Jak jsem rozhýbala lišku

V ANIMÁKU!

Svoje tělo teď moc nerozhejbávám, ale v sychravém listopadu jsem přece lišku rozhýbala! Animování je piplačka. To jsme věděli. I tak možná jako vždycky nezaškodí, když má člověk nějaký plán, byť příliš velkorysý a nedosažitelný, těžko realizovatelný. Může se k němu přibližovat. A tušit, že nebude v jeho časových možnostech ho naplnit. Přibližovat se k němu navzdory tomu. Jako k dokonalosti. Protože ta přibližovací cesta je velmi objevná a dá se na ní potkat spousta nových znalostí a kamarádů. Některé dovednosti se teda zase cestou zapomenou a objevuju je znova, ale to nevadí.

Tady jsem hýbala liškou poprvé, je to devět let, je tam v komentářích Anina. A ještě předtím – taky v listopadu – jsem hýbala lišce jen ocáskem a v článku jsou i ukázky z animace, kterou jsem dělala kreslenou na papíře tátovi v roce 1999, za studentských let. Najdete se tam někteří v komentářích… : )

Můj nápad hýbati liškou se odvinul od vzpomínky, že lišku portrétovali velcí umělci! A liška by si z těch obrazů mohla udělat virtuální galerii, chodit po ní a ukazovat divákovi obrazy na zdech. Nebo by si mohla sednout na židli jako galerijní kustodka a podřimovat a divák by si tu výstavní síň tiše prohlédnul sám. Jinou pointu by to nemělo – prostě se projít galerií a podívat na portréty. A ty už mám! Jsou v miniaturním notýsku ze slonohovnoviny, vysoký je asi 10 cm, široký tak 7 cm. Všechny portréty už jsme tu viděli před časem:

Jak mě portrétují velcí mistři (1)

Jak mě portrétují velcí mistři (2)

Jak mě portrétují velcí mistři (3)

Jak mě portrétují velcí mistři (4)

Jak mě portrétují velcí mistři (5)

Jak mě portrétují velcí mistři (6)

Možná bych některé mohla udělat znova a barevně; takový van Gogh černobíle zrovna nevynikne. Ale většinu nechám takhle minimalisticky. Mě to tehdy kreslit bavilo, byla to legrace. Asi i proto, že v tom miniaturním notýsku s hrubými stránkami ze sloního trusu nebyl žádný nárok udělat to pořádně a piplat se s tím. Byla to jen jednoduše nahozená radost.

Jak se liška v animaci zjeví? Najednou bude stát uprostřed obrazovky a zvát diváky do galerie? Ani nevím, jak to přišlo – hned bylo jasné, jak to bude. Jak to začne. A začala jsem to realizovat. Začátkem listopadu. A jakmile jsem začala lišku rozhýbávat, viděla jsem, že žádnou obrazárnou teď chodit nebude, to bych musela dělat několik měsíců, udělat si chůzi jako smyčku a pak ji opakovaně použivat a tak. A ještě to vrazit do pozadí, aby to sedělo! Obrázek po obrázku sloučit s pozadím. To bude makačka. Ale půjde to. Prostě zatím mám úvod a trvá jen půl minuty : ) Jeden potrét z galerie už jsem v něm použila, Boticelliho Zrození Venuše – totiž Lišky. Ten obrázek vidíte tady v článku nahoře pod nadpisem. Zrození Lišky – to je dobrej název pro úvod. Snad u něj nezůstane a vytrvám a koukneme se s liškou do obrazárny. I když pro vás už to žádná novinka nebude.

Teď se konečně dočkáte, dám sem odkaz na ten úvodní animák a potom si sem ještě napíšu, jak jsem ho dělala. Abych to po cestě nezapomněla, až budu potřebovat pokračovat.

Animace Zrození Lišky: https://www.youtube.com/watch?v=e_BZurYopu8

A dál už číst nemusíte, je to spíš technický scénář na příští cestu pro mě.

Napřed jsem musela rozhodnout, jestli budu animovat rovnou v počítači digitálně, anebo jestli vystříhám nakreslenou postavičku z papíru a budu s ní posunovat po podložce a fotit to telefonem a pak to upravím třeba v aplikaci Stop Motion přímo v telefonu. Takovým způsobem jsem udělala před rokem animaci perníčků jako péefko. To jsem až tenhle měsíc dala taky na youtube – tady je, perníkový komiks bez zvuku, jen 13 vteřin. Taková animace jde udělat docela rychle, to je hned. Když máte po ruce předem připraveno všechno, co potřebujete. Například perníky. Už při jejich pečení jsem vlastně měla v hlavě hrubý scénář, hlavně co bude v mluvících bublinách. Samozřejmě se po nafocení snímků člověk trochu piplá s tím, jestli to poběží plynule (tzn. minimálně 12 snímků potřebujete na jednu vteřinu filmu), anebo jestli to chce některé snímky nechat na delší čas a film tím zpomalit, zastavit, udělat pauzu a tím něco zvýrazit a tak. Přičemž Stop Motion Studio pokud máte jako neplacenou verzi, funguje jen jednoduše, myslím, že tam nejde dát zvuk. A zvuk je důležitej! Vy si proto můžete poradit jinak a nafotit si prostě snímky telefonem nebo foťákem (ale bacha, většinou se to dělá pomocí stolku nebo krabice, na které foťák nahoře leží přilepenej lepenkou, aby se nehýbal a snímal podklad, nebo pro snímání v prostoru a ne na placce musíte mít tripod, nejlépe s pružnýma nohama typu Gorilla jako mám já a ještě lépe mít dálkovou spoušť, abyste prstem do aparátu nehrcli; tu si teprve koupím), pak dát snímky do nějakého programu na stříhání videí v telefonu (iMovie je myslím pro iPhone, ještě jsem ho nezkoušela) nebo v počítači. Já teda bych to v telefonu dělat nechtěla, jedině v kompu, něco šmrdlat prsty na malém prostoru mi nevyhovuje, i psaní zpráv na dotykovém displeji mě poměrně irituje. Ještě před pěti lety jsem měla v notebooku na videa jednoduše ovladatelný program Movie Maker, ten program patřil k běžnému softwarovému vybavení v každém počítači. Jenže najednou už tam nebyl, v nových verzích windows. Už jsem po cestě zapomněla, jak jsem tehdy hledala nejvhodnější program na stříhání videí, neplacený. Nějaký jsem nechala nainstalovat ajťákem v práci, teď si ani nevzpomenu na jméno toho programu ani toho ajťáka, myslím, že tam bylo Š. Shortcut? Jo asi jo! Snad si to nepletu a nekřivdím mu. Byl to totiž strašně blbej program – děsně krkolomnej, protože neplacenej. Tam když jste chtěli jen napsat titulek, jakýkoli text do obrázku, museli jste čtyřikrát někam ťukat a projíždět dlouhý seznam možností, pro každý snímek znova. Takže hovno. Ten program vybral ten ajťák, já bych tohle v životě nechtěla. Takže jsem si před dvěma lety koupila vlastní notebook a do toho si můžu instalovat, co chci. Starou verzi programu Movie Maker. A krátká pracovní videa jsem stříhala v něm a hotovo. Z placených pořádných programů je prý dobrý Vegas. Další už jsem zapomněla, ale v jednu chvíli jsem je měla prozkoumaný.

Vzhledem ke scénáři Zrození bylo jasné, že animace musí být digitální, aby plynule navazovala na natočené video s kreslenou liškou. Trochu jsem už předtím zase po čase obhlížela programy na animaci. Existuje Flipa Clip, ta je pro telefony. V něm dělá nadaná třináctiletá dcera mojí kamarádky, od ní to vím. Taky dělá v programu Scratch, ten má svoje stránky s databází videí a návodů. Ve Scratchi se dají programovat animace nebo počítačové hry, používá se ve školách. No, zkoušela jsem to celý den a když jsem se jakž takž s programem obeznámila, zjistila jsem, že se z něj animace nedá exportovat jako video ven. Ve starších verzích to prý šlo, ve verzi 3 už ne. Tak jsem zdrhla jinam. Pak je nějaký YouCut nebo U-cut, ten ani nevím, jestli je pro telefony nebo i počítače. Jo, po cestě se toho hodně zapomene. Hlavně to, co se nevyužije. Program Final Cut bude asi dobrej, ten jsem si poznamenala. Bez další specifikace, bohužel. Jenom jsem si k němu napsala, že může stříhat a měnit zvukové efety, třeba nějaký zvuk zrychlit apod. Tak možná je jen pro zvuk (?). Určitě se hodně používá program Dragonframe 4 a s jeho pomocí se dá udělat profesionální animace. Ten je ovšem placenej. Tyhle programy stojí tak 8000 Kč nebo víc. A pokud nevím, jestli další animaci neudělám třeba až za deset let, tak nemá smysl si ho kupovat… Jeden neplacený program jsem zodpovědně vybrala a nainstalovala ho. Jenže to nebylo tak jednoduchý, cestou jsem zjistila, že napřed se musí nainstalovat něco jiného, nějaké prostředí, ve kterém potom se teprve ten program spouští. To jsem udělala, ale připadalo mi to nějak napřesruku, ke všemu mi tam ještě něco nevímco nesedělo, tak jsem to zase všechno smazala. Až tak důkladně, že si nepamatuju název. Doufám, že to nebyl ten Blender. Ten je bezplatný a používá se hojně, lezou z něj taky v podstatě profi 3D animace. Je na 3D animování, můžete si tam vyrobit svět a ten osvětlit z jedné strany a zůstane to konstantní nebo si posunete slunce, jak potřebujete, no prostě je to pokročilý a dobře to vypadá. Ale prej je taky docela komplikovanej. Navíc já se držím v 2D. Ten Blender chci jednou zkusit, na něj se můžu po cestě těšit.

Zkrátka pro animaci kreslené postavy mi nakonec přišlo nejjednodušší kreslit jednotlivé fáze pohybu jako jednotlivé vrstvy obrázku v programu na fotky. V mém případě v programu Gimp. Ten je zdarma a je krkolomný jen trochu a už jsem na něj za ta léta zvyklá, všechny fotky upravuju v něm. Animační programy mají často funkci, která se jmenuje “onion,” vrstvy cibule. Spočívá v tom, že uděláte jeden snímek, třeba vyfotíte panáčka, jak sedí na hrnku. A chcete, aby zamával rukou. Takže v následujících snímcích vždy o kousek tou rukou pohnete. Abyste věděli, o kolik pohnout a v jaké přesně pozici byl panáček v minulém snímku, cibulová funkce vám ten jeden předchozí snímek nechá na obrazovce, vidíte ho např. jako světlé obrysy panáčka z minulého snímku. Posunute rukou, vyfotíte a pak zas vidíte na obrazovce kromě snímaného panáčka, kterým hýbete, i jeho obrysy z předchozího snímku. To hodně pomáhá. A v Gimpu vlastně máte totéž – můžete vidět jen ten snímek (resp. vrstvu), který upravujete, nebo si do něj můžete pustit i ten předchozí. Nebo kterýkoli jiný. Jo, je to piplačka, snímek po snímku. Kreslíte nebo posunujete na každém snímku znova ten kousek obrázku, který se má hýbnout. V animačních programech je to trochu jednodušší – tam si můžete zadat, jakou křivku pohybu má který objekt udělat, a on ji udělá. Tak na to jsem zvědavá! Ale zatím do toho nejdu, zatím může liška chodit po obrazárně v Gimpu. No a dál radši nečtěte ani vy, co jste četli až sem, já si to tady podrobně popíšu, abych to našla, až si dám pauzu a budu chtít po čase zase lišku rozhýbat v Gimpu.

Piplačka nezůstane u toho, že děláte snímek po snímku. To totiž děláte teprve postavu. Když máte všechny obrázky hotovy, můžete zadat funkci Animace a vidět, jak se obrázek hýbe. Mně to ale nějak nefunguje, Gimp vždycky spadne. Tak to nedělám a rozhýbané to nevidím. Dalo by se taky soubor uložit jako gif, potom by se asi taky hned hýbal a viděla bych, jestli je to plynulé nebo kde to ještě opravit. No takže máme jeden soubor v Gimpu, kde jednotlivé vrstvy jednoho obrázku jsou naše snímky pro fázi pohybu. Vrstev je tedy třeba sto. Je na nich vždy figura v nějaké pozici a pozadí je průhledné, tam není nic. Pro smyčku chůze figury na místě by jich stačilo méně než deset (chůze na místě se hodí, tu si dělám do foroty právě teď, za pochodující postavou může běžet měnící se pozadí). A jak teď z těch vrstev jednoho obrázku v Gimpu udělat z každé jeden obrázek, které potom všechny přendám do Movie Makeru a udělám z nich film i se zvukem? To jsem musela vypátrat a vypátrala. Napřed si ale nesmím zapomenout uložit celý ten soubor jako gimpový soubor. Aby se s ním příště dalo zase pracovat. To jindy nedělám, ukládám jednotlivé hotové obrázky jako jpg nebo png. Uložím si tedy v jednom gimpovém souboru všechny fáze pohybu na průhledném pozadí. Ve filmu ale nějaké pozadí chci. Tak si obrázek pozadí (například fotku lesní krajiny s příponou jpg nebo png) otevřu jako novou vrstvu toho svého souboru. No a potom aby se liška nehýbala v prázdnu, ale v té lesní krajině, musím tu vrstvu s lesní krajinou nakopírovat jako novou vrstvu tolikrát, kolik mám vrstev s fázemi pohybu lišky. Takže třeba stokrát a pěkně po jedný. A to není konec. Potom musím ve sloupci vrstev, kde mám pod sebou svoje obrázky lišky a teď už i obrázky lesní krajiny, rozmístit tyhle všechny obrázky, těch dvě stě obrázků tak, aby šly střídavě vždycky jeden liška a pod ní jedna krajina, pak zas další fáze pohybu lišky, další stejná krajina atd. Potom ťuknu na první dvojici – zobrazí se u těchto dvou obrázků oko, protože chci, aby viditelné byly jen ty dvě vrstvy – jedna liška a jedna krajina. Ostatní ne, ty čekají ve sloupci. A pak pravým tlačítkem zadám “Sloučit viditelné vrstvy.” A mám jeden obrázek lišky v krajině. A takhle postupuju stokrát. Hlavně bacha! Záleží na pořadí! Pravděpodobně je zadáno, že vrstvy se slučují směrem dolů. Takže horní obrázek musí být liška, pod ní krajina a sloučit je. Když jsem to zkoušela poprvé (ještě ne s liškou, ale s kolečkem, které letí vesmírem, točí se a zmenšuje), udělala jsem to opačně. Nevěděla jsem, že na pořadí záleží. Nahoře jsem měla vesmír a pod ním kolečko a slučovala jsem a slučovala. A výsledek byl, že celá práce vyšla nazmar, protože jsem nedostala figury na pozadí, ale jen pozadí. Figury se tím pozadím přemázly. Vyšlo mi iks totožných obrázků, kde bylo vidět jen prázdné pozadí. :) Proto je potřeba si taky napřed uložit jen ten gimpový soubor s figurami na průhledném pozadí. Abyste to mohli opravit. Jinak máte sto pozadí a prd z něj : )

Dobroš, máme finální snímky pořád v jednom souboru. Na stejném pevném pozadí. Až bude liška chodit po galerii, bude se celé pozadí pořád pohybovat. To bude lahůdka to nezvorat. My máme figuru na pořád stejném pozadí, to je proti tomu pohoda. Teď teprve snímky vyexportujeme tak, že jedna sloučená (figura a pozadí) vrstva bude jeden soubor. Napřed ale abyste pořadí těch snímků potom nemuseli převracet po jednom jako blbci – jo, dělala jsem to, ale ne se všemi, jen s částí obrázků, pak už jsem si dala bacha – si je přehoďte teď. Než soubor exportujete. Ťukne se na volbu Vrsty, potom Zásobník a na Přeskládat pořadí vrstev. A v tu ránu to máte, jak potřebujete – nahoře je nejstarší vrstva, počáteční fáze pohybu lišky, dole je poslední snímek budoucí animace. A teď dáte exportovat jako, ale nebude to žádné jpg ani png jako když ukládáte fotku. Bude to přípona ora. A pokud se vás počítač zeptá, jestli chcete vrstvy oříznout podle obrázku, tak chcete! Jinak se vám může stát, že vám bude figura stát na pozadí někde jinde, než jste chtěli, třeba na kraji, a to byste to museli opravovat… Jo, to se mi stalo. V nějakém vašem adresáři tedy vznikne soubor s příponou ora. Bude mít asi divnou ikonku, ale to vás nemusí znepokojovat. Hned si na ni stoupnete a změníte příponu souboru – prostě ji přepíšete na zip. A už vidíte, že soubor má známou ikonku zip. Juch. Už se blížíte do finále. Otevřete zip, v něm adresář Data nebo tak nějak se bude jmenovat, a tam máte svoje snímky pěkně popořadě. Ale jsou očíslované znova, od nuly, takže předtím v Gimpu je jedno, jak si je nazvete, tady se to prostě přečísluje. Vyberete všechny ty soubory a zkopírujete si je do nějakého extra adresáře a zip potom můžete smazat. A snímky vložit do programu na videa, v mém případě je to jednoduchý Movie Maker. Pak už si nastavíte, jak dlouho má snímek být vidět (v animačních programech nastavujete počet snímků za vteřinu, tady naopak nastavuju, jakou část vteřiny to má být, takže pro pohyb max. 0,08s nebo ještě kratší čas). Můžete si přidat zvuky, nadpis, podpis… Nakonec vyexportovat jako videosoubor mp4 nebo jiný. Dobrý je si uložit i “projekt” jako soubor pro Movie Maker, abyste ho mohli použít i v budoucnu, něco z něj vyříznout nebo opravit.

Zvuky přidávám jenom svoje nebo z databáze zvuků, ke kterým se neuplatňují autorská práva. Už mám řadu zvuků stažených z doby před pěti lety ze stránky Freesound. Některé tam nějakou licenci mají, tak nahrávám jen ty, co jsou volně k použití. Je docela sranda si tam něco poslechnout – vrzání dveří, kroky, moře, tzv. woosh, pípání. Taky jsou tam úryvky volně použitelné hudby, ty si nahrávám do jiného adresáře než zvuky, aby se mi to nepletlo.

Právě jsem strávila tři a půl hodiny psaním tohoto článku. Jdu do sprchy.

Jo a kdybyste nááhodou věděli, jak nejsnáz vygumovat okolí lišky v Gimpu, tak řekněte. Při překreslování jednotlivých fází pohybu totiž často zůstane miniaturní kousíček předchozí kresby někde těsně vedle postavy. I když to překresluju při zvětšení na 200 % a všechno jsem ogumovala při zvětšení na 400 %, pořád nějaké kousíčky při spuštění animace vidím kolem lišky a vypadají jako hvězdný prach – jsou vidět jen při animaci, jinak si jich ve snímku nevšimnu. Zkoušela jsem vybrat lišku pomocí nějakého výběru podle barvy nebo podle tvaru, invertovat to a v tom gumovat, aby se gumovalo jen okolí a ne liška, ale nefunguje to přesně, některé kousky lišky se taky přegumovaly. Nebo při výběru dle barvy to vybere i ty kousíčky, takže to nefunguje. Musela bych asi nastavit číselné parametry toho výběru dle tvaru, ale to nějak neumím, to jsou další piplačky. Bojím se, že když to nechám tak a přidám k postavám lišky pozadí, bude to vidět jako pohybující se bílé drobky v něm. Já si to pouštím zatím bez pozadí jako sled png snímků, takže vidím bílou lišku na černém pozadí a to teda nechci, tam lítá bílého hvězdného prachu až moc!

.

61 komentářů u „Jak jsem rozhýbala lišku

  1. Vaše tipy, jak animovat, vítány!!
    Plus viz poslední odstavec ad gumování kolem figury.

    Bohužel pořád platí, že komentář se objeví až po (mém) schválení. přitom já mám nastaveno, že chci, aby se objevovaly rovnou. Ale aktualizace má vyšší slovo, takže i sama sobě musím schvalovat každý komentář extra, je to pakárna. Sorry.

  2. To je úplně skvělý! Proklikala jsem portréty všechny (neznala jsem) a je to paráda – i já, člověk nevýtvarný a výtvarně vzdělaný jen spoře, jsem se chytala :-) Sice neposkytnu žádnou animovací radu, ale nadšení, když vytrváš, rozhodně ano!

  3. Ahoj Liško! Zrození Lišky je skvělé :-) Obdivuju, jak ta animace je plynulá a jak jsi zachytila, jak Liška ožívá, jak se “probouzí”… krása!

    Na animaci bych doporučila mrknout se na program Krita (krita.org) – doufám, že to zrovna nebyl ten nesympatický, který jsi zkoušela ;-) Hodí se na kreslení po jednotlivých snímcích a zřejmě umí všechno, co bys potřebovala – onion skins, obrázek na pozadí, přehrát náhled animace, vyrenderovat výsledek jako video, a teď koukám, že do něj dokonce umí přidat i audio. Chvilku sice trvá, než se v něm člověk zorientuje (a přeorientuje z věcí, na které je zvyklý třeba z Gimpu), ale jak píšeš, že máš třeba sto vrstev a ještě to pak musíš exportovat přes Movie Maker, tak mi přijde, že by ti to práci hodně zjednodušilo.

    K těm kousíčkům předchozí kresby nevím, co poradit, asi si nějak neumím představit, v čem přesně je problém. Na videu s liškou jsem si ničeho nevšimla – a to jsem se snažila ;-) Tak si říkám, jestli to není ta situace, kdy umělec nalézá nedostatky, které tam nikdo jiný nikdy neuvidí? A které tam často po roce nenajde ani sám umělec? ;-)

    Ať se ti daří! ❤️

  4. Ahoj, Černá ovec!
    Díky moc, to je paráda, potkat někoho, kdo tomu líp rozumí!
    Krita. Dobře. To zní jako něco mezi krtkem a Britem. Nebo krtečkem a Britou z Dětí z Bullerbynu – to bude asi fajn : ))

  5. Taky bych si mohla koupit grafickej tablet a kreslit přes něj a ne na papír. V počítači se myší kreslí dost blbě. Ale nakonec to taky jde. Je to pomalejší.
    Dřív stály grafický tablety třicet tisíc a víc a já měla nula peněz. Teď mám pár malejch peněz a stojej už od 1500 výš.
    Takže plán je ten program Krita, hurá, to bude ono (a dá se kombinovat i s grafickým tabletem) a až to tak zmáknu, že mi to bude připadat neohrabaný, koupím si ten grafickej tablet a hned se to zas posune!!

  6. Liško, ty jedeš! Jsi plná energie a dokážeš ji nasměrovat a vydržet! Dobrý žes dala starý odkazy na díla mistrů, zapomene se a pořád je to dobrý. Ten nový animák je podle mne dokonalý, nenašla jsem nic co by se mi zdálo “učňovské”, naopak, je to celé velmi nápadité a člověk se mimovolně usmívá, jak je to fakt milé (je to v komentu už, ale nenapadá mě nic příhodnějšího). A hudba fakt super. Nabíjí mě ta tvoje energie posledních příspěvků. Ty a ještě Ventolín:
    https://www.youtube.com/watch?v=jQhfsp-wRXs
    Dost flákání. Jdu vynést popelku s papírem před bránu, dodělám kapsy u 8 kuchařů a pak si zatancuju a co dál se uvidí. Asi přilehnu k miláčkovi. Chrápe do jedenácti. Nejmíň. AHOJ, inspirátorko!!

  7. Ani si nechci představovat, že jsi tohle všechno zvládla myší :-))
    Pokud člověk na počítači aspoň občas kreslí, tak mi tablet přijde jako dobrá investice, a stačí i malý obyčejný. Já mám už přes 10 let takový ten bez displeje, velikost kreslicí plochy A6 a jsem spokojená. Vlastně si občas chválím, jaké je to super zařízení, protože žádná jiná elektronika tak dlouho nepřežila :-)

  8. Prima animace.
    Jak se otáčí a odchází mimo rámec stránky a ještě zamává špičkou ocasu…
    Kam asi jde? :)

  9. bo,
    jde za dalším dobrodružstvím!!
    Ale už mě včera taky napadla animace, že by šla do prdele, ta by se nasunula z boku do obrazu… no a potom by nastala egyptská tma : )

    zuzi,
    jo, díky, tos poznala dobře! Já mám teprve teď po čase pocit, že tohle jsem já, zabořená do něčeho, co mě baví a co chci nového zkoušet!
    Co to je popelka s papírem? – Jo popelnice?? Zní to romanticky.

  10. Černá ovec,
    jo, už koukám na ty grafický tablety.
    Cože, jenom A6? To si neumím představit! A zrovna jsem si říkala, že bez displeje si to taky moc neumím představit.
    Takže teď nevím, co vyberu. Asi tomu nechám čas, budu to pomalu okukovat.

    Myší to jde blbě a já u notebooku ani myš nemám, dělám to na touchpadu. Většinou totiž ani nesedím u stolu, mám notebook na něčem na klíně. Jde trochu blbě třeba zároveň držet shift a udělat čáru touchpadem. – Aha, takže ten grafickej tablet bez obrazovky se možná tomu touchpadu docela podobá…

  11. Mám bezdisplejovej tablet (Wacom Intuos, kreslící plocha něco malinko pod A4) v práci a moc na něm nekreslím. Nechce se mi ho dycky znova připojovat k pc a přepínat klávesy.

    Ale popravdě, poslední dobou mě už fakt hodně bolí zápěstí z myši. Jenže většinou dělám na pc to, co tabletem nahradit nejde. To jen sem tam při úpravách obrázků pro gravírku.

  12. Ale víš co mě teď napadlo? Jestli pojedu či pojedem zas někdy do Prahy, mohla bych ti ho vzít na vyzkoušení, kdybys měla zájem (a kdyby byl spolupracující s tvým ntb, páč já ho mám ještě na sedmičkách.) Nutně ho mít tady na polici v práci nepotřebuju a nikdo jinej ho nepoužívá.

  13. Jéje, dík, ru,
    já si asi koupím tomuhle podobnej, ono už to není drahý. Akorát mi došlo podle něčí recenze, že je důležitý, kterým kabelem se to připojujem jestli tím HDMněco nebo co – abych pak nezjistila, že to k mýmu postaršímu notebooku ThinkPad Lenovo nejde. Takže bych si asi koupila ten samej Wacom, ale i s možností Bluetooth. Abych neměla na klíně samý šňůry.

  14. Já ho mám na obyč usb. Stál něco přes 3 tisíce a jeho možnosti jsem ani zdaleka nevyužila.
    Takže kdyby něco, je tu. :-)

  15. Jo takže přes USB to dělají, to jde. Jo, teď vidím, že můj notebook má ne jeden, ale ještě druhej port USB na druhý straně. Ale ta možnost bluetooth by byla asi pro mě důležitá, abych to mohla dát i ke kompu v práci a netahat to drátem, nebo kdekoliv.
    To ještě dozkoumám!

  16. No, na druhou stranu ne každej komp má bluetooth. Ale každej má usb port, a když jich má málo, dá se koupit rozbočovač. Teď jsem si taky jeden kupovala k novýmu ntb (Idea Pad :-D), když starej zděděnej po synkovi už funguje jen napůl.

  17. ru, ajo, rozbočovač bych měla mít někde v kranbici ve špajzu.

    bo, no, ta je teda dobrá. : )
    V tom videu používal taky vánoční pohlednice na anomaci – to možná obšlehnu a něco vytvořím na vánoce nebo jako PF 2023. To ještě uvidím. Nápadů by bylo hodně, ale ta realizace trvá hodně dlouho…
    Určitě chci lišku poslat do nějakého obrazu, přinejmenším do krajinky, co jsem namalovala (abych nekradla jiným) nebo do fotky. Teď si pouštím návody, jak se pracuje v tom programu Krita – jak stínovat, to je teda piplačka. Jinak je to podobný Gimpu, taky tam jsou vrstvy, ale to jejich využití pro stínování je teda složitý. Možná nic stínovat nebudu a bude : )

  18. Tak a mám ten tablet
    https://www.datart.cz/graficky-tablet-wacom-intuos-m-bluetooth-pistaciovy-ctl-6100wle.html
    za 3487 Kč, mámslevu 100 Kč. Kdybych si nekoupila pistáciovej, ale černej (což nechci), stál by víc. A u Foto Škoda stojí škoro 5000 Kč.
    Datart mám za rohem, takže si ho zítra odpoledne vyzvednu. Oni ten pistáciovej – hurá! – měli už jen jeden, tak byl levnější asi o pětikilo než ten černej. A Alza ho měla taky asi o 600 Kč dražší. Tak se cítím jako vítěz : ))

  19. Jj. Jsem zvědavá, co z něj vznikne a jak budeš spokojená.
    Novej otevřenej svět. :-)

  20. Zdá se, že k tomu tabletu je i software zdarma – možnost stáhnout. Ještě jsem to nezprovoznila, ale měl by to být Corel Painter Essentials, dále Corel After Shot na upravování fotek a Clip Studio Paint Pro – na comicsy nebo snad dokonce na animaci? Mno, to mi zabere nejmíň půl dne jenom to prostudovat.
    Přitom už jsem si stáhla ten bezplatný program Krita a koukla se na řadu tutoriálů.
    Taže teď se jdu kouknout, na co jsou ty tři softwary, potom teorve připojím ten grafickej tablet a možná je stáhnu.
    V Corelu jsme něco dělala jen před 20 lety a to mi to tehdy budoucí bývalý manžel ale předpřipravil. Mapky. Který jsem potom vybarvovala a byly z nich tematický mapy, to jsem byla ještě sociální geograf : ) Takže Corel mám zařazenej jako vektorovej program, ale asi už toho mají mnohem víc…

  21. Corel je balík programů, vektorové malování je Corel Draw. Pak je třeba ještě Corel PhotoPaint na úpravu rastrových obrázků, Corel Capture… Každý program na něco jiného. Ale je fakt, že když mezi sebou lidi běžně řeknou, že něco dělali v Corelu, myslí tím Draw.

  22. A já když říkám malování, tak myslím kreslení. :-))
    Jirka mě pořád hubuje, že ve vektorech to není malování, ale kreslení, ale mně je to slovo “maluju” nějak příjemnější.

  23. Já si to tady napíšu, o těch softwarech – už koukám na nějakou videorecenzi (v angličtině):
    Clip Studio Pro
    – není na malování, ale spíš na kreslení (line art). Program Krita má proti němu lepší (skvělé) možnosti, jak malovat. Clip Studio Pro má skvělý nástroj pro kreslení perspektivy, lepší než ostatní programy. Nová verze Krity, kterou jsem si stáhla, už má ale prý taky nějaký takový nástroj (když chcete nakreslit barák z nějakého úhlu a mít v obrázku víc různých baráků, abyste neměli perspektivu blbě, v obrázku jsou naváděcí linie). Animovat se dá i v programu Krita. Tady mají i nabídku komiksových bublin pro řeč.

    Corel Painter Essentials
    – ten vyšel ve srovnání tohohle chlápka Top 7 Best Drawing & Digital Art Software (2022) nejlíp ze sedmi nejleoších programů pro rok 2022. Zajímavý je, že z těch 7, co sledoval, dal na druhý místo to Clip Studio Pro!
    No to mě podrž.
    Přitom jedno je na malování a druhý je na kreslení… Tady to je:
    https://www.youtube.com/watch?v=OCGtwZ4MCNY
    Jdu se kouknout na další recenze.

  24. Tak pistáciovej !
    To ještě tak nějak podle zmrzliny tuším, jakou má ten tablet barvu, ale nedávno jakási ženská mluvila o barvě eukaliptové.
    A to už jsem tedy malinko v koncích :-)

  25. bo, jo, 50 dolarů chtějí.
    To je asi tisícovka? Tak to ani není drahý, to je spíš podezřele levný.

    ru,
    ajo, to byl Corel Draw, ty vektory. Ty já nepotřebuju a případně ta Krita nebo i Gimp myslím umožňuje vložit vrstvu vektorovou mezi “normální” pixelový.

  26. Saule :)
    Mně připadá, že je ten tablet zelenkavej. To je jedna z mých nejmíň oblíbených barev. Teda aspoň na oblečení mi to nesmí přijít!
    Takhle na technice mě to spíš občerstvuje. Všechno mít černý mě nebaví. Reprák jsem si koupila černej s tyrkysovým okrajem. To je lepší barva, je výrazná a ne vyblitá jako ty pistácie.
    Na notebooku černém mám zas červenou nalepenou lišku v trávě. Vystřiženou z pěny. Na telefonu mám taky červený gumový obal.

  27. Průzkum asi hotov.
    Corel Painter Essentials:
    Až budu potřebovat malovat digitálně obrazy nebo dokonalou fantastickou krajinu, do které umístím lišku, možná použiju Corel Painter. Ale vzhledem k tomu, že Krita to zvládá taky velmi dobře a navíc i to animování, tak ho asi teď nepotřebuju. Může být ale prý dost frustrace napřed malovat někde a pak přejít do Corelu, prý tam ty volby štětců jsou nějak jiné nebo co. Nevím, proč by to hrálo takovou roli, připadá mi to jako drobnost. Asi proto, že jsem digitálně malovat ještě nezkoušela. Jenom nedigitálně. V podstatě se na to digitální malování soustřeďovat nechci, spíš chci lišku umisťovat do různých prostředí, do fotky bytu nebo fotky lesa nebo do obrazu od nějakého klasického malíře atd.

    Co se týče Clip Studio Paint Pro,
    tak v něm se malovat dá slušně taky. Asi ne tak dokonale, jak chtějí profíci, co navrhujou počítačový hry; ale já nejsem takovej machr. Jde o tu animaci. A víc lidí tvrdilo, že je to prostředí krkolomnější, méně intuitivní, déle trvá něco najít atd. (pro stejný výsledek) než v programu Krita. No a Krita se bude dál vyvíjet a tak, kdežto když si koupíš Clip Studio (nebo mi ho dají zadarmo, tak ty novinky potom asi už zadarmo nebudou(?) a kdoví, jak to s tím zadarmo je, to jsem ještě nezjišťovala – těch 50 dolarů asi není celková cena, ta je asi 200 dolarů, někdo uváděl. Takže i kdyby mi to věnovali, šikovnější je asi Krita, můžu mít její starou verzi nebo novou, cokoliv.

  28. ru
    Kouknul jsem do starší verze, kterou mám nainstalovanou a ta umí otevírat a importovat cdr.
    Neumí to v cdr uložit / exportovat.

  29. Ahooj Lisko! ja teda bohuzel neposlouzim animacnima radama, ja jsem ten prostacek, co vidi Lisku a jeste s tou hudbou a rackama a rekne si “jeee”:) Je tam super detail, jak si Liska sama vybarvi ten kousek obliceje a pro laika to pusobi hrozne lehce a snadne, coz jak jsem pochopila z technicke casti prispevku, je dost vzdalene realite:)

  30. Psice,
    hahoj.
    Mně to přišlo poměrně snadný, ale teď jak koukám na nějaký návody na animaci, připadá mi to čím dál komplikovanější. U složitějších figurek, který mají oblečení a nejsou jen bílá liška. Asi se některé části těa dělají jako samostatné vrstvy a ty se nějak groupují a z toho je teprve postava. Nebo pozadí. A pes aby se v tom vyznal! : )

  31. Tyjo, včera už jsem si v poledne tablet vyzvedla, ale měla jsem takovej ostych ho zapojit. Takovej pocit, že když ho zapojím, všechno se změní a nebude cesty zpět.

    Tak jsem ho zapojila až o den později, teď, a zkusila, jak se s ním kreslí. A je to podobný jako když začaly počítače a člověk poprvé zkusil nakreslit nějaký obrys ne na papír, ale myší. Takže dost hrozný :- )))

    Asi jak říkala Černá ovec by stačila menší velikost – S, já mám M. Menší velikost, to mi nedošlo, je dobrá na to, aby člověk nemusel dělat velký pohyby rukou a lítat ze strany na stranu, ale aby normálně kreslil zápěstím. Naštěstí na tabletu je možnost si nastavit velikost aktivní plochy, jak kdo chce, od malinký až po tu maximální velikost, což je něco mezi A5 a A4 a to je dost velký.

  32. Vynasnažím se si zvyknouti!
    Zatím jsem potřebovala dokreslit ušmiknuté okraje obrázku a radši jsem to udělala myší… zato už v programu Krita. Pro malování toho nabízí hodně.

    Teď se musím zorientovat v groupování vrstev. Zatím jsem omylem smazala celý obrázek namísto smazání vrstvy. Tož uvidíme…

  33. Kdyż něco smažeš mělo by fungovat Ctrl+Z… Krok zpět..

  34. Soňo,
    děkuju a je to piplavé. Když vidím, jak to jde pomalu, ani se mi nechce jít ven, abych neztrácela čas. A to je taky nevýhoda.

    bo, jasně, Ctrl Z je kamarád největší. Předdefinovala jsem si ho i na grafický tablet – stačí zmáčknout tlačítko a je to tam. Na to pero, kterým se kreslí, se dají předdefinovat taky dva čudlky, co na něm jsou, jenže já je naopak odstavila z provozu, protože na ně ťukám pořád omylem (mám ale dojem, že místo oddefinování všeho mi tam jede tovární nastavení, což je pravé tlačítko myši, které se taky hodí, tojo, ale ne náhodně).
    Už v té Kritě jednoduchou animaci zvládám – radši tam nebudu dávat moc vrstev, prý to hrozně žere paměť. A můj počítač má volnou jen jednu třetinu paměti, což je tak akorát na provoz. Přitom ho mám jen dva roky a nicmoc jsem tam neukládala, achjo.

    Jo a zatím nedělám, jak je liška v galerii, ale jak je na prvním sněhu a má to končit vánočně, jenže to možná ani do vánoc nepůjde stihnout.

  35. Paměť nemá ani tak co dělat s množstvím uloženého, jako s množstvím spuštěného… I když si koupíš noťas letos, tak když vemeš nějakej lacinej, co má málo paměti (a jader), nebude ti zvládat grafiku. Proto jsem si teď ten novej (co furt čekám, až mi na něj můj drahý – ajťák nainstaluje systém) vybírala na minimu 6 jader a 16 GB RAM.

  36. Tedy nebude ti zvládat takhle náročnou grafiku.

  37. Koukám, že jsi se do toho pořádně zakousla ;)
    Taky jsem si Kritu stáhnul. Až budu mít čas, tak si s tím zkusím pohrát ..

  38. Aha.
    To už je tolik jader? Já mám asi tak dvě nebo tři – a nevím, kde tu informaci uvidím.

    Zatím to zvládlo udělat animaci na 170 snímků. Pak jsem ten soubor radši uložila a pokračuju teď v novém. A ten soubor první není tak obří, něco pod 9 mega, ve formátu Krita (kra), to je dobrý. Ale ještě přijde zvuk… Já to pak totiž všechno po kouskách zkusím naskládat do starýho Movie makeru a tam teprve přidat zvuk, třeba to půjde. Když ne, tak ten zvuk dám v tý Kritě.
    Tu animaci když jsem chtěla přímo v programu Krita přehrát, tak ji to přehrávalo jen na poloviční rychlost, i když jsem nastavila rychlost 100%. To je trochu varovné. Zároveň mám ovšem puštěnej internet, poslouchám na něm na youtube něco a mám v prohlížeči otevřených asi 20 karet dalších webů a jde to.
    Jo, ta technika je komplikovaná.
    Ještě budu muset zjistit, jak finálně oříznout vrstvy, aby nepřečuhovaly ve výsledný vyexportovaný animaci. V Gimpu to umím jak jednotlivě po vrstvách, tak při tom exportu, protože on se při exportu zeptá. Jestli se zeptá Krita nebo kde má velikosti vrstev, to jsem si ještě nevšimla. Každopádně to bude v nějakém návodu na youtube, snad.

  39. Ale na starším pc mi to tak yuklazuje jinak a počet jader musím zjišťovat tím, že si najdu na netu informace o procesoru.

  40. Takže:
    – V levém menu klik pravé tlačítko na “počítač”
    – vybrat Vlastnosti
    – v nich vybrat modrý odkaz Index uživatelských zkušeností se systémem Windows (vedle je modrý čtvereček s desetinným číslem)
    – v nově otevřeném okně vybrat v pravo odkaz “Zobrazit a vytisknout podrobné informace o výkonu a systémové informace”

  41. Jojo.. čím víc jader tím lépe a důležitý je také takt na kterém procesor běží.

  42. A dty disku a grafické karty. :-D
    Řekla bych, že teď už to Liška vzdává a radši jde kreslit. :-)

  43. Ten barevnej tablet vypadá krásně! Tak ať ti to kreslí :-)

    Jak píše rulisa, pro grafiku je podstatná paměť (RAM), což je něco jiného než místo na disku. Paměť musí pojmout všechno, co je právě spuštěné/otevřené. Jestli ti podobné obrázky zvládal Gimp, tak Krita by měla být taky v pohodě, obzvlášť pokud ten tvůj má zatím jen 9 MB. Velikost obrázku záleží na jeho rozlišení a taky složitosti – obr se spoustou detailů a odstínů bude mnohonásobně větší než jednoduchý obr s jednobarevnými plochami. Jestli někomu Krita žere paměť, je možné, že kreslil nějakou fakt složitou grafiku…

    Akorát je divný, že ti to nechtělo přehrát tu animaci :-/ A třeba ve 20% rychlosti to přehraje ještě zpomaleněji? Jestli vůbec funguje to nastavení rychlosti?

    A přečnívající vrstvy řešit nemusíš, automaticky se vyexportuje jen plátno (canvas) – tedy to, co je vidět v tom hlavním okýnku, podobně jako v Gimpu. Nebo aspoň mně to tak Gimp dělá a na nic se neptá (verze 2.10) :-)

  44. Černá ovec,
    mě se Gimp ptal, když jsem exportovala jednotlivé vrstvy každou jako jeden obrázek png. Napoprvé jsem to ignorovala a potom jsem to musela exportovat znova, oříznuté jen na to plátno.
    Tak to je dobrá zpráva, že Krita sice během animování ty vrsty nechává celý (když vyleze kus lišky z obrazu, tak pak se zas do něj může vrátit), ale pak to ořízne.

    Zatím počítač celkem stíhá, hurá.
    Horší je, že nakreslím několik snímků pracně za celý den a potom zjistím, že jsem postavičku zmenšovala a zmenšovala. Tak to musím zase předělat. To se mi stalo včera i předvčírem. Dneska konečně začnu dělat skok lišky. Snad stihnu udělat aspoň půl sekundy pohybu: ))

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *