SRANDA STEJNÉ SOUDNÍ SÍNĚ…
„Občanku! Občanku!“
říkala mi s úsměvem asijská paní, když jsem čekala na tramvaj. Co to? Občanku chtít nemůže, to je blbost. Má v ruce nějaké obálky – že by šlo o příspěvek na podporu malých občánků? Ne, to jsem hned zavrhla jako ještě větší blbost. Co chce?
Nabízela mi jednu z tučných obálek, tu jsem přijala a z gesta pochopila, že je zdarma. Nakonec šlo o křesťanství, pozvánku – ne občanku! – do několika církví naráz a na Jarní kulturně-duchovní slavnosti na Praze 2. No vida, už se zase spojují, křesťané všech církví. Hosana!
Tolik jedna lehce úsměvná příhoda. Nyní k druhé, při níž jsem občanku už musela předložit:
Před rokem na jaře proběhla série vloupání k nám do domu, kde pracuju. Jedno z nich jsem vyřizovala já, jednala s policisty, dala oblíznout všech deset daktyloskopickým kriminalistům, sepisovala celou věc na policii. A koncem týdne mi do práce přišla obálka se zeleným pruhem, že mám ve středu přijít svědčit k hlavnímu líčení, jinak mě buď předvedou v železech sami, anebo mi napaří nejvýš nějakých 50.000 pokuty. Tak jsem teda dneska šla, no. Se mnou ještě kolega-šéf, skoro stejného věku. Mířili jsme na uvedenou adresu, když v tom mi došlo, že ve stejné budově soudu jsem se rozváděla. A teď tam jdu zas a s úplně jiným chlapem!
Sranda byla, když jsme přišli do daného patra k daným dveřím jednací síně a já v nich poznala právě ty dveře, za kterými mě před třemi lety rozvedli! To jsme tenkrát byli tři – manžel, já a soudkyně. Dlouho jsme byli jen dva. A čekali. A nic. A pak se zeptali a vyšlo najevo, že „naše“ soudkyně onemocněla, měla suplovat jiná, ale zapomněla na to, tak musela přijít třetí. Poměrně ostrá a oprávněně nakvašená. Tak jsme pak šli do cukrárny, bez ní.
Dnes byla soudní síňka dost plná. I svědků venku nás čekalo asi osm. My s kolegou jsme přišli v dobré náladě, protože člověk se musí smát, když zjistí, že jméno zloděje je totožné s jménem a příjmením ředitele naší organizace!
Před soud jsme předstupovali my svědkové po jednom – celkem nevím, proč jsme sem museli přijít – takže jsem neslyšela hlavní srandu, co se odehrála, když do dřevěné ohrádky vstoupil kolega:
„Pracujete pro sdružení XY?“
„Ano.“
„Kdo jedná za vaše sdružení?“
„Karel Kolář*, „zubil se kolega (a to on umí).
„Kolik vloupání proběhlo?“
„Pět a jeden pokus.“
„Má někdo nějaké otázky?“ Nic. „Pane Kolář, byl jste tam šestkrát?“
„Jo. A taky tomu šéfuju,“ odvětil lupič.
Tak taková sranda byla tentokrát v jedné soudní síni. Aspoň si ji budu pamatovat jinak než minule.
* jméno je samozřejmě zaměněno
Tak to je ale hodně zvláštní příhoda:-)
Že jo?
A to jsi to četla, Mod., s překlepy a bez věty o cukrárně :-))
… dost dobrý ;-) hlavně když tomu šéfuje :o)
:)To je málem námět pro Jahelku:)
Jinak pozvat osm svědků na stejný čas, to je celkem nešvar soudů, taky si mohli dát záležet, líp to rozepsat a šetřit svědkům čas.
Asi obhajoba nebo obžaloba nesouhlasila se čtením protokolu z výslechu na policii, nebo se z nějakého jiného důvodu ten protokol nemohl přečíst, tak si vás museli pozvat.
A všichni, kdo budou svědčit, musí být při hlavním líčení mimo, aby jejich výpověď nebyla ovlivněná tím, co by slyšeli než přijdou na řadu.
Měl obhájce nějaké zákeřné otázky, nebo Tě nechal jít bez dotazů?
Tedy, pokud tam obhájce byl.
Pořád moc nechápu zápletku. On šéf kradl sám sobě nebo to byla shoda jmen? Podle výpovědi to vypadá na první možnost. To je teda dost šílený. A podřízení jako svědci…… potěš koště.
5 Lenko,
néé, vždyť tam stojí "jméno totožné", ne osoba totožná. Když chce krást ředitel, nedělá vykrádačky objektu, ale jde na to jinak, ne? :)
4 Chris,
obhájce, tedy jeden ze dvou nebo tří obhájců těch dvou nebo tří zlodějů, se mě ptal, čím se zabývá naše organizace. Asi že chtěl původně navodit, že obvinění jen bohatým berou a chudým dávají, ale to teda okradli dost chudého. :(
Zato soudce mi dal dokonce prostor, co chci ještě říct k těm vloupačkám … to jsem teda nevěděla, co. A taky měl divnou otázku, možná neuměl česky nebo co, ptal se na nějaké "připojení", snad ohledně mé pozice v zaměstnání nebo odhadu škody a pojišťovny že to vyplatila, nevim doteď :)
Výsledek je, že konečně dotáhneme nákup uloupených předmětů a já mám na starosti foťák – vybrat a koupit. Mám na to jen asi 5000.
Navrhovala jsem 6000 (v naději, že z nějakého projektu by se nějaké peníze ještě přidaly a bylo to třeba 12 000 a byl by lepší foťák…)
Jo a těmhle vloupačkám vlastně vděčím za svůj foťáček – jinak bych si ho nekoupila, protože v mém rozpočtu na takové věci nebyl ani halíř. Ovšem když jsme přišli o foťák v práci (a tam je leckdy potřeba), koupila jsem nový pro sebe (ze svého) pod záminkou, že 1) v práci ho potřebujeme a 2) už si nemám kde půjčovat pracovní pro sebe, abych občas fotila Břevnov.
Jinak bych posledního 3/4roku tolik nefotila, nebýt lupičů. :))
ad 5,6: Jsem právě znejistěla, když lupič řekl "a taky tomu šéfuju".
ad 9: z toho jasně plyne, že přísloví "Všechno špatné je pro něco dobré a naopak" opravdu platí.
7Liško, to se možná ptal, jestli se připojíš s náhradou škody, ne?
V trestním řízení se může poškozený tzv. připojit s nárokem na náhradu škody – a pak, když je obviněný odsouzen, tak může soud rozhodnout, že zároveň musí poškozeným zaplatit škodu a ti už se nemusí domáhat náhrady škody u civilního soudu.
Ale měli by se zeptat na začátku – hned, jak jste tam přišli.
Aha, takovéhle "připojení" :-)) …divný kontext pro to slovo… myslím, že nám dala peníze pojišťovna a že si to bude vymáhat na něm ona, předpokládám. Ale v tomhle se vůbec nevyznám.
Poškozená osoba byla u nás jen jedna a té poslali nějaké papíry, ale ne pozvání svědčit. Jinak je poškozený náš zaměstnavatel.
Tak jestli vám škodu zaplatila pojišťovna, tak se mohla připojit s náhradou škody ona, to je tzv. regres – ona zaplatila vám a chce teď ty peníze po škůdci.
Jinak též jiná forma zákona padajícího ho…:))
za 5000 je uz aspon ultrazoom co se da drzet v ruce a koukat se okem do hledacku, i kdyz displejovyho.
Přihoď dva amáš ojetý zrcadlo.
Do ultrazoomu s elektronickým hledáčkem bych už v životě nešla.
14,15:
No já se v tom nevyznám, abych chápala, proč by se nemohlo koukat do hledáčku…
superzoom, pokud by z něj lezly tmavé zrnivé snímky jako znám z kompaktů, je mi asi naprd. Blbý je, že potřebuju právě, aby to nefotilo úplně katastrofálně, když je to interiér a nepravidelně uměle osvětlenej.
… nebo zase exteriér ve tmě s ohňovými pochodněmi a lidmi v pohybu. To se třeba mým kompaktem fotí hodně blbě.
Našla jsem nějaký typ canon powershot, který je kolem 5000 a má tam napsáno manuální ostření. Znamená to jen to, že si jako u kompaktu zaosřím i na něco, co není uprostřed, anebo že je to manuální nastavení opravdu manuální, i času??
Velice vydařené a fakt jsem se pobavila :)
K tomu ultrazoomu – odborník nejsem, ale jeden powershot toho typu vlastním, takže ti můžu poreferovat. Vybírala jsem si ho sama, takže jsem se o nich taky kdeco naučila vyhodnotit. Kdyžtak mi pošli mejlem odkaz na ten typ a já ti k němu něco povim :))
Velice vydařené a fakt jsem se pobavila :)
K tomu ultrazoomu – odborník nejsem, ale jeden powershot toho typu vlastním, takže ti můžu poreferovat. Vybírala jsem si ho sama, takže jsem se o nich taky kdeco naučila vyhodnotit. Kdyžtak mi pošli mejlem odkaz na ten typ a já ti k němu něco povim :))
kdyz se u kompaktu pise o manualnim ostreni, znamena to ze se vypne ta automatika, ty ctverecky co se snazej chytat se toho co je nejbliz, nic se ted niceho nechyta, jen dostanes tlacitka + a – na ovladani vzdalenosti a do displeje hrubou stupnici vzdalenosti. nerek bych ze se to moc pouzije.
lepsi je kdyz ma kompakt moznost vypnout to chovani ze jsou aktivni vsechny ctverecky ostricich bodu ale je aktivni jen jeden, at uz jen ten prostredni a nebo nejaky ktery dopredu vyberes. to mi prijde uzitecnejsi.
manualne cas s tim nesouvisi, to je dalsi, oddelena vlastnost. ze si proste uplne vypnes expozicni automatiku a cas a clonu volis sama a timpadem tmavost a svetlost je uplne tvoje vina :-) osobne si nemyslim ze by se to pouzivalo. bohate staci korekce automatiky expozice do svetla a do tmava, takovy to tlacitko +-, a to ma kazdej kompakt.
zrcadlovka je zrcadlovka, to je jasne lepsi ve vsem. mnohem vetsi cip znamena mnohem lepsi vysledky ve vsem. nejvic v dynamickym rozsahu a v sumu na vysokych citlivostech.
ale ta je za 7 z bazaru a za 9 nova.
zkus zatlacit at ti zvysej limit. vymysli nejaky duvody ze z toho bude spousta uzitku pro spoustu lidi… :-)
"Jo. A taky tomu šéfuju," odvětil lupič"
Lupiče bych osvobodil,rehabilitoval,navrhnul na nějaké vyznamenání a funkci ve státní správě,případně politický mandát.
Šéf,který v průseru nesvaluje vinu na druhé,ale přizná svou odpovědnost si zaslouží maximální úctu a uznání!
19 Teruno,
díky.
20 Teruno,
díky.
ore,
jo možnost ostřit po celém snímku nebo na prostřední zönu nebo na jeden bod, to má i můj kompakt, ale stejně je to chabý.
Zrcadlovka nová za 9000? Spíš za 19, dobrá, ne?
Saule,
vazoun, co dělá vloupačky a krade techniku, zaslouží uznání, jo? To teda ne. Osobně bych tenhle způsob adrenalinu rozhodně taky upřednostnila před skákáním na gumě nebo na padáku, to jo.
… kdybych čirou náhodou pojala pocit, že potřebuju uměle zvýšit adrenalin. :)
Or má pravdu – viz http://www.megapixel.cz…-zoom-kit To je nejlevnější, co se dá pořídit. Ovšem, k olympusům a soníkům máme my Kanonýři a Nikonýři dost nehezký vztah.
Liško, manuálně ostřit jsem zkoušela na fudžině ultrazoomu – a proto ti říkám, že elektronickej hledáček je naprd. Nevidíš reál, vidíš přesnímanej zpožděnej zpomalenej obraz. Rozrastrovanej.
Neutrácej za ultrazoom, když máš kompaktíka. Našetři si na zrcadlo. A kompaktíka si nech v záloze do kapsy pro případy, že by zrcadlo bylo moc velký, těžký, nebo že by mu příliš hrozila škoda na zdraví.
Náklady na pořízení zrcadlovky nejsou velký. Velký náklady začínají, až pokud bys chtěla začít rozšiřovat objektivní zbrojnici. Totiž objektivovou. :-)
Ale i to je řešitelný. Postupně a všelijak.
Já třeba fotím jen na starý manuální objektivy M42, přes redukci. Za zlomek ceny moderních zoomů. S výhodou nádherné světelnosti, výborné ostrosti a kresby.
Neostří to samo, zoomuješ jen nohama a chce to cvik, ale pořád to má daleko lepší kresbu než jakejkoli z těch moderních plastovejch zoom-objektivů. A ještě tak o dvě třídy větší kvalitativní odstup je od těch zoomů, který by sis mohla finančně dovolit ty.
Ale i ty jsou všecky daleko lepší než nejlepší ultrazoom foťák s elektronickým hledáčkem.
Jo jinak s tím manuálním ostřením u kompaktů – tam má or taky pravdu, to je příšerná pakárna, kterou pro nekomfortnost ve finále stejně zavrhneš. Já mám Canon PowerShot SX100 IS (už se asi ani neprodává, má nějaký dost podobný mladší bráchy) a tam je to řešený tak, že se dá otáčet takovýmtím kolečkem, co je vždycky vpravo vedle displeje a nastavuje se na něm blesk, iso a podobně. A je to fakt na prd. Jinak za cca 11000 se dá pořídit s objektivem Canon EOS 1000 a Nikon D 3000 – myslím, že k danému účelu stačí úplně bohatě. Kdybych kupovala pro sebe, tak v dané cenové relaci bych asi šla do tohohle: http://www.megapixel.cz…20-is-kit – a to proto, že má 10x zoom, což jde a makro ostří od 1 cm – to je věc, která mi u zrcadla teď dost chybí.
Lisko, jasne ze zrcadlovka za 19 je lepsi nez za 9. Kdyz budu brat treba nikon tela, tak tam by za ty penize bylo treti telo v rade. nikon d3000 za 9tisic, d5000 za 13,5, d90 za 19tisic.
pricemz obrazove je d3000 horsi, d5000 a d90 jsou totozny. u d90 platis za vaznejsi technicky a zpracovatelsky veci jako vetsi a jasnejsi hledacek z opravdickyho hranolu skla, rychly synchro cas nasazenyho blesku na blejskani lidi na slunci, bezdratove odpalovani vzdalenych blesku, ergonomii-vic tlacitek na tele, vetsi baterka a vydrz, motor v tele pro ostreni se starymi objektivy bez vlastniho motorku.
a dal-abys dostala konektor na odpalovani studiovych blesku, na to uz by ti d90 nestacila, musela bys koupit este vyssi d300.
a kazdy dva roky se kvalita obrazku posune "o model". takze dneska levna d3000 dela stejne dobry obrazky jako predchudce d90tky – stara d80.
a mimochodem, co se barev jpg vystupu tyce, nesedi mi ani nikon ani canon. to mi treba olympus prijde realnejsi. a sony je minolta. sice jim urcite par lidi uteklo, ale furt jsou to minolti barvy, takze dost dobry.
problem se znackou vnimam az od bodu, kdy chces dalsi objektivy, blesk, to se pak vic a vic "svazujes", a vic a vic "riskujes" ze menit znacku v budoucnu by znamenalo hodne prodelat na prodeji.
kamos ze mne mami radu "co je nejlepsi" znacka, pricemz mi jednou za dva mesice prinese letak z makra. jednou olympus, jednou sony, a kdyz mu rikam ze nejlevnejsi taky foti slusne, ale hodne ten vyssi, druhej model v rade, tak nechce dat tri ctyri tisice navic.
proste nedava mi sanci.
dobrej kup je dneska starej canon 450d.
ve svy dobe byl prelomovej, oproti sve rade 300d (mel jsem tri roky) a jen kosmetickym zmenam 400d byl 450d kompletne prepracovanej a dedil z vyssiho 40d.
jeho jedina slabost je ze konci na iso 1600, to je dneska malo. plus trpi klasickym starym "canon syndromem" ktery maj vyreseny teprv nejnovejsi 7d a 550d – ze k vysokym iso vyrazne ztracej barvy a este se posouvaj do takovyho divnyho fialomodra.
canon to prehnali s megapixelovym silenim, nastupce d500 mi prijde horsi, lepsi mi prijde az d550 (protoze dedi z d7).
pouzitelny iso 6400, prestoze je to osmnactimegac je obdivuhodny. skoro se dotahuje na muj nynejsi pentax k-x, kterej jsem koupil abych neco tahal furt u sebe a neotloukal tezkou "svatebni" fuji ktera se uz neprodava a zda se ze nastupce uz nebude, asi nikon uz dalsi telo fuji na zabudovani processingu neda. skoda, jejich prepinatelnej XR cip je genialni napad.
Až budu velká a budu vydělávat, koupím si C 5D fullframe. :-)
(A budu na něj zas šroubovat ty svoje staříky a pravověrný digiťálisty budou vozit s infarktem skupinově.:-))
pravoverny :-)
asi bych mluvil jinak kdybych fakt nemoh ty penize dat, ale postupem jsem zjistil ze co mne nejvic bavi je rychly foceni mezi lidma, takze je otazka jestli bych se k nemu vubec postupne dostal.
a mam v ty "slohovce" chyby: 350d jsem mel tri roky, coz neni az tak dulezity,
a vypadlo ze "hodne SE VYPLATI PRIPLATIT na ten vyssi, druhej model v rade"
este bych pridal ze dnesni canon 1000d je obrazove prakticky identickej s 350d.
ja osobne jsem se s canonem doopravdy szil az treti rok, kdy jsem zacal vsechno tahat z rawu, abych se zbavil toho podle mne priserne prehnanyho kontrastu v jpgu.
a s odstupem casu si uvedomuju ze canon ma ty streva fakt asi nejlepsi. jeho pixelova ostrost nema konkurenci, leda pentax se odvazuje :-),
zadny finty s iso a dynamickym rozsahem, bud klasika od iso 100 s obycejnym rozsahem, nebo zaple higlight tone priority s horsim sumem s iso od 200, tudiz harwarova podexpozice.
pentax totez. zapinatelne.
jen skoda ze to canoni zenou do hodne megapixelu.
vtipnej byl jejich topkompakt g10 kterej mel 15M a jeho nastupce, novejsi g11 ma jenom 10…
Hoho, foťáková diskuse na odbornější úrovni, než jsem schopna pojmout. Díky!
To je dobrý, ore, že se vyznáš v těch inovacích a posunech a stejných objektivech frknutých o pár let později do nižší řady foťáků dané značky. Roj o tom taky mluvil, ale o Nikonech, protože drží spíš s nimi :)
Má ten Canon jiné barvy, že jo. Ale Sony mi připadá moc dožluta – jde sisrovnat dva foťáky jiné značky podobné třídy (nebo i úplně jiné):
http://www.imaging-resource.com…M
ruliso,
ty to máš prostě vychytaný, na tebe si nepřijdou!
Teruno,
taky díky za užitečné informace! Ten powershot asi prosadím do práce. Aspoň si ho ozkouším a pak uvidím, co si pořídit časem pro sebe. Zase se v tom budu orientovat o kousíček víc.
Ore [28] i [31], ten komentář jsi psal buď děsně rychle, nebo 2 hodiny! To čumim.
no, vis co, o foceni mi zvanit jde este lip jak o buddhismu :-)
dalsi vec je prvni objektiv. nynejsi verze canonich a nikonich 3xzoomovych zakladaku 18-55 (=28-90) maj sice stabilizator, ale porad se jim protaci predek pri ostreni, takze s polarizakem vopruz. (no ale kdo ma nervy na rucni ostreni, bude je mit i na dvojnasobne toceni polarizakem)
mimochodem, pentax 18-55 se neprotaci.
takze doporucuju zvazit jestli treba nikon nekoupit rovnou s 18-105 VR. je to skoro 5xzoom, da se to este zaplatit, plus v setu je to vyhodnejsi, a neprotaci se.
flickr:
anti-sexy :-)
or:
[34] :) tak to je na dobré cestě!
[35] A přece se (pro)točí!
– zatím stejně nemám ani vindru na vlastní přístroj; napřed opatřím nový do práce a pak novou práci pro sebe a pak teprve můžu začít uvažovat o koupi.
[36] Anti sexy pyžamo na včerejší den. A není snad? Dneska už je mi líp a projevilo se to i na změně oblečku.
vy zeny jste stejne neuveritelne. projevit nemoc antisexy a vyleceni sexy obleckem. pyzamo kosilovite s knoflikama patri mimochodem kam? :-)
Ore, zaráží mě tvoje slova o překontrastěným jpg.
Fotím sice drtibvou většinou do raw, ale tu a tam i do raw + jpg a nebo občas, vyjímečně něco firemního na rychlovku, co musí jít okamžitě pryč mejlem, i jen do JPG. A tam přeci záleží, jak máš tu konverzi ve foťáku nastavenou. Nemám problém s překontrastem. Spíš naopak (mám nastaveno na nižší kontrast i saturaci a posun barev měním podle nálady a focené scény – pokud si vzpomenu, teda… :-))
P.S. Nikon má lepší seťáky než Canon, ale na Nikonu bych se nechytala s těma starýma sklama. (Nebo leda jen za daleko vyšší cenu redukce a za cenu částečné ztráty kvality těch skel.)
Takže i kdybych někdy v budoucnu měnila, na Nikon měnit nebudu.
jo, na mne je to moc. ale je to osobni, co je na mne akorat bude na tebe pravdepodobne moc mekky.
ale ono, na kazdym najdes neco. ale vsechno jde do znacny miry zkrotit podle svyho.
ja si moc vymejslim :-)
tehdy jsem strasne moc chtel tu fuji. plus tehdy canon nemel ani 18-200, ani 18-135 a ja mel po canon 18-55 jasno ze chci "akcni" velkej zoom.
no, takze fuji je nikon d200, a nikon 18-200vr.
a fantasticky jsem se s tim vyblbnul a na tu akcnost nedam dopustit.
mezitim canon vyslysel konecne obycejny lidi a udelal 18-200 a ted i 18-135 takze je vsechno vyrovnany a clovek ma svobodnejsi vyber.
snad to nevypada ze tlacim do nikonu, tohle at si kazdej podle neceho rozhodne sam.
muj nazor je ze nikon ma poctivejsi ty obycejny skla, ale ty vaznejsi ma zas extremne drahy.
canon ma ty obycejny moc vosuleny, a ty vaznejsi jsou za levnejsi penize nez u nikonu.
ale jak uz jsem psal, aspon uz ty obycejny skla canon ma. driv je nemel.
vlivem tech skel vyjde cela vybava v levny kategorii "levnejc" u nikonu, a v drahy kategorii vyjde levnejc bejt u canonu.
ergonomicky bych hlasoval pro nikon.
obrazkova kvalita canon.
podtrzeno secteno, nic jednoznacnyho objektivniho nemuzu rict.
kdybys nekdy v budoucnu menila, vyhni se 15M generaci canonu 500d/50d a ber 18M 550d/7d. prestoze 18m, novejsi technologie, jednoznacne lepsi.
A já si zase myslím, že naprostý většině těch detailů se na amatérský úrovni nemusí vůbec věnovat pozornost, protože to prostě normální – profesí nezdeformovaný – oko nevidí. Jinak samozřejmě jsem se ráda poučila, ale stejně budu ještě nějakou dobu spokojená se svým Nikonem D60 ;)
Jinak objektivu 18-200 nějak nevěřím už z principu, chtěla jsem si něco takovýho pořídit, ale pak jsem četla pár elaborátů na téma všemožných vad a rozmyslela jsem si to.
Jinak liško – určitě než koupíš případný zrcadlo, zajdi si do krámu a pár různejch jich vem do ruky. U mě to vyhrál Nikon právě proto, že jsem ho vzala do ruky a přesně seděl, Canon se mi nedržel dobře. Kdybyses měla s foťákem pokaždý prát, tak neuděláš dobrou fotku ač fotí sebelíp.
kdyz se vezmou dva levny stary setaky 18-55 a 55-200
tak je drahej 18-200 stejne "spatnej" jako ony.
cisla ostrosti a chromatickych aberaci z testu jsem si u nikkoru 18-200 srovnal se starym canon 18-55 s kterym jsem zil tri roky, a bylo to zhruba totez.
timpadem jsem mel jasno ze si to klidne muzu koupit.
na konci, na 200 je to horsi nez by byl 55-200.
ale zas vyhoda, na 55, ted myslim uvnitr 18-200,
ti svetelnost nepadne az na 5,6 jako u setaku.
udelej fotku s 500d na iso 12800 a pak s 550d
uvidi se co oko vidi.
12800 prakticky znamena ze v mistnosti s jednou zarovkou fotis bez blesku 1/50 sec, myslim setakem s mizernou svetelnosti.
dve veci mi vadej na canonu:
1. iso skace jen po celych EV (..1600,3200)
zatimco nikonu po tretinkach (1600,2000,2500,3200)
2. kdyz je potreba si prisvitit v seru aby zaostril,
tak canon udela nekolik dooost neprijemnych zablesku bleskem. nikon ma lampu ktera udela plynule svetlo, na vterinu napr.
Nafoť sadu fotek pevným ohniskem – a už nikdy nebudeš spokojenej se zoomem. Co do kvality. A čím širší rozptyl začátku a konce, tím horší. :-)
Hezká diskusička, zas jednou ani trochu nevadí (teda mně), že se netýká článku.
Sice tomu nerozumim, ale třeba si to za dva roky přečtu a budu se chytat. To by bylo! To bych byla hrdá :)
Zatím mě zaujalo, co psala Teruna, o tom, jak ta mašina sedne do ruky. Mně totiž na pohled ty Nikony připadají tvarově divnější než Canon – ale jen na pohled. Na o mak by to možná bylo naopak, to teda musím zkusit na vlastní pěst! Nebo dlaň.
Ruliso, mel jsem 350tku s 18-55, 50/1.8 a 100/2.8 makro.
dal jsem vsechno pryc a koupil si fuji + 18-200.
technicky receno dal jsem pryc fotak-telo s vybornou pixelovou ostrosti a koupil jinej kterej ma zrovna tuhle vlastnost bidnou, a zrovna tak objektiv kterej nevynika ostrosti. ono to z tou ostrosti je otazka velikosti tisku.
dokud nedelam velky papiry, bohate mi to staci.
pitvat neco na monitoru 1:1 je nerealny puntickareni, to uz nedelam.
Lisko bud statecna a krome d3000 (=d60) si vem do ruky i d5000, ta uz se drzi slusne i mne, a ucaruje ti peclivejsim provedenim a odklapecim displejem, a taky d90 – u ty mam pocit ze uz ji z ruky nedam :-)
Každopádně zkusit!!! a fakt se spoléhat jen na vlastní pocit (chlapi totiž jak známo mají většinou větší a silnější tlapy, takže se jim drží dobře jiné foťáky). Například Canon EOS 450, který má můj drahý, je na mě prostě velkej a naopak, Nikoušek 60 na kterej já co do ergonomie nedám dopustit, by on nevystál, protože je mu prostě malej a prsty mu všemožně přečuhujou a není to prostě ono.
Jinak Ore – já teda nevím o nikom, kdo by používal iso 1600 a vyšší jinak, než v sebeobraně :D
v sebeobrane :-)
no 450tka na iso 1600konci a je nic moc a d60 ma 3200 nepouzitelny.
z fuji je na iso 1600-2000 podobnej dojem jako z iso 800 jinejch fotaku, nikonu teda.
stary canony blednou barvy i tam.
mam na fuji na blejskani v mistnosti stabilne iso 2000,
coz je podle mne posledni pouzitelne, abych setril lidi co se blesku tyce.
kazdy krok o cele iso cislo znamena za automatika snizi blesk na pul…
za posledni rok se objevilo par neuveritelne vypiplanejch fotaku ktery cloveku zbouraj stary zkusenosti. kdy iso3200 je najednou uplna pohoda, iso 6400 este furt nevadi a k nicemu je az 12800. jmenovite canon 550d/7d a pentax k-x.
a co udelal nikon v 12M fullframu d3S, to hlava nebere.
Nikon nový d90, to by bylo pěkné. A pěkně drahé.
vysoké iso děsně zrní, to je naprd, ne? nějaký foťák to zvládá bez zrnění?
bez zrneni se rict neda, ale je to mnohem lepsi nez u kompaktu.
troufam si rict ze iso 200 tvyho kompaktu je jako iso 1600 myho zrcadlopentaxu k-x, tvoje iso 400 moje 3200 a tvoje 800 moje 12800.
kompakt prakticky 800vkou konci,
pouzitelny iso 1600 u kompaktu ma asi jenom canon g11 a s90, protoze maj trochu vetsi cipy a jsou to "jen" desetimegace.
Ore, kvalita zdaleka není jen ostrost. :-)
Se nepovedlo, sem byla já…
bych poznal :-)
Ruliso, ale tvoje pevny skla jsou taky pekelne stary. Spoustu dnesnich fint tehdy konstrukteri vubec neznali.
Tvuj argument tedy beru jen zpulky. Ano, tehdejsi pevny byly vuci tehdejsim zoomum mnohem lepsi.
Dnesni pevny a dnesni zoomy bys taky mela pravdu.
Proste srovnavejme jabka s jabkama, hrusky s hruskama.
Plus dneska je to este mnohem horsi s politikou kolik toho dostanes za svy penize.
Jediny co uznavam pres vsechny casy je svetelnost. Tam ok, pres to nejede vlak. Ale u toho ostatniho bych nedelal dogmata a posuzoval hezky kazdy konkretni sklo zvlast a s ohledem na to co je pro mne nebo nekoho jinyho nejdulezitejsi.
http://www.kenrockwell.com…ca.htm
http://www.kenrockwell.com…eh.htm
ten test bokehu toho mozna vic nez o bokehu rika o bloomingu coz je "vykousavani" svetlama ze zbytku fotky. to je mimochodem i problem cipu, a canon zde ocekavatelne vyhrava.
heheh :-)
to je vsecko fuk. proste fot.
Ore, měla jsem tu čest fotit třeba na proslulou canoní elkovou 70-200/2,8.
A co bys řek… ? :-)
Mimochodem, považovat všechny manuální pevnoohniskový skla automaticky za pekelně starý je dost… vypovádající o neznalosti. :-)
Totéž i co se týká kvality těch opravdu pekelně starých.
Nedávno jsem koupila Flektogona 20/4 starou verzi, s plným vědomím, že přímý protisvětlo poněkud ouvej, vzhledem k provedení (či spíš neprovedení) MC vrstev, ale že jinak optickou kvalitou a dílenským zpracováním o třídu výš než jeho světelnější i výrazně novější nástupci.
Nikdy nic nemá jen jednu stranu mince.
Ani moderní sériová výroba. :-)
P.S. Netvrdím, že ta stará pevná ohniska jsou lepší než ta moderní.
Akorát bych ani moderní zoomy za ně neměnila. Leda by třeba ta Canoní elková 70-200 stála stejně jako třeba ten Flektogon nebo Zenitar 50/1,7. Tj. cca tisícovku. :-)
Zrovna jsem narazila na debatu na jednom fotoserveru, kde se ozývají stesky, jak ty elkový zoomy aberujou, že na nízký clony na fotce nesmí bejt nebe… :-)
dyt je to jedno. dostal jsem se do bodu kdy vim proc co chci. jestli to nekomu jinymu bude k uzitku, tim lip, jestli ne, tak ne.
chytat se nakejch slovicek se s tebou nebudu. chci jen nabidnout Lisce svy postrehy, aby treba mohla rovnou koupit co pravdepodobnejc sama chce, a neprodelat tolik co ja hledanim.
pro mne kvalita je o barvach, o dynamickym rozsahu, taky o sumu vysokych iso, a o tom aby bokeh nepritahoval pozornost- aby nepusobil presny opak nez ma :-) coz jsem si pred koupi nikona 18-200 proveril.
prvni tri veci jsou dany fotakem a jedinej bokeh sklama.
ostatni kvality skel pro mne nejsou klicovy.
ostatni je otazka co a jak kdo foti. ja pri svym ocenuju hlavne akcnost zoomu a autofokusu.
nekdo pri svym foceni vic oceni hrani si s prehazovanim objektivu a hrani si z ostricim krouzkem.
znasilnovat nikoho nejde, kazdej si stejne bude delat to svy.
nevim, debaty, dneska je kazdej mistr na kecy, ja se seznamil s chlapikem co mel v brasne tokinu 12-24 abych si ji na chvili pujcil. rikam ze si ji mozna koupim, ale ze ma podle testu velkou aberaci.
usadil mne jednou vetou: "to je otazka velikosti vystupu"
ze je to profik jsem se dovedel az pozdejc.
aberace se kompenzuje asferickejma sklama ve stavbe ktery zas vedou k prisernymu bokehu. takze z myho pohledu si vybiram radsi aberaci. dnesni nikony ti ji odfiltrujou uz v jpgu u jakyhokoli skla, pentaxy u "svejch". canonisti budto raw nebo photoshop to umi pro jpg.
taky je fer zminit jestli jde o aberaci tzv. prvniho radu, tedy cervena a zelena, nebo druheho, tedy modra a zluta. hodne skel ma tu prvni dobre zkrocenou a projevuje se az jako ta druheha, ktera vadi na oko mnohem min, jenze v testu jsou casto jen procenta bez prakticky fotky.
v podstate je to chyba tech lidi, ze maj takovy ocekavani.
kdyby vedeli ze ani za desitky tisic nemuzou dostat vsechny vlastnosti najednou, ze kdyz je nekde rozsah a svetelnost nemuze uz tam bejt zaroven ostrost neaberace a hladkej bokeh.
neco musi z kola ven. a stezovat si na to je proste nepochopeni.
nicmene ze je to politika svinska, kolik penez za to chtej, jenom proto ze par lidi dokaze utrzit za svy fotky velky penize,
to mne taky sere :-)
Or – to je přesně ono, člověk si musí vybrat, co mu vlastně vadí nejmíň. Já třeba nemám 18-200, protože jsem četla pár pojednání o tom, jak se s každou čočkou přidává nějaká její vada – a v takovýmhle objektivu už to je prostě dost na pováženou. Nerozumím tomu, ale ty argumenty mi zněly dost přesvědčivě (a optiku kvůli tomu studovat nepůjdu ;).
A drobná korekce k Nikonum – D60 má nepoužitelný už ISO 1600.
A druhá drobná korekce k Nikonum – že odfiltrujou aberaci už v jpg… teda s tím 70-300 jsem udělal pár fotek, kde jsem se fakt lekla, jak silná aberace vůbec může existovat a pěkně mě to naštvalo. Brala jsem to za věc objektivu, kterej časem – až budou prachy – vyměním za lepší. Na druhou stranu, jednoho dne (za stejných ale ještě výrazně lepších podmínek) vyměním i D60 za něco lepšího.
Teruno, "dnesni" nikony, pocinaje D5000.
takze ani d3000 to nedela. a d3000 v podstate d60 s vymenenym ostrenim. ale furt ten starej 10M ccd cip :-(
iso1600-budiz. asi jsem o neco shovivavejsi, asi fotku proste "chci" a sum toleruju o cislo vic. v situacich kdy o cislo lepsi iso by mi dalo dvakrat vetsi rozmazanost pohybem.
Aha, D60 je už předvčerejší… Nojo, to je otázka definice slova "dnešní" ;) Ne, že by se 1600 ISO nedalo vůbec.. ale mě už to přijde potom rušivý. Ovšem je fakt, co píšeš, že na kompaktu už takhle rušivý bylo cca 400…
prodej d60 Lisce :-), no ale on to nemusi bejt jen vtip, treba by byla rada za levnej start jetym fotakem z duveryhodnyho zdroje…, a kup d5000.
http://www.kenrockwell.com…on.htm
vsimni si jakej "propadak" v iso je nikon d40. podle obecnych teorii by tak spatnej byt nemel, dyt je to jen sestimegac, mel by proto bejt nejlepsi. jenze-je starej.
I barva je věc i objektivu. V případě JPG. A jinak hlavně softu, v případě RAWu. :-)
Pro mě je kvalita o málo optických vadách a hlavně o kresbě.
Tys chtěl Lišce poradit, aby se vyhnula tvým chybám, já jí chtěla poradit, jak mít zrcadlovku se slušnou optikou bez dodatečných deseti až statisicíců.
Protože – víš, obávám se, že tvoje chyby nikdy neudělá, protože na to prostě nebude mít dost peněz. :-)
Ruliso, jak presne objektiv ovlivnuje barvu? a dokonce vic v jpgu?!?! dost by mne to zajimalo. mam koukam znacne mezery :-)
Lisko, "zakladak" 18-55 se vzdycky vyplati.
a nerozciluj Rulisu :-), kdyz ji nekdo stve, dela pak fakticky chyby :-)
no ale vsechny stary vykopavky neznam, takze se do toho radsi nebudu poustet.
vetsina "dnesnich" objektivu je barevne neutralnich.
jedina Sigma ma maly posun do zluta.
takze realne zbyva jen ze by si to nekdo zpusobil levnym filtrem nasroubovanym pred.
moje zkusenost s levnymi filtry je jenom o protisvetle. ze delaj prasatka tam kde bez nej by nebyly, barevnou zmenu nepozoruju.
ale o levnych polarizakach se rika ze muzou zmenit barvy.
muj levnej Marumi polarizak to nedelal. jen ty prasatka.
este mne napad zapomenutej Skylight filtr, na nakym tom starym zazraku. to by pak bylo lehoucce do cervena.
To je divný, že sis toho nikdy nevšiml. Ale ví se to. Že i ladění barev je ovlivňováno nasazeným objkektivem. Jsou objektivy, co tahají do studenějších barev, jiný zas do teplejších… Nejsem v tomhel profík a vcelku uvěřím tvrzení, že to dělá provedení MC vrstvy, stejně jako tvrzení, že je to důsledek nějakýho způsobu zpracování optické soustavy, kdy se určitý aprsky lámou nějak a určitý nějak jinak…
hele, plácám. Ale je to fakt. Třeba Heliosy obecně jdou do studených, zatímco Jupitery 135 do teplejších, červenavých. A o jinejch jsem zas četla v diskuzi, že táhnou do žlutých… (tuším, že to byly nějaký thoriovky, ale už si nejsem jistá.)
Nevymejšlím si a nepletu se. I když bych ti to přála, abys měl nějaký to zadostiučinění. :-)
V jpg je to víc znát proto, že už to většinou dál barevně nevyvažuješ. V RAWu si uděláš v podstatě cokoli z čehokoli.
Polarizáky barvy mění. Mám levnej, CPL, prasátka nedělá, barvy mění podle použitýho úhlu.
Ale zas tak často ho nepoužívám, jen jednou při focená ryb a sem tam na závodech při focení proti nebi, v podstatě místo přechoďáku. :-))
Jo, a takže:
Pokud by Liška uvažovala o možnosti využít M42 objektivy, který se válej doma rodičům po nějakých Praktikách nebo Zenitech, tak ať jde do Canona. Nikon to zvládá blbě a jen s drahou redukcí, která těm objektivům bere kvalitu.
Pokud by Liška chtěla fotit jen na seťák a určitě už dalších pět let do žádnýho jinýho objektivu neinvestovat, tak ať jde do Nikona. Nikoní seťáky (a obecně levný objektivy) jsou lepší než ve stejné třídě Canoní.
Brou noc. :-)
zaslouzil bych ? :-)
79:
Jé ruliso, to je prima, žes tomu dala nějaký orientační závěr!
ore, taky dík za diskusi – já se k ní časem určitě vrátím a přijde mi vhod.
takze Liska zacne s nikonem a pak ho proda aby presla na canon :-)
taky jsem slysel ze uplne nejlip ty stary skla chodej na pentaxech.
a ty jsou cim dal lepsi obrazove.
skoda ze soucasnymu k-x tolik podrazili nohy tim ze mu sebrali promitnuti ostricich bodu do hledacku :-(
S pentaxama nemám zkušenost, ale slyšela jsem, že jsou v rawu supr, v jpg horší. Prý pomalejší než Nikon nebo Canon. Ale asi ne tak tragicky, aby to člověk, co nefotí na vysoký úrovni rychlej sport, nějak pocítil. Ale s manuálama M42 vím, že choděj dost dobře.
http://www.kenrockwell.com…es.htm
Mně se to nechce přelámávat, promiň.
no proste tenhle typek vyznacujici se skakanim paty pres devaty nejdriv propagoval digi nikon hlavne za iso-sum, pak zas kinofilm, nedavno "objevil" ze digi canon taky ma neco do sebe, trochu mu to vsechno krizi este ze se mu nelibi tahat tezky vahy, tak v tomhle clanku ted opevuje pevny skla ze vsech moznejch duvodu. ze jsou kvalitni, ze jsou lehky a maly, ze "ucej" cloveka fotit, ze on sam si s trema vystaci.
celkove ho beru s rezervou, ale par jednotlivosti jsem od nej uz ocenil.
Ta fyzika člověka dožene všude :-)
Mám ho!
Koupila jsem nakonec ad [27], na co upozornila Teruna! Díky!
Připadá mi směšné, že velikostí a kvalitou plastu je ten foťák hodně podobný mému (nedigitálnímu) kompakt Nikonu 35mm z roku 1990.
A to plastové kolečko, mně je to dost odporný. Můj minikompaktík je kovový, dokonce s ocelovým rámem, kolečko a tlačítka kovová.
Vy máte všechno plastové na foťácích? Ony i ty drahé zrcadlovky, koukala jsem, jsou odporně plastové! Tak to asi žádnou nechci :-((
no, a za par let to bude papirove.
Víš, Liško, on je možná lepší tvrzenej plast zvenčí, ale kovová závěrka a zrcadlo uvnitř, než kov zvenčí, ale plast uvnitř a místo optiky elektronika, co nikdy nestíhá…
Časem třeba zjistíš sama. :-)
(Možná trochu kecám, páč detailně všechno neznám, ale rámcově to tak je.:-)
Nojo- dala jsem se strhnout příjemností vzhledu a omaku. Mně ta umělohmotná kroutivá čínská kolečka ale připadají fakt 20 let pasé, achjo.