Děti jsou úžasné!

NEJEN KDYŽ VYDĚLÁVAJÍ PENÍZE…

Jeden dobrý nápad, jak podpořit lidi v nouzi a pomoci jim získat finanční částku na uhrazení konkrétní věci, se jmenuje „Čtení pomáhá.“

Podle toho, jak velkou rychlostí přibývají koruny určené na různé projekty, je zřejmé, že tohle děti baví. O čem mluvím? Děti – ve věku od začátku školní docházky do ukončení střední školy – si vyberou knihu, přečtou si ji nebo už ji mají dávno přečtenou, vyplní testík, aby prokázaly, že knížku četly. Na to získají k dispozici (zatím) virtuálních 50 korun a mohou je přidělit projektu, který se rozhodnou podpořit. Užitečné a krásné; děti si počtou a dalším dobrým výstupem je pomoc potřebným.

Užitečné a krásné by to bylo. A je to i dobré a spravedlivé? (Aby to splňovalo všechny čtyři Sokratovy kategorie…) Není to vlastně dětská práce? Myslím, že není. Koukněte se na to. A když se vám ten nápad bude pozdávat, ukažte ho i dětem. Třeba podpoří zrovna náš projekt. Nebo jiný. Nebo uvidí, jaké knihy by je mohly zaujmout, a přesvědčí se, že spousta dětí čte knížky. Jak se vám to zdá?

Nemám ráda řeči typu: Dnešní děti nečtou (s podtextem „To je dneska mládež“). Tady je důkaz, že děti čtou. Alespoň dokud není na knihy uvalena nějaká extra velká daň.



Příspěvek byl publikován v rubrice Výštěky a jeho autorem je Liška H. ryška. Můžete si jeho odkaz uložit mezi své oblíbené záložky nebo ho sdílet s přáteli.

75 komentářů u „Děti jsou úžasné!

  1. jako dite jsem knizky cet, a vystup z toho je ze nedelam pravopisny chyby.
    dneska si myslim ze misto toho litat venku s jinejma detma je uzitecnejsi.

  2. Ha! Naše dítě už přispělo asi pěti knížkama. Bohužel ostatní se mu nevejdou moc do vkusu (má vkus šíleně vyhrazený, preferuje encyklopedie a fantasy), tak je nečet. Dneska mu zase řeknu, aby se kouknul, jestli něco nepřibylo.

  3. Sejra:
    Paráda! To je pravda – říkala jsem si, že v každé ze tří věkových kategorií je čtyřicet knih – a z toho si někdo může vybrat jen pár, co mu sedí. A proč ne – je pro mě trochu děsivá představa pilných holčiček s copánky, které čtou a čtou a dělají dobré skutky a nikdy jinak. (Ale top je ovšem jen představa, v realitě doufám, že takové holčičky i zlobí jako jsem zlobila já, pilná čtenářka).

    or:
    Jako dítě jsem četla taky hodně. A připadá mi to dobré; stejně jako mi připadá dobré, že jsem lítala s dětmi venku. Všimli jste si, že už se tak nelítá, jako tehdy "za nás"? Děti jsou nějak víc pod kontrolou a dělají věci spíš za účelem; jen tak pro zábavu už dělají méně… když tábor, tak s angličtinou atd. Spolubytí samotné, které já mám za vysokou hodnotu, teď není v kursu, protože nenese výsledky a výkony a výdělky :(

    Četba mi teda dala mnohem víc než jen to, že nedělávám pravopisné chyby. Myslím si, že číst příběh a představovat si ho, je hodně dobré právě pro děti, pro rozvoj, takové léčivé a přitom mytologické, ve spojení s lidstvem…
    Asi tak od dvaceti let moc už nečtu beletrii; jen občas si to uvědomím a šoupnu si mezi odborné knihy nějaký příběh. Je to ozdravné.

  4. babicka verila na knizky. rikavala: musis cist, v knizkach je uplne vsechno-myslela beletrii-ve sve knihovnicce mela jenom to.
    k realnymu svetu pristupovala tak ze se ji v nem nic nelibilo a jiny lidi se snazila predelat aby delali co ona chtela.

  5. Myslím, že je to dobrý nápad. Pro mě originální.
    Mám to podobně jako or – díky dávné četbě jsem okoukal pravopis. Chodil jsem do knihovny cca pro 7 knížek na dva týdny – divím se, že nemám vyrážku. Podle chyb, které do toho teď míchám jasně poznám, kdy mi období čtení skončilo – mám problém s nově příchozími slovy (jako mítink například). A lidi se mi smáli, že píšu moc spisovně, "knižně" – faktem je, že hovorové psaní musím lámat účelově ve chvíli, kdy "se to nehodí".
    Díky za informaci, pošlu to dál.

  6. ore,
    ahá. To jo, do světa knížek se dalo kolikrát uletět. Proč ne – akorát, když se to děje pořád, tak to chápu, že je moc.

    Jirko*
    Taky mi to připadalo jako originální nápad. Jo a s těmi novými slovy potíže mám – například vytrvale píšu team, ačkoli v práci (i jako oficiálnáí název) se používá tým.
    S mítinkem potíže nemám, protože ho nepoužívám nikdy. To slovo se dá dost dobře vyjádřit i česky, zdá se mi.

  7. taky me v tom zarazila ta účelovost. Clovek je pak mezi mlynskymi kameny. Vést díte tak jak mu to říká srdce (nežít účelově nýbrž žít okamihem) nebo jak mu to říká rozum (dobré je to co slouží dobrému účelu)

    Zeptám se doma kluka. Ten už si dělá co chce, neúčelově. Zeptám se ho, co by řekl na to kdyby četl knihu a dostal za to 50 korun ale které musí ihned darovat na dobročinné účely. Ovšem má volbu vybrat si najaké.

    Zaujal mě přehled nadací a sponzorů. Takhle pohromadě jsem to ještě nikdy nevidela.

  8. až se tenhle připosranej svět posere úplně i se svým podělaným internetem,tak budou mít knihy zase cenu zlata jako ve středověku.
    Lidi budou číst a půjčovat si i strojnický tabulky.
    A ti co na ně nezbyde si budou vyprávět.Pěkně z očí v oči.Papír i monitor snese všechno,ale v očích člověk osla nezapře,když jím je.

  9. Henry,
    jo? no já nevím, jestli to potřebuje tolik propagace. Jak myslíš. Na facebooku to je.

    ratko,
    no ony ty skutečné peníze neposkytují vlastně ty děti, ale někdo jiný – já myslím, že vím, kdo (jedna z největších českých a.s.), ale nikde to tam napsané není ani se mi to nepodařilo dohledat. Nevím, proč.

  10. Mě by zajímalo, jestli myslíte, že ten text projektu je srozimutelný pro děti (psala jsem to já):
    http://www.ctenipomaha.cz…o-Fokus

    Jestli je to dobře podáno.
    Viděla jsem tam i projekty psané normálně "pro dospělé" a stejně měly úspěch.
    Tak nevím, jestli jsem to nenapsala zbytečně laicky. Jak to působí na dospělé?

    – jestli se vám to teda chce číst, samozřejmě… dík.

  11. Jo a na ta vystoupení 14.7. a 15.7. jste zváni samozřejmě taky!

    – ale poprvé za dobu, co pracuju tady, jak pracuju :-), tak tam asi na vystoupení nepojedu.

  12. 10. ja vím že to neposkytují deti, ony řídí přerozdelovací proces. Něco jako vláda :o)

  13. Se přiznám, že na příbězích v knížkách jsem já závislá celej život :-))) Teda né že bych si do nich nějak přenášela realitu, naopak mě nebaví číst moc "reálné" příběhy, radši mám něco, co v životě nezažiju a má to děj a spád a inteligentní zápletku a propracované postavy atd. a když se přitom dozvím něco zajímavýho, co jsem nevěděla – tím líp :-)
    Svoje děti se snažím ke knížkám vést, u starší dcery se mi to tedy hodně let absolutně nedařilo, četla jsem nahlas kde co, to mělo úspěch, ale sama prostě nechtěla… Vyřešil to pak jednou absolutní několikadenní zákaz televize. Od tý doby čte a čte hodně. A mladší se teprve číst naučila, takže mě to čeká ještě jednou ;-)
    No a teď mě starší holka docela dostala – ona o tom projektu už nějakou dobu ví a hodlá se ho zúčastnit a "namočit" do toho i tu mladší. Tak jsem zvědavá…

  14. Re14
    "ona o tom projektu už nějakou dobu ví"

    a odkud o tom projektu ví?
    To by mě zajímalo,jak se na to děcka dostanou.
    Jestli si to vyserfujou a jdou do toho(to se mi nechce věřit,že by byly tak "uvědomělí"),nebo jim to doporučí kantoři,nebo rodiče….
    No každopádně je to chválihodné a když někoho chválí Saul,tak to už kuwa musí bejt!:-0

  15. jen toho zfetovanýho idiota Coelha bych z nabídky vykopnul.
    Dětem by to mohlo pokřivit vztah k "duchovnu" o které on ani náhodou nezavadil.

    A pro ty mladší bych přidal E. T. Setona.
    Osobnost,která ručila za své dílo svým životem.

  16. ještě je tam Foglar.Rychlé šípy.
    Hmm.
    Copak bych tak asi řekl svým potencionálním dětem,kdyby se mě ptaly,co si o něm myslím.
    Řekl bych jim,že mi hodně dal a ty jeho zlaté pruty se roztavily v ohni sraček,které on nechtěl vidět.Už bych jim neřekl proč je nechtěl vidět i když si myslím,že to vím(možná).

  17. A opravdu nevím,jestli bych jim taky řekl,že slavný "Jestřáb" byl udavačem STB a nikoliv Mirkem Dušínem.
    Tak co myslíte maminky a tatínci,má cenu dětem ….."lhát"?
    Já bych asi neříkal celou pravdu,bůhví jak to s tou pravdou vlastně je.Jen ten,kdo si počká se jí dočká.

  18. s tím "udavačem" je to taky s pravdou na štíru.
    Vím o lidech,kteří svou čest neprodali i když ve slabé chvilce podepsali.
    Takže 18 není odsudkem,jen konstatováním.
    Ale Mirka Dušína v autorově opravdovém CV najdu jen když budu hodně,hodně… chtít.
    No a já nechci:-)

  19. Saul: Ví o něm ze školy. Po několika letech těžkého ztrácení iluzí o stavu našeho školství musím říct, že díky přechodu na jinou školu mám občas zase pocit, že alespoň někde je to ještě tak nějak, jak má být…
    Mimochodem – Foglara jsem nikdy nečetla a číst nebudu. Prostě mě to nebavilo. Nic mi to neříkalo. A vůbec mi to přišlo nějak celý falešný. Nikdy jsem se nedostala dál než na prvních pár stran. Narozdíl třeba právě od E.T. Setona a jeho knížky Dva divoši, kterou jsem četla několikrát. Svým dětem jsem to řekla a záleží jen na nich, jestli si to přečtou nebo ne :-)

  20. 21:
    "Dva divoši"byla kultovní kniha mého dětství,vlastně i rané puberty a jak vidno,snad i díky E.T.Setonovi zůstal jsem divochem dodnes.

  21. mischko,
    ajó, Stevenson! Ten chybí!
    A Seton taky, Dva divoši byli senzační, četla jsem je víckrát. A překreslovala tuší ty obrázky. To bylo něco.
    – Jen jsem si pak přečetla od Setona (nevím jak se to jmenuje, ale má to máma v knihovně) jeho skutečné příhody a tam bylo, jak zabíjel ptáčky jen proto, aby si je mohl zkloumat :( A zabíjel jich dost. Tak to mě šokovalo, v tom radikálním a citlivém věku teenagera. Možná teď bych to vzala. Nevim. Jiná doba dnes, no. Jiné stavy ptactva v knihách ohrožených druhů :-)

    Několik Foglarů jsem četla, ale Rychlé šípy ne a ani už jsem nikdy nechtěla. Z jeho knih se mi nejvíc líbil Tábor smůly, protože to byly opravdové příhody, ne vykonstruované příběhy dokonalých hochů nebo nedokonalých, kteří k dokonalosti přišli. A holka nikde žádná, žejo, víme proč – Saule, tak tak. Za udavače bych ho ale neoznačovala, to ne. A jeho velký význam pro hodně dětí nezpochybňuju. Že něco rozjel a dal možnost, ať si to děti dál rozvíjejí – a taky dal možnost publikovat mnohým ve svém časopise, třeba mému 17letému tátovi, mezi koncem války a rokem 48. Nojo, potkávali jsme ho, když byl stařičký, bydlel někde za rohem od nás. Je blbý být jako vetchý staříček žijící legenda, které se jiní smějou; což si pak k posledku nezasloužil.

    Saule,
    toho Coelha bych taky nikam necpala, protože nemá moc literární vlohy. Říká třeba něco zajímavýho, ale moc polopaticky a nepoeticky na můj vkus. Jenže on je vlastně svého druhu disident; tedy bývával a i snad seděl. Za texty písní.
    Polehčující okolnost? No co si budem povídat – není přece povinnost slintat nad každou divadelní hrou kažého disidenta, že? :-)) Byť prezidenta disidenta.

  22. Čtení pomáhá:
    zřejmě o tom mluví s dětmi učitelé.
    A taky veřejné knihovny projekt podporují a dělají k němu i nějaké akce.

  23. "jeho skutečné příhody a tam bylo, jak zabíjel ptáčky jen proto, aby si je mohl zkloumat :( A zabíjel jich dost. Tak to mě šokovalo"

    no tos mi dostala!
    přesně tohle jsem u něj řešil.
    A když jsem se vyonanoval z puberty,tak jsem zas řešil jiné příhody jiných oblíbenců.
    Tak to prostě je.
    Jsi ptáčkem,jehož někdo zkoumá a chraň Bůh toho zneužít,nebo jsi tím,kdo zkoumá toho ptáčka.

  24. Saule, jak to myslíš, to – "chraň Bůh toho zneužít" ?

    Tak ty taky s těmi ptáčky! Písíci se jmenovali, pamatuju si to. :)

  25. AD27:
    "Jsi ptáčkem,jehož někdo zkoumá a chraň Bůh toho zneužít,nebo jsi tím,kdo zkoumá toho ptáčka".

    no abych řekl pravdu,tomu nerozumím asi ani já.
    Ale aspoň jsem něco napsal.-O

  26. "… řešil jiné příhody jiných oblíbenců."

    Jo, tak to je a je to zajímavý! Třeba i u malířů, nejen u literátů. Oni ti kvalitní autoři jsou tak zajímaví, že vždycky musej mít něco dost zvláštního – jinak by nebyli tak pozoruhodní. Van Gogh měl ucho a spol, Maneta (nikoli Moneta) jsem nikdy moc neoblibovala a jeho životopis to ještě dodělal – ukázal ho jako toho, kdo si sám neporadí s kompozicí a musí opisovat a vůbec.
    A to jsem ještě nezačala číst životopisy hudebních skladatelů, co máme po babičce :-)) kdoví, jestli by se mi ta Rusalka nezačala zajídat, chachááá.

    Mě to asi dost zajímá – jak ovlivňuje život toho autora, resp.co se všeobecně ví o jeho životě – jak to ovlivňuje pohled na jeho dílo. Taková Helenka Vondráčková například… :) Nebo ta aféra s Nohavicou … Je to pro vás důležité, nebo ne celkově? A je pro vás důležitý "morální profil" autora uměleckých děl??

  27. 28:
    tak jsem ti liško odpověděl před minutou,než ses ptala.
    Čekej holka a dočkáš se:-)))
    No chraň bůh je chraň bůh.
    Lidi jsou manipuvatelní a kdo s nima manipuluje,toho chrání buĎ Bůh,nebo Ďábel.
    Většinou oba dva:-)))

  28. pardon, že píšu trochu zmateně – jsem trochu pod vlivem vína a hodně pod vlivem hladu. Ale teď už jím! Tak to snad bude jen lepší. Klobásky bavorské, pečené papriky a cuketa a taky pár žampionů na zkoušku.

  29. Jé, právě začína na Vltavě rozhlasové Rozmarné léto od Vančury. Tak si ho poslechnu. Ačkoli mě zatím nijak nefascinovalo. Ani v divadle Kašpar ne.

  30. Jeéeežiš na ucho Vincenta mi nesahej.
    To je prostě součást kulturního evropského dědictví
    Gaugen byl dobrej malíř,ale lhář.

  31. ad 34:
    byl to Gaugen kdo tuhlu historku rozšířil.

    Jeéeežiš na ucho Vincenta mi nesahej.
    To je prostě součást kulturního evropského dědictví
    Gaugen byl dobrej malíř,ale lhář.

  32. Vždyť nesahám, vždyť ho beru komplet se vším všudy, i s uchem nebo bez ucha.

    Ten druhý lhář? Pozoruhodné jsou ty jeho holčičky (nebyla jen jedna, že ne?), co si vzal za ženu v Tichomoří. Jenže tam to zřejmě byla norma, takže se to dá brát, že je to OK.
    Vždycky je divné koukat na někoho z jiné doby a jiného konce světa. Hodnotit do mrti se to nedá, něco se míjí.

  33. Na Gauguinovi mě baví, jak měl zvláštní změny v životě – jak žil jako dítě nějakou dobu u vládce v Jižní Americe, pak pracoval jako burzián, pak že bude jen malovat a zcela zchudnul … otázka odpovědnosti do toho, děti … a nakonec jel do Tichomoří … a i tam změnil ostrov. Vždycky mě přitahujou tihle lidi, co nejdou přímo jen po jedné lince života, předvídatelně.

    Jeho úmysl v tvorbě jsem pochopila asi neúplně – je mi jasné, že jel záměrně 2D, ne 3D, některé obrazy se mi líbí (tak, že je mám i na pohlednicích ve své sbírce světového umění, ovšem jen 10×15 :-))), jiné ne.

  34. 35
    Viděla jsem ten autoportrét van Gogha s uříznutým ovázaným uchem!
    Je v Londýně v Courtaulds Institute Gallery v Somerset House na Strandu. A ještě další slavné obrazy impresionistů a té generace po nich (i Cézanne).

  35. Jééé, už je to deset let, co já v tom Londýně byla :(
    A prachy na cestování teď už dva roky nikde. Předtím taky nikde, ale šlo to na úkor někoho; teď už leda nějaký neskutečný vedlejšák…
    nebo že bych sama sebe flákla na Čtení pomáhá a vyjela si potom do Anglie na tři neděle? :)

  36. Ta snaha mít autora identifikovaného s jeho díly a zavrhnout jeho dílo, pokud autor nesplňuje moje představy o něm, mi přijdou ze stejnýho soudku jako to šukání/milování.

    (Čímž nemám nic proti autorovi, co je stejný jako hrdina jeho díla, ani nic proti milování, je-li tak v tu chvíli cítěno, taky se mi to stává a jsem tomu ráda, teď už to můžu říct, když už sem ta paní nejspíš nepáchne.:-))

  37. Ale jooo, jako dá se to…
    není to šukání zas tak hrozný, jaxe o něm mluví.

  38. :-))

    Spíš než PR jsem to mínila jako pozvánku; nějak jsem neodolala z té radosti, že Čtení pomáhá tak pěkně jede a vůbec existuje. Nám dost pomůže – žádné další děti není nutno alarmovat, ty projekty se naplňují i bez toho, aby člověk obesílal známé. Ale třeba by je to bavilo. Je to na nich.

    Totiž: teď jsem nově člověk, co se stará o takovéhle naše projekty se vším všudy, ne jen, že píšu textovou zprávu na konci roku, jak to probíhalo,a přidám fotky. Teď už i sháním zdroje atd a nechci to posrat.
    A hned na startu přišla zpráva, že dva naše projekty jsou zamítnuty zcela (ne že bych já něco udělala blbě, ale prostě je zase míň peněz než loni na magistrátu, ministerstvech, městských částech atd). Tak to byl moc "podnětný" :-) začátek. Proto jsem tak nadšená, že se povedlo dostat se do Čtení pomáhá a už to jede. Jinak bychom si museli doslova utrhnout od huby a zaplatit to beztak.

    Ještě čekám na vyjádření o dvou projektech – možná příští týden se dovím, jestli něco dostaneme.
    No a pak hledat další… v tom moc neumím chodit. Ono jde v podstatě o malé částky, ale brát to "z vlastních zdrojů" je nadplán. A pak bych vypadala jako vyžírka já a jako neschopná; že jsem nezajistila ty finance odjinud :( To bych teda nerada.

  39. Hele, já mám nápad!
    Co takhle "Šukání pomáhá" – že bys založil takové www stránky, Roji! A kdo by si zašukal, mohl by na něco přispět. Třeba na zaplacení společnice pro ta, co zrovna šukat nemohou – třeba vozíčkáři, lidi v různých ústavech a tak.

  40. Leckteří lidi by to rádi využili, ale jejich pětitisícový invalidní důchod jim to neumožňuje.

  41. Lišti, asi bysme si fakt měli sednout, klidně i lehnout :-) Tyhle věci děláme jako Piráti taky.

  42. (už jsem tu z víkendového výletu)
    Roji, děláte věci jakože si sedáte, leháte a šukáte, nebo ještě jiné pirátské činnosti?

  43. Hlavně o těch jinejch činnostech můžeme pokecat. Ty tebou jmenované okecat nepotřebujou, ty se dají dělat rovnou :-)

  44. 50
    radši dáme to kecání – jenže teď je doba dovolených – můžu v týdnu od 4.7., ale to zas většina lidí nemůže…

  45. 52. to může každý :o) teda pokud může alespoň jednou :o/

  46. 52,53
    já loni mohl dokonce třikrát:-0
    Letos to asi bude horší,už zase radši čtu(a vůbec ne o tom).
    Třeba by na knížkách mohlo být varování ministerstva rozmnožování,že "čtení pomáhá…impotenci".
    Ale před čím varovat ty nebohé děti,aby nesbíraly zkušenosti z knih a jen se jimi duchovně obohacavaly?
    A aby potom toto své obohacení neutratily v životních zkušenostech!
    No a máš námět na blog Liško:-0

    Ale jestli bys chtěla radši být ministrní nového ministerstva,taky by to taky přineslo jistě zajímavé úvahy.:-0

  47. 56
    Země ta oplývá mlékem a ministrním…

    Na takový námět nemám – o čtení, obohacení a potracení v životnmích zkušenostech.

  48. ale máš!
    Právě v tomto bahně(čtení, obohacení a potracení v životních zkušenostech) se rodí opravdoví literáti(a nejen oni)

    P.S.opravil jsem ti překlep v "životnmích zkušenostech"na životní:-0
    Doufám že nezačneš opravovat ty moje:-)
    Myslím překlepy.
    Životní zkušenosti už jsou tak vyhraněné,že se opravit nedají.
    Bohudík:-0

  49. Výstava do půlky srpnaSaule, no, životní zkušenosti nepravovat,ty jsou v pořádku a na místě.

    Překlepy klidně, ty jsou mi ukradený.

    Hurá, dneska byla vernisáž, poprvé jsem vystavovala, 1) spolu s dalšími šesti ženami 2) v naší galerii v práci, což jsou polehčující okolnosti. Ale stejně – přišla tam moje máma (hurá!) a ukázat jí moje "dílo" – šukající hřebeny, to teda nebyl úplně běžný zážitek :)
    … vy to, co jsem vystavila znáte: fotogramy "příběh jednoho páru", akorát seskupený do tří shluků (z nichž prostřední bylo šukání):
    http://www.liska.bloguje.cz…3.php

    a pak mozaika abeceda mojí ulice
    http://www.flickr.com…23492234527

    a barvy mého těla
    http://www.flickr.com…23623985184

    Kdybyste to přecejen chtěli vidět – ty výtvarné počiny dalších účastnic za to stojí, mě už znáte – tak napiště bloguje-ovací vzkaz nebo mail
    liska.bloguje@seznam.cz

    Ani to nebolelo. Vystavování doporučuju. Člověk se sejde s kamarády a tak :-)

  50. 61 Saule,
    a hned tu máme překlepy – mělo tam být: životní zkušenosti nenapravovat…

  51. Mne to prijde jako dobry napad, jen bych chtela vedet, kdo to financuje. Ale nejspis nekdo, kdo chce pomoct dobre veci. Vyber knizek mi pripada dobry, navic to muze i ctenare inspirovat k tomu, aby cetli neco dalsiho ze seznamu…vazne mi to prijde dobre.

    Jen jeden detail…v Cechach se jeste pouziva oznaceni "dusevne postizeny"? Uf…

  52. Ahoj Terezo,
    "duševně postižený" ne, snažíme se nepoužívat ani "duševně nemocní". To jsem tam neměla, ale propašovali mi to do podtitulku projektu a na moji žádost to pak hned předělali na "lidi s duševním onemocněním." Vůbec se s těmi organizátory dobře mluvilo.
    Nebo používáme "lidi s psychiatrickou zkušeností," ale to zní divně. Nebo je schůdné "v psychiatrických službách" nebo něco o oblasti extramurální nebo komunitní psychiatrické péče nebo tak něco.

    Kde to tam je – "duševně postižený"? Stihnu se podívat až odpoledne…

  53. To mi připomíná "duševní vlatnictví" :-))
    Ano, tento termín může brát vážně jen duševně postižené individuum :-)

  54. duševně postižený je poslední veta ve VAšem projektu.
    nevím jak jinak to říct. psychicky potižený?
    neměcky se ríka Geistig behinderte. jakože duchovně (duchem) omezený :o/ to zní ještě hůř.

  55. ad Tereza [63]
    [67]
    díky, ratko!
    To jsem si nevšimla – tu poslední větu jsem nepsala, to tam doplnili od Čtení pomáhá.
    Tak já je jdu zase prudit, ať to opraví…

  56. 67:
    "nevím jak jinak to říct."

    duševně odlišný,mne napadá.
    Jenže odlišný od čeho?
    Asi od nás,tedy těch "duchovně omezených",kam se musí každej soudnej člověk,který se zamyslí nad svými možnostmi,zařadit.

  57. 67:
    nevím jak jinak to říct. psychicky potižený

    ještě že jsi Ratko neudělala překlep na "psychicky přetížený".
    To bys udělala hned z většiny lidí idioty:-0)

  58. Saule, vidim to podobně. je to velice realtivni, to duchovní omezení. jenže na to jsou určitě tabulky :o/

  59. je to určitě podobné jako s tesleným omezením (postižením) TEda když to človeka omezuje a on to nějak hlásí (řeší) a následně ziskává nejaké to sociální označní z titulu postižení (třeba průkazku), která ho zvýhodňuje vůči jiným běžným zdánlivě nepostiženým.

  60. Saule, ratko
    Jak jinak to říct –
    Odpovědi jsou v [64] a [65]

    Myslím, že netřeba to rozebírat zde! na to jsou etické komise atd., ne my.

  61. 74. nojo, ale ot se nesmi rikat. kdyz jsem delala chranenem bydlení pro lidi s dusevnim onemocnením, tak se velice dbalo na to aby nemeli pocit ze jsou nejak odlisní. Byly uplne stejni jako kazdy jiny a ja to muzu potvrdit. nevidela jsem velky rozdil mezi terapeutem a obyvatelem domu. teda fakt tam rozdil nebyl.
    presto byli obyvatele domu oznacovani lidmi zvenci jako blazni a oni pak prisli ke mne a rikali: ja nejsem blazen, ja jsem nemocna :o( a ja jim rikala, ani nemocna nejsi. jsi uplne stejna jako kazdy jiny. Neco umis lip a neco hur. umis milovat vic jiny :o) jsi vasnivejsi :o) milejsi :o) prejici…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *