Li-ška a ška-tule

O ŠKATULKOVÁNÍ MĚ NAJEDNOU NAPADLO…

Liškatule

The Fox and the Box

Škatulkování vytváří bezpečí. Když člověk neví, kam co nebo koho zařadit, může se cítit znejistěn. Jakmile ho šoupne do nějaké kategorie, škatulky, schématu, přijde úleva; vše je bezpečně uklizeno a zařazeno, je to v řádu, v pořádku. K tomu, co nikam ne a ne zapadnout, je třeba přistupovat velmi obezřetně; mohlo by to být totiž nebezpečné, dokonce ohrožující!

 

Problém je, že když něco jednou hodím do škatule, je to čin rychlý až zbrklý – byť podložený precizní logickou analýzou, ovšem vymezenou mými osobními zkušenostmi a zkreslenostmi – a víko zase hnedtak neodklopím, abych se do škatule podíval odjinud, své zjednodušené rozhodnutí kreativnějším způsobem přepracoval, propojil několik krabic, nechal je otevřené, zdeformoval je, promíchal jejich obsahy … pokud mám krabice předem vyrobené, pěkně diktátorsky srovnané a čisťounké, prostě je použiju zaběhlým způsobem a hotovo; přitom bych nemusel. Někdo to dělá, někdo ne, někdo víc a někdo míň; snažím se toho vyvarovat, ale někdy mi slovo vylítne s rychlostí příznačnou pro "škatulaci" – a je pozdě a pak se zastydím.

 

Jinému člověku – nebo stejnému jindy a v jiné situaci nebo zase mně – naskakují spíš analogie. Připodobním si to neznámé, nové, toho neznámého k něčemu nebo někomu už známému; nehodím ho na jednu hromadu s dalšími, jen vytvořím takovou dvojičku. Může to fungovat na základě různých analogií, spíš na iracionální úrovni, obrazové, na které se necítí doma logický člověk-škatulista. Je to inspirativní. Třeba jedna holka mi připomíná buldoka – a můžu přemítat, co asi ta podobnost značí; pro mne a pro ni a pro toho buldoka. A bavit se tím. Jako hrou.

 

A zase další moje komponenta nebo další člověk pozoruje na novém, dosud cizím, nepoznaném, jeho individuální vlastnosti, specifičnosti v chování a řeči, gestech, u věcí jejich zvláštnosti v tvaru, barvě, povrchu. Kochá se jimi, raduje se z nich. Poznává je. Nevšímá si nejprve podobností, analogií, ale odlišností a jedinečnosti. Respektuje je a žádné dostatečně roztodivné škatule rychle po ruce nemá, žádné připravené vězení a znesvobodnění, žádné osekání rozmanitosti do pravoúhlých tvarů. Vnímá jednotlivé vlastnosti a ty dohromady dávají celek, charakter, styl, rukopis, člověka.

 

Daly by se ty tři postoje nazvat rozum, kreativita a láska?

 

Škatulkování mi, zdá se, vychází jako obrana proti úzkosti, boj za zničení nebezpečného neznáma, vlastním zkušenostem nebo obzorům cizího – pěkně napasovat do svých starých dobrých přihrádek a tím jsem hotov, jsem vítěz, jsem bez úzkosti. Nemusím měnit svá zaběhaná schémata. A kde zůstala má kreativita, láska a obohacení?

 

No fuj – není celý tenhle článeček pokus o rozbor a schéma?

Komentáře

[1]Ja., 27.4.2007 15:12

:-) .. nemam moc casu, ale zacnu diskuzi, pokud dovolis mila lisko, jemne rychle a zbrkle od konce a dokonce otazkou:

skatulkovala bys i v pripade, kdybys necitila uzkost? .. tzn. kdybys citila, ze je nekdo, kdo Te byt "virutalne" drzi za ruku, stoji pri Tobe, mas komu polozit otazku a dostanes odpoved, kt. Te necha svobodne rozhodnout, zdali "nekoho/neco" vlozis do skatulky n. kreativne zpracujes n. budes radostne vnimat/ mit rada n. dokonce milovat OVSEM budes mit pocit, ze nejsi ani nijak omezovana, ale ani sama? 0:-)

jelikoz mam pocit, ze i Tvuj dnesni "rozbor a schema", vlastne vse, co se s Tebou posledni dobou deje, je jakoby vedoma n. nevedoma snaha o "boreni a uvolneni z pout", oziveni touhy po svobodnem citeni, mysleni a prozivani .. ovsem ne osamote, ale s nekym (alias kralevicem), komu bys rada verila a mela ho rada/ milovala ho, hm? ;-)

btw. vesely obrazek :-))))

[2]Ja., 27.4.2007 15:28

ps ad [1]:

tak me napadlo lisko, to "no fuj" jsi pridala nakonec schvalne n. nahodou?? .. 0:-)

[3]radka, 27.4.2007 16:41

Me skatulkovani napadne vzdycky, kdyz se nejaky clovek chova dle znameho schematu. Pise jizlive, napada druhe, je ironicky az utocny, podeziravy a vztahovacny. tak me jako prvni napadne: to je nejake pako :o) A pak se zastydim a vytahnu ho z te skatulky a rikam si. Treba je to uplne jinak, treba je to jen fasada, nejaka naivni obrana, treba schovava svoje laskave a nezne nitro. A tak ho vytahnu z te skatulky a cekam, cekam a cekam. Cekam donekonecna a nevadi mi to :o)

[4]Liška, 27.4.2007 16:50

Ad2) Je snad "no fuj" demonstrací nějaké paranoidity?

[5]Liška, 27.4.2007 16:54

Radko, to je hezký. Trpělivost. Nevěřím, že vždycky to bylo donekonečna… doufám…

[6]Liška, 27.4.2007 17:25

Ad1) Ja.:
Otázka 1 – takové lidi (aspoň pokud se popisu týká, odhlédnuto od jejich jiných možných vlastností) právě mě ani nenapadne škatulkovat. Jestli jsem tedy tu otázku dobře pochopila.

Poznámka 2 – už jsem se osvobodila a osvobozuju se znova a znova a momentálně si užívám polosamotářského života liščího, na který se snažím soustředit. (A tady na tom místě by čmuchavá Liška raději vůni podnětů o škatulkování nebo pach kritiky jejích podnětů o škatulkování.)

[7]radka, 27.4.2007 18:10

Dobre, zkusim to jeste jednou :o)
Prvni pripad je analyza. Analyzuji jednotlive vlastnosti, urcuji jejich hodnotu a dle toho reknu vysledek. Nevim zda to souvisi s rozumem, ale urcite s pameti. Musim vedet, co a jak hodnotit a vychzim tudiz z nauceneho.

Ten druhy pripad, kdy mi nekdo neco pripomina. Treba tlusty clovek sud a jemna slecna kotatko si souvisi s fantazii, obrazotvornosti a kreativitou. Takze taky souhlasim, je to kreativni – umelecky pohled.

A ten treti? Nepredpojaty? Vychazejici jen z pocitu? Nevim zda laska. Ale muzu rict ze je to emocionalni pohled. Toho druheho hodnotim jedn dle sveho pocitu. Prijemny – neprijemny. Je mi s nim prijemne ted, za dva dny treba mene, za tri dny mi je lhostejny a nevsimam si ho. Nezarazuji a nehodnotim. Asi to neni laska. Laska je pro me pouto. Vnitrni pouto a propojeni s necim. To ten treti pripad podle me neni.

[8]Pařez, web, 27.4.2007 18:42

Lidská mysl je asociativní. A
celou školní docházku se učíme škatulky používat. Tohle jsou motýli, tohle láčkovci, tohle vyjmenovaná slova a tohle je číslo celé.
K danému předmětu či jevu se můžeš postavit různým způsobem. Vezmeš hrnce, které znáš, a zkusíš, jestli to do některého tak, jak to je, celé nepasuje (syntetický přístup). Nebo to zkoumáš kousek po kousku, než zjistíš, do kterého hrnce by to šlo (analytický přístup).
Můžeš zkoumat destruktivně a nedestruktivně.
Rozumem zkoumáno budeš porovnávat klady a zápory. Zkoumáno prostřednictvím emocí budeš pátrat, co to v Tobě vyvolává. Zkoumáno pomocí citu budeš vnímat, co k tomu cítíš, jak to na Tebe působí.

[9]Ja., 27.4.2007 19:50

ad [4]:

:-)))) .. Liska je liska a dle meho nazoru vi, "kde je vlk zakopan" ;-) .. tzn. nerekla bych paranoidity, nybrz "zvysenou citlivost na jista slova od jiste bytosti", kt. se chovala "no fuj" 0:-) .. :-))))

[10]Ja., 27.4.2007 21:04

ad [6]:

ad prvni poznamka – otazka se tykala Tebe lisko ;-) .. zdali bys Ty mela potrebu skatulkovat kohokoliv/cokoliv, kdybys necitila uzkost? .. tzn. zdali ten pocit, kt. se ted v Tobe probouzi souvisi prave s tim,ze tu uzskot ztratis diky tomu, ze citis, ze je nekdo, kdo Te byt "virtualne" n. „realne“ drzi za ruku, stoji pri Tobe etc. (viz druhy odstavec komentare [1])?

ad druha poznamka – nerozumim celkem pojmu „polosamotarsky zivot lisci“.. kdyz mi ho vysvetlis, ma smysl „prijemne ocmuchavat“ a nejen „kousave kritizovat“ 0:-) .. :-))))

presto Ti ale napisu neco, co me napadlo, kdyz jsem se dnes odpoledne byla „provetrat“, mela pak dobrou naladu ze vsech vuni a barev u reky, v parku i podvecerniho mesta .. loudajic se cestou domu jsem premyslela nad tim Tvym "rozborem a schemou" ;-)

mam „otazku na lisci kuzi“: kdyz Te nekdo drzi za ruku, co Ti chodi hlavou? .. vnimas podobnosti (kupr. „Je to dobre n. zle?“), kreativne si to uzivas (kupr. „Hmm, to je zvlastne prijemne, jako priliv morske vlny a pronikani kapek vody po kuzi.“) n. citis energii a pokoj (kupr. „Miluju Te/ Tvuj dotek.“)? 0:-)

abychom se lepe pochopili – obe souhlasime, za clovek ma dusi/srdce, mysl a telo, hm? ;-) .. a pokud ano, pak je patrne rozdil, jak co citi, nad cim premysli a jak kona vnima uvnitr a navenek, hm? 0:-) .. a ja mam pocit (pricemz mam pravo na muj nazor, tak jako i Ty na moznost nekonfrontacni protiargumentace), ze to, co delas Ty, jak trochu „michani jablek s hruskami“, resp. skatulkovani, kreativnim vnimani n. pocitovani lasky je vlastne vyjadreni „mostu“ alias jak vse, co se deje v interakci s okolim chapat? .. nesoustredujes se Ty nahodou prilis na robor/ analyzu „interakce“, pricemz dle meho nazoru je nemene podstatne vnimat „vysilac“ a „prijimac“, nejen „jaka vlna je to vlastne naladena“? 0:-) .. :-))

pojdme na konkretni priklad a predstavme si, ze Tvuj kralevic je osoba, se kt. si „naladena“ stejne, byt v „procesu interakce“ (kt. si treba poradne uzit, ne prilis zbytecne skatulkovat, radeji se treba kreativne rozvijet n. jeste lepe se milovat) jste dva, „vysilac“ a „prijimac“ .. byt na prvni pohled dva protipoly akce a reakce, kt. ovsem „kouzelne ladi“ .. a treba i kdyz se „vysilani“ rozladi, dokaze se opet vyladit, jelikoz i to je soucasti daneho „kouzla“ ;-)

to dodavam proto, abys nebyla zklamana, pokud mas pocit, ze nejsi nekdy hned pochopena .. je to jednoduse jako s tim „sluncem a destem“, jedno i druhe je prirozene, dulezite je, ze je „pro koho/ proc“ si vse hezke vychutnat a spatne trpelive vydrzet .. pricemz uvidis, ze vetvy i koreny vaseho „kouzelneho stromecku“ budou jeste silnejsi a Ty nebudes cim dale tim mene citit uzkost 0:-)

btw. pricemz to na vas jeste ceka dalsi z ne/objevenych „kouzel“ alias, pokud je kralevic pro Tebe „ten pravy“ a liska pro neho „ta prava“ alias kdyz liska s kralevicem „ladi“ (v pocitech, myslenkach a konani) muze dojit/ dojde k harmonickeho „spojeni vasi cesty“, kt. nazvime „zivy vztah“/ „spolecna cesta“ dvou osobnosti .. a budes ji citit a prozivat jak uvnitr i navenek, stejne tak bude zjevna pro vase okoli, a pokud byste meli nahodou malinke liscata, tak ta „sit“ je „kouzelne“ pojme a ochrani, tak jako kralevic Tebe a Ty jeho .. jako vy oba „kouzelny stromecek“ od momentu jeho sazeni, az po sledovani jeho rustu a prerustani do dalsich „kouzelnych stromecku“ vytvarejicich „kouzelny haj“ .. coz bych Ti prala prozit v praxi/ „realu“ ;-)

a nyni popreju Tobe i navstevnikum Tveho blogu krasny vikend :-))

[11]Ja., 28.4.2007 08:41

vikendove ps ad [10]:

:-) .. kdyz jsem nad tim vsim, cos napsala Ty v clanku a pak ja v komentari [10] jeste premyslela, myslim, ze je nutno dodat:

"prijimac" a "vysilac" jsou dve osobite jednotky .. dve jedinecne jednotky, nejen, kdyz bezne komunikujes (tzn. uvazujes dle zkusenosti a poznatku n. "rychle a zbrkle" skatulkujes, byt to jinak ani nejde .. priklad: "vidim bezdomovce na ulici a nenapadlo by me ani premyslet, ze to muze byt clovek, kt. zna od a do zet filosofii Kanta n. Einsteinovu teorii relativity" alias ze by stalo za to se u neho zastavit a popovidat si s nim, poucit se z jeho pribehu, prip. mu pomoct etc.) .. n. mas cas a chut vnimat deni kreativne (tzn. s invenci, nejen na zaklade vlastnich zkusenosti a poznatky .. priklad: "vidim bezdomovce na ulici a premyslim nad tim, ze vypada presne jako ten typ, kt. nelpi na nicem hmotnem, ale zna od a do zet filosofii Kanta n. Einsteinovu teorii relativity" etc.) .. az po vnimani prostrednictvim srdce (tzn. nejen zkoumanim jedinecnosti a radosti z nich, ale treba i konani na zaklade vnitrniho hlasu .. priklad: "vidim bezdomovce na ulici a nase pohledy se pretnou, nehodim mu jenom minci do klobouku, ale prijdu k nem, dotknu se ho za ruku, pohladim ho, zeptam se ho, jak se ma, zdali neco nepotrebuje etc.") .. hm? ;-)

tzn. predchozi priklady spojuji v "interakci" (skatulka, kreativa, laska .. pricemz je nutne dodat, ze nemusi existovat pouze tyto moznosti ;-) zkus se nad tim treba zamnyslet) "prijimac" a "vysilac" .. kt. budto "ladi" n. "neladi" .. ale o tom je zivot, jako i o citeni, mysleni a konani, prozivani vseho osamote uvnitr n. naopak ztraceni se ve vnejsim svete .. hezke ovsem je, kdyz clovek zna sameho sebe jak "zevnitr", tak "zvenku", zna sam sebe v pocesu "interakce" s okolim .. s temi, kt. potkava, aniz by nad nimi uvazoval, temi, nad kt. pouze uvazuje, pres ty, ke kt. citi sympatie n. antipatie, az po ty, kt. miluje a proziva to uvnitr i navenek, bez toho, aby byl prilis sam n. se naopak ztratil sam sobe .. nybrz aby jako treba v Tvem pripade ztratil uzkost, sam sebe nasel, poznal se a dokazal bez strachu "interagovat";

jelikoz je logicky zrejme, ze cim komplikovanejsi je "vysilac" a "prijimac", o to komplikovaneji se "ladi" .. ale neni na tom nic nepochopitelne, spise naopak, je to velice prostinke ;-) .. staci pochopit, ze v pripade nevy
vazeneho "ladeni" (komplikovanejsi "vysilac" vs. jednoduchy "prijimac" n. naopak) je patrne nemozne ocekavat "vyladenou interakci" .. pouze kdyz komplikovanejsi "vysilac" snizi "frekvenci" na uroven jednoducheho "prijimace", coz by dle meho nazoru melo byt uplne normalni a prirozene, pokud dane "protipoly" v soukromi n. v praci musi interagovat/ interaguji .. o to hezci je samozrejme, kdyz se najdou "vysilac" a "prijimac", kt. spolu "ladi" a radost z daneho procesu si uzivaji ve vzajemne interakci (pribuzenske, partnerske, pratelske, pracovni etc.) .. a zduraznuji interakce dvou osobnosti, byt komplikovanych n. naopak jednoduchych – je to jedno, dulezite je, zdali jsou dane osoby vubec osobnostmi vnitrne i navenek 0:-) .. rozumis mi? ;-)

tzn. to, cos popsala ve Tvem clanko bylo/ je dle meho nazoru skutecne "michani jablek s hruskami" alias snaha o vykroceni z labyrintu, nalezeni "Ariadnini nite", ovsem jit na to pouze s rozumem a ignorovat srdce n. vnitrni hlas (nevyjimajic i fyzicke danosti) je patrne jemne receno hloupe 0:-) .. :-)) .. tzn. cloveku bylo dano srdce, mysl i telo, rovnez jako byl "zasazen" do konkretniho prostredi mezi konkretni lidi, se kt. jako osobnost budto "ladi" n. "neladi" .. a pokud "neladi" ma skutecne dve vychozi moznosti: uzavrit se ve vnitrni samote n. se ztratit ve vnejsim svete .. souhlasis se mnou? ;-) .. doufam, ze ne! :-P .. protoze kdyz uz jsme vybaveni tim srdcem, mysli a telem, meli bychom to vse v interakci s prostredim, dtto. i nasim vnitrnim a vnejsim svetem, prave v procesu interakce poznavat a rozvijet .. sameho sebe a jinych, bez "zavirani do klece" n. "bezohledneho prehlizeni", vnitriho a vnejsiho sveta, sameho sebe a jinych;

a kdyz nalezene "stejnou vlnu vysilani" s nekym, u koho az prilis citlive vnimame vnimame jeho jednotlive vlastnosti a ty dohromady davaji celek, charakter, styl, rukopis, cloveka, kt. s nami "ladi", nekomplikovat "vysilani" ztracenim se v prilisnem citeni n. uvazovani .. naopak, nachazeni sameho sebe v interakci srdce, mysli a tela .. v jakemkoliv vztahu a patrne s vetsi intenzitou ve sfere soukrome nezli verejne ;-)

tolik slov na sobotu a jelikoz mam jinou robotu, jdu .. je zbytecne dal "tlachat", jelikoz dle meho nazoru jiz bylo vse podstatne receno/ napsano .. ted je na Tobe, abys to "prijemne ocmuchala" n. "kousave zkritizovala" 0:-) .. :-))))

[12]anina, 28.4.2007 19:07

Třídím a škatulkuju nerada cokoliv, dnes jsem se např.snažila přebrat a roztřídit všechny možný papíry – hotový neštěstí…U lidí mi jde jakékoli škatulkování nějak proti srsti, ale je fakt, že si potřebujeme aspoň něco někam zařadit pro sebe, tak je holt máme pro orientaci :)

[13]Ja., 28.4.2007 19:57

ad [12]:

:-) .. Anino, nejen z Tveho pristupu (strucny a jasny) bych si mela brat priklad, a myslim to pouze v dobrem ;-)

bohuzel na lisku nemam mail a tudiz muj "nekonecnyyyy ohnostrooooj sloooov" neslo realizovat mimo "liscino virtualno" :-( :-))

[14]anina, 28.4.2007 21:38

Ja, Lištička bude čučet a popasuje se s tím, měj se :))

[15]Ja., 29.4.2007 22:03

ad obecne:

lisko, mam na Tebe velikou prosbu – spoj se PROSIM co nejrychleji s Parezem .. DEKUJI :-)

[16]Liška, 30.4.2007 09:45

Ja.,
děkuji za tolik pozornosti; ovšem na druhou stranu nestíhám všechno číst a nejsem schopna vše pojmout a vstřebat naráz a rychle.
Jenom chci dodat, že článek byl takový… řekněme řečnický, ne úplně osobní o mně; o mojí úzkosti rozhodně není – není to téma, které by mě nějak pálilo a trápilo. Prostě mě napadlo, v souvislosti s několika podněty, které se spojily do celku. Netvrdím, že ten "celek" je vyčerpávajícím způsobem vysvětlující; obsahuje prostě to, na co jsem myslela a zaujal mě způsob, jakým se mi to propojilo; tak jsem to napsala no. A partnerské vztahy jsem při psaní na mysli neměla.

[17]Liška, 30.4.2007 09:57

Radko (ad7),
to je pravda, souvisí s tím dojem příjemný / nepříjemný. Dalas mi podnět k dumání – láska jako vnitřní pouto a propojení. Já momentálně vnímám lásku jako svůj příjemný pocit pro sebe, který mi dává klid a spolehnutí, a těm, ke kterým je směřována, dává důvěru v ně a svobodu, ne pouto (v tom negativním věznícím smyslu; který ty ovšem taky nemáš na mysli). "Propojení" říkáš … to je hezké slovo, jo, hodí se mi tam … ale i jinam, i do pracovních, provozních vztahů, kde nemusí být úplně láska.

[18]Liška, 30.4.2007 10:04

Anino,
nojo, "pro orientaci" – to je ono. Nedávno jsem roztřídila poslední bednu papírů a uklidnilo mě to! Na druhou stranu mám ještě v komoře jednu hromádku věcí neroztříděnou, schválně – přece nebudu mít 100 % svých věcí srovnaných a uklizených, to teda ne, pár jich zůstává nezařaditelných a to mi taky přináší uklidnění. Ta existence nezařaditelnosti.

[19]Ja., 30.4.2007 10:27

ad [16]:

:-) .. lisko, ten clanek pouziva priklad vztahu "Tebe a kralevice" pouze proto, jelikoz jsem mela pocit, ze je dany problem pro Tebe aktualni a intenzivne prozivany, proto jako priklad nejvhodnejsi ;-)

btw. neslo o analyzu partnerskeho vztahu jako takoveho, nybrz o jemne upozorneni na "dalsi rozmer" .. "interakci" – vztah "prijimace" a "vysilace" – "akci a reakci" – dvou n. vice lidi, at jsou v jakemkoliv vztahu pribuzenskeho, partnerskeho, pratelskeho, pracovniho etc. (coz zminujou i komentare) .. zadne paradigma, pouze "jina prilivova vlna" k Tvemu tematu alias Tvemu "virtualnimu ostrovu slov" :-))))

tzn. vse v poradku alias "mea culpa", nejen v realu se vracim od textu k datum .. me osobe dal "zbytecne romany na zbytecny temata", tim spise o necem, co se tyka patrne pouze Tebe, Tobe blizkych lidi a temat, jednoduse rozvadet neprislusi .. za a neznam podnet k Tve akci (treba napsani clanku), za b vsechny manifestni a latentni promenne a za (et)c jsou pocity, myslenky a ciny, kt. by meli zustat za "dvermi soukromi", mysleno pouze v dobrem 0:-)

[20]radka, 30.4.2007 10:41

Jo pouto muze byt i neco svazujiciho. To mas pravdu. Zalezi jen n
a vnitrni svobode. Zda se nechame svazat nebo zda svazujeme druhe. Zalezi na nasempostoji. Nejlepe je videt pouto nebo propojeni na pribuzenskych vztazich. Treba bratr a sestra, ale i matka a dite. Kazdy si zije svuj vlastni zivot, ale patri k sobe. I kdyz je kazdy jinde a dela si svoje veci presto jsou spojeni. Poutem.

[21]Liška, 30.4.2007 10:54

Ja.,
no jasně, netřeba se nijak omlouvat, "přijímač" a "vysílač" jsou inspirující a ještě si je pročtu po pauze znovu.

[22]Ja., 30.4.2007 11:11

ad [20] :

Radko, beru :-) .. ovsem musim doplnit – je lidske posuzovat veci v nynejsim case, z nynejsiho mista/ prostoru, na zaklade dosavadnich zkusenosti a poznatku etc. .. byt v konkretnim n. obecnim ramci indukovat n. dedukovat .. zapominaje na dulezity fakt, ze i kdyz mame nekdy ten pocit, nejsme "stred vesmiru", tim spise pri ve vztazich n. komunikaci, na jakoliv urovni a v jakekoliv forme ..

.. tak jako ani forma interakce a jejiho vnimani neni/ nemusi byt absolutni (byt casto prevadena na priklady, jenz jsou nam n. okoli zname, ve snaze "dorozumet"/ "naladit" se) .. zapominaje na neuveritelnou siri toho, co je nam neznamo a co lze objevovat .. i v tom je nadherna dualita – uvedomit se moznost svobody projevu "vysilace" (optimalne osobnost citici, myslici a konajici), kt. vsak vyzaduje protipol v podobe "prijimace" (optimalne osobnost citici, myslici a konajici) ..

.. pricemz kazdy z techto dvou "protipolu" interaguje .. vyjadruje se v "ramcich" n. je naopak i prekracuje (optimalne bez snahy o omezovani, nybrz rozvijeni), protoze i v tom je "uvedomeni si" svobody interakce .. skutecne smysluplne, citene, myslene a prozivane, nejen "tlachy" a "blbinami", byt i "motani se v kruhu" je nekdy zabavne, ovsem pouze "vede lisku za svym ocasem" ..

.. tak jako pouze "ramcove myslici" lidskou bytost k poznani, ze ma rovnez svobodu "vykrocit z ramce" n. naopak prilis "svobodne myslici" bytost k poznani, ze by bylo fajn dat interacki/ komunikaci nejaka pravidla, kt. vytvori "svobodne rozvijejici se ramec osobnosti" .. dtto. i vztahu, kt. mezi danymi osobnostmi vznikne ..

.. prilis komplikovane napsano? 0:-) .. omlouvam se, ale dle meho nazoru "zobencneni par excellance" a snad (nejen) liska pochopi, ze konkretni priklady dava zivot sam .. jako i svobodu se rozvijet, v sam v sobe i v interakci s jinymi .. v jakemkoliv vztahu, bez nutnosti "nasazovani pout" a kdyz tak, pak pouze "poutavym u/poutanim usmevem, pohlazenim, dotekem etc. " lidskych bytosti uvedomujicich si sve dobre stranky i slabosti, "ramce" i "svobodu", samych sebe i jinych .. optimalne v procesu skutecne smysluplne, citene, myslene a prozivane svobodne interacke ..

.. "tlach" n. "blbina"? :-( :-)))) .. snad "pouze" jemne "zasifrovane sdeleni" (nejen) pro lisku, roztomile svobodne uletenou a zaroven i bytost vnimajici svet ve svojskych ramcich :-)

[23]Ja., 30.4.2007 11:23

ad [21]:

:-) .. neomlouvam se lisko, pouze bych byla nerada, kdyby misto svobodneho cteni a vnimani mych komentaru nastoupilo vnimani pripominajici klec – byt z pohledu agresora/ zavirajiciho n. obeti/ zavreneho .. o to mi a priori nejde, jako ani v pocitech, tak ani v myslenkach, tim spise v konani ..

.. vse ostatni jiz ovsem bylo receno, jak v [19] , tak ve [22] ;-) .. vic mozna napovi Parez, staci se s nim "svobodne spojit" 0:-) .. mej/te se krasne, lisko a vsichni, kt. se svobodne vydaji "za stopami svych interagujicich srdci, mysli a skutku" :-))))

[24]radka, 30.4.2007 11:27

Ja, ten posledni prispevek jsem i v jeho nekonecne slozitosti pochopila. Zajimalo by me JA, zda predpokladas ze ti kterym sdelujes Prijimace dokazi ten tok informaci desifrovat :o)

Ja jsem si to desifrovala takhle – jednotlive odstavce:
1. umime jen to ceho jsem schopni (dosavadni misto a zkusenosti)
2. pro svobodny vztah musi byt svobodny prijimac i vysilac
3. Pricemz i sovbodny vysilac a prijimac je omezen svymi schopnostmi a moznostmi (ramci)
4. A proto je dobre dat teto svobod v nas nejakou formu
5. Takze kdyz ve svobodnem vztahu mluvime o poutech myslime tim pravidla komunikace, abychom mluvili/jednali/citili v urcitem kanale kde prijimac i vysilace jsou ve spojeni pokud chceme byt v interakci :o)

[25]radka, 30.4.2007 11:29

Ja, muzes mi prozradit jak se svobodne spojuje s Parezem? To me celkem zaujalo. A ty jsi JA s Parezem spojena? A čim?

[26]Liška, 30.4.2007 11:44

ad25)
:)) Mailem.

Liška ale s dovolením svůj mail nebude provazovat s blogosférou, Ja. Dík!

[27]Ja., 30.4.2007 12:08

ad [24] :

:-) Radko, me odpovedi jsou:

1. NE .. nosime v sobe mnohem vice, nezli bychom predpokladali – dobrych n. spatnych vlastnich etc.,

2. Radko, promin, ale neco musim zduraznit i na tomto miste, nez Ti odpovim -Ty se divas na veci prilis zblizka a hledas dle meho nazoru neco, o cem ja vubec nemluvim/ nepisu .. tzn. odpoved je ANO i NE .. protoze ja mluvim o svobodne citicich, premyslejicich a konajicich bytostech, uvedomujicich si rovnez specificke ramce (ovlivnujici citeni, premysleni a konani), jako i moznost jejich prekroceni .. simply: jako osobnost poznat dualitu daneho systemu v sobe, v interakci i s jinymi bytostmi, byt "svobodnymi" n. "zavrenymi", staci se "chtit naladit", tak, jako si staci precist moji odpoved v privnim odstavci a pochopit, ze „neni pouze to, co vidime ocima“ etc.;

3. rovnez na tomto miste plati uvod druheho odstavce .. tzn. odpoved je ANO i NE .. kdyz ma v sobe tu silu „uvedomit si klady a zapory ramce“, jako i „svobodu citit, myslet a konat“, nemluve o „svobodne ramcove interakci“, mas n. nemas omezeni? 0:-) .. mozna jde pouze o to, zdali si to dokazes uvedomit sama n. zivot prinese nejaky vedomy n. nevedomy impuls (Ty si pak reknes, no jo, osud n. ne/stesti apod.);

4. rovnez na tomto miste plati uvod druheho odstavce .. tady jde o neco jine .. jde o pochopeni a prijeti duality .. „vysilace a prijimace“, „akce a reakce“, „svobody a ramce“ .. ve vnimani bytosti/ osobnosti samotne (singular) n. interagujicich bytosti/ osobnosti (plural) .. tzn. neexistuje „pouze svoboda“ n. „pouze forma“ .. urcite je ale minimalne pro zivot cloveka nevyhnutne „ukotveni/ nalezeni jadra“, jak sameho v sobe, tak v interakci s ostatnimi .. a o tom jsou pak vztahy a pouta, optimalne „svobodne poutave“ :-) .. odlehcujici poznamka „na margo“;

5. rovnez na tomto miste plati uvod druheho odstavce a pak do
plneni, ze nelze postavit vedle sebe pojmy „svobodony vztah, pouta a pravidla komunikaci“ tak, jak to delas Ty, byt beru, ze je to Tvuj naroz .. vysvetlim na prikladu, otazce ..

.. mluvis o necem, co bylo/ je/ bude n. nebylo/ neni/ nebude? .. chapes ten rozdil mezi „mluviti“ a „konati“ resp. „mluviti v ramcich n. svobodne o nekom/ necem“ a „byt si vedom pocitu, myslenek a cinu vlastnich a jinych“? .. svobody n. omezeni „vysilace“ i „prijimace“? ne/moznosti n. ne/uskutecneni „naladeni“? .. byt jenom v pripade otazek a odpovedi v komentarich? ..

.. pricemz je nutno dodat, ze pokud na s nekym, nekdy a nekde „uzemi komunikacni cesta nevede“ a presto chceme komunikovat, „na/ladit se“, jelikoz nejsme stroje, ale lide, kt. radi interaguji, smeji se a spolu mluvi, dotykaji a miluji, jako si i nekdy protireci a zlobi jeden druheho, prip. se obchazeji n. si delaji naschvaly, je pouze na nas, abychom i proces interakce vnimali jako „svobodne ramcovy“ alias mas cestu a a cil, je na Tobe, zdali vykrocis a jak po te ceste pujdes, sam n. s nekym jinym (svobodne n. z donuceni etc.)?

zaverem: (nejen) "radoby psychologicko/ metafyzicke otazky" by meli bychom ponechany tem, kt. si jejich "rozborem a schematizovanim" vydelavaji na chleb kazdodenni, byt ho pect casto sami neumi ;-) n. jako "podmaz u piva" :-) .. minimalne na blogu lisky nemaji dle meho nazoru co delat a proto se omlouvam, ale myslim, ze je to jeden z duvodu, proc se jim na tomto miste ani ja nechci/ nebudu dal venovat .. dekuji za pochopeni :-))

[28]radka, 30.4.2007 12:17

psala jsem o svem desifrovani, jak ja chapu, o mych pocitech, o nicem jinem. Alespon vidis jak funguje prijimac :o).

[29]Ja., 30.4.2007 12:24

ad [25]:

:-) mila (nejen) Radko, myslim, ze staci pozorne cist Parezum blog a najdes na nem mailovy kontakt .. staci napsat a cekat, mozna prijde nejen "Bambulka" (reminescence na slovensky serial pro deti), ale i odpoved ;-)

pokud se ovsem zajimas o moji osobu, ja jsem nyni jsem s virtualnim svetem a jeho akteri svobodne spojena dva typy on-line pripojeni (kabel/ PC-karta) a dva typy pristroju (desktop/ laptop), o nicem jinem nevim :-(

btw. zjistila jsem, ze byt zvedava neznamena pouze vnitrne n. navenek starnout (mysleno v dobrem, vezmi to prosim treba jako "paralalelu na dozrivani cerveneho vina") n. dostat necekane pred dvere "zasilku s Bambulkou" .. ale nejen v prubehu "noci carodejnic" byt ne/jemne ne/prijemne prekvapena ne/jen "kouzlami virtualnimi bytosti virtualnich" 0:-) .. :-))))

[30]Ja., 30.4.2007 12:28

ad [28]:

:-) Radko treba ne/vim, ale jelikoz je "blog vec verejna" alias "vox populi", ostatni spise nevi nezli vi ..

.. jelikoz jak Sokrates pravil "Vim, ze nic nevim" .. tak myslim, ze nyni uz nikdo nic nevi a nezaskodilo by (nejen) dnes, kdyz uz tedy bude ta "noc carodejnic", si konecne poridit "sklenenou kouli" n. "kouzelne karty" apod. ..

.. pak by to mozna slo, ale kdo vi? :-))))

[31]radka, 30.4.2007 12:32

:o))))

[32]Ja., 30.4.2007 12:38

ad [31] :

:-) .. "inter/akce" "a´la/deni" .. :-))))

[33]radka, 30.4.2007 12:43

Kdepak Ja, hlasim ustup a totalni kapitulaci :o)

[34]Ja., 30.4.2007 13:01

ad [33] :

:-) .. svobodne rozhodnuti "vysilace" "prijimac" prijima ..

.. s vedomim, ze jak "vysilac" (konkretne/obecne), tak i "prijimac" (konkretne/obecne) mohou kdekoliv a kdykoliv (v blogosfere bohuzel/nastesti omezeno slibem jiste bytosti "dobrovolneho zakazu vstupu" na jiste blogy) opet interagovat .. viz zaver 5. odstavce v komentari [27] ;-)

[35]Sára, web, 30.4.2007 18:05

Myslela jsem si, že si dávám na škatulkování pozor.
Ale že to tak asi úplně nebude jsem si uvědomila na jednom banálním příkladu kdysi na jedné přednášce..
.. lidi jedou v narvané tramvaji.Horko,upoceno, o náladě radši nemluvě…Na jednom sedadle sedí mladej kluk.Ne nijak rozcapeně,nápadně ani nenápadně, ale každopádně sedí.
Dle profesora (psycholog), 90(nebo 99?)% lidí v ten úplně první moment, kdy si toho všimnou , napadne něco v obvyklém smyslu(nehoráznost, děs ti mladí, to nevidí tu pani,řekni mu něco…).
1% napadne… asi to potřebuje
(vynechávám ty, kteří nevěnují takovým věcem pozornost, tudíž si kluka vůbec nevšimnou..)
Zdůrazňoval ten první moment,to první co nás napadne. To prý ukazuje jakési nastavení společnosti, směr, kterým jsme trvale ovlivňováni…a kterému je těžké se vzepřít,jde to prostě pouze uvědomováním si takových věcí.Což může být v každodenním zápřahu často nemožné..nestíhatelné.
Docela mi to sedí,na to škatulkování, odsuzování, zařazování ..je to vlastně i zvyk v hlavě.(mladej sedět v tramvaji nemá)

Příspěvek byl publikován v rubrice Co Liška a jeho autorem je Liška H. ryška. Můžete si jeho odkaz uložit mezi své oblíbené záložky nebo ho sdílet s přáteli.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *