všemu, když jsme ho jako racionálno a iracionálno vymezili tak akorát my :)

  125. Jinak k vaší diskusi:
    jsem pro diskusi o konkrétních věcech (nejlépe teď a tady pod článkem o držení huby, vládě apod), ne nějakých spekulovaných třetinách něčeho vzdušného někde na videu, které beztak nikdo neviděl.

  126. ja jsem zavrela hubu jak se me TS zeptal, ze kdyz jsem tak aktivni diskuter tak jake konstruktivni navrhy mam :o/ no a moje navrh jsou vsecky nekonstruktivni. treba bych navrhla abychom vsichni chodili nazi. to si nedelam prdel. a kdyz by byla zima tak v papirovych pytlích. Takových tech bublinkových aby dobre izolovali. Pak by nemel nikdo problem se zavisti a hnevem. a zrusila bych penize a zavedla vymenny obchod. a kazdy by musel mit svoje slepice a vlastni vajicka. V praz by to bylo blby, protoze vsude by behaly slepice a kdakaly. a vsecko osiraly.
    no ale to jsou vsecko uplne nekonstruktivní blbosti.

  127. to je fakt. Liscino "racionalno a iracionalno" je omnoho konkretnejsi, drzhubovejsi a vladnejsi.
    z jednoducheho duvodu. je Liscino.

  128. Ratko sorry, ale ja mam vsechno zakazany. mozna kdybych svoje slepice vsechny pojmenoval a psal treba ze Pipka snedla shnilou pulku zizaly a je ji spatne…

  129. ore ,
    je tak těžké se buď vyjádřit k tématu nebo aspoň k diskusi několika diskutujících, anebo mlčet? Je tohle snad jediné místo, kde máš možnost mluvit? Jestli jo, tak to je dost smutný. Jestli ne, proč si o svých tématech nejdeš mluvit jinam? Go go go!

  130. vzpominas jak jsem se te minule zeptal jestli se muzu bavit s Ratkou?
    a tvoje odpoved byla "co je to za otazku".
    tak se ptam znova. muzu se bavit s Ratkou ?

  131. Můžeš, co chceš. Za sebe odpovídám, že jsem pro, aby se pod článkem diskutovalo k tématu, nebo později aspoň k tématu, které se vyvine mezi diskutujícími. Ne o obecnostech, o kterých se budou bavit dva lidi a nikdo jiný se nebude chytat a nebude chtít chytat. K tomu jde využít vaše vlastní blogy, ne?

  132. tak ja ti uz Ratku necham, abys ji mela sama pro sebe, no.

  133. Ore, u sebe mam poseldní komentáře k racionálnu a iracionálnu, teda jak mi jebe. napis mi co si o tom myslis u me.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.